Reflexões sobre o uso do mapa conceitual na disciplina de história

Authors

  • Maria Lima Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p167

Keywords:

Formative evaluation, Conceptual map, Learning/teaching through concepts.

Abstract

In this article, with the aim of thinking about the concept of formative evaluation, the author present a report of her experience on using the conceptual map on an 8th grades class (14 years old students) at Escola da Vila (private school located in São Paulo/Brasil), as part of a Brazilian History course. The text is composed by both the theoretical foundation of the conceptual map and the didactic strategy of using the concept axle on the History teacher practice, and the exercise of reflecting about the action taken by the author on searching reflexive practice. The potentialities of this instrument are cleared as well as some of the difficulties (both from the students and the teacher) that came up in the classroom during its practice.

Author Biography

Maria Lima, Universidade de São Paulo

Master in Education History by the Faculty of Education at USP. 7th and 8th grade teacher at Escola da Vila, in São Paulo

References

ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Portugal: Porto Editora LDA, 1996.

ANDRÉ, Marli; PASSOS, Laurizete. Para além do fracasso escolar: uma redefinição das práticas avaliativas. In J. G. Aquino (Org.), Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. p. 111-123.

CARRETERO, M. Construir e ensinar - as Ciências Sociais e a História. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997

COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J.; COLS. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais.. Porto Alegre, RS: Artmed, 1996. v. 2.

CORDEIRO, J. E P. A história no centro do debate: as propostas de renovação do ensino de História nas décadas de setenta e oitenta. Araraquara: Unesp, 2000.

HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001ª.

HADJI, C. Avaliar para melhor formar. Revista Educação, São Paulo, n. 237, jan. 2001b.

LA TALLE, Y. O erro na perspectiva piagetiana. In: AQUINO, J. G. (Org.). erro e fracasso na escola: alternativas teóricas. São Paulo: Summus, 1997.

MIRAS, M.; SOLÉ, I. A avaliação da aprendizagem e a avaliação no processo de ensino e aprendizagem. In: COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J.; COLS. Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais.. Porto Alegre, RS: Artmed, 1996.

MOREIRA, M. A.; BUCHWEITZ, B. Mapas conceituais: instrumentos didáticos de avaliação e de análise de currículo. São Paulo: Moraes, 1987.

MOREIRA, M. A. Mapas conceiturais e aprendizagem significativa. São Paulo: Congresso do Grupo, 2000. (Mimeo).

OLIVEIRA, M. K. Vygostsck: aprendiado e desenvolvimento um processosócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

ONTORIA, A. et al. Mapas conceptuales: un tecnica para aprender. Madrid: Narcea, 1995.

POZO, J.I..; ASENSIO, M.; CARRETERO, M. Modelos de aprendizaje: enseñanza de la historia. In: POZO, J.I..; ASENSIO, M.; CARRETERO, M. La enseñanza de las ciencias socialies. Madrid: Visor, 1989.

SCHMIDT, M. A. Construindo conceitos no ensino de história: a captura lógica da realidade social. História e Ensino, Londrina, v. 5, p. 147-163, out. 1999.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ZABALA, A. A prática educativa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2001-06-20

How to Cite

Lima, M. (2001). Reflexões sobre o uso do mapa conceitual na disciplina de história. História & Ensino, 7, 167–196. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p167

Issue

Section

Artigos