Os objetivos do ensino de história

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p137

Keywords:

Historicity, Objectives, Teaching, Practice.

Abstract

The article discusses the historicity of the objectives of History Teaching, and also his contemporary meaning, marked by the advancements and contraditions of the historical moment lived on the teaching of the subject and in the educational system as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Cerri, Universidade Estadual de Ponta Grossa

PhD in Education (Teaching Methodology), professor at DEHIS Universidade Estadual de Ponta Grossa

References

ARRUDA, Gilmar. Para que serve o ensino de história? História e Ensino. Londrina, v. 1, p. 61-68, 1995. 2.

BERGMANN, Klaus. A História na Reflexão Didática. Revista Brasileira de História. São Paulo. v. 9, n. 19, p. 29-42. set. 89-fev.90 .

BLOCH, Marc. Introdução à História. Lisboa, Europa-América, s.d. 4.

CITRON, Suzanne. Le Mythe Nacional. Paris, Éditions Ouvrieres, 1987. 5.

FURET, François. A Oficina da História. Lisboa, Gradiva, s.d.

HOBSBAWN, Eric ; RANGER, Terence (orgs.). A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1984. 7. KURZ, Robert. A expropriação do tempo. Folha de São Paulo, 3 jan 1999.

MUNHOZ, Sidney. Para que serve a história ensinada nas escolas? In: SILVA, Marcos A. (org.) Repensando a História. São Paulo: Marco Zero, s.d., p. 65-8. 9.

NADAI, Elza. O Ensino de História no Brasil: Trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História. São Paulo. v. 13, n. 25-26, p. 143-162, set 92-ago. 93. 10.

NORA, Pierre. Les Mots. In: NORA, Pierre. Les Lieux de Mémoire III - La Nation. Paris, Gallimard, 1986, p. 643-58. 11.

SÃO PAULO (Município). Pátria amada, esquartejada. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultural Departamento do Patrimônio Histórico, 1992.

Published

1999-07-02

How to Cite

Cerri, L. F. (1999). Os objetivos do ensino de história. História & Ensino, 5, 137–146. https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p137

Issue

Section

Artigos