A hegemonia da mídia televisiva e o ensino de história

Authors

  • Cássia Rita Louro Palha Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p9

Keywords:

Televised media, Hegemony, History teaching.

Abstract

To think the teaching of History today is, above all, the consideration of many ways to educate, many times much more socialized than the institutionalized teaching, as the case of the televised media. The present text is about the pedagogy of the televised media while powerfull opinion former in the modern societies and about the consequences of this exercise of hegemony versus our students' formation, and to the construction of the historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássia Rita Louro Palha, Universidade Federal de Juiz de Fora

Master in Education from UFF. Professor at Presidente Antônio Carlos University and Universidade Estácio de Sá

References

BOURDIEU, Pierre. Sobre a Televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BOURDIEU, Pierre. O Poder simbólico. São Paulo: Difel, 1989.

ECO, Humberto. Apocalíptico e integrado. São Paulo: Difel, 1991.

FERRÉS, J. Televisão subliminar: socializando através de comunicações despercebidas. Porto Alegre: Artmed, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRAMSCI. A. Concepção dialética da história. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

IANNI, O. O príncipe eletrônico. Revista Primeira Versão, Campinas, n. 78, 1998.

NORA, P. O retorno do fato. In: NORA, P. História: novos problemas. 2. ed. Rio Janeiro: Francisco Alves, 1979.

SABOGA, H.; FONTES, V. Escola, televisão e cidadania. À margem. Rio de Janeiro, v.2, n.14, jun. 1994.

SODRÉ, M. O monopólio da fala: função e linguagem da televisão no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1977.

SODRÉ, M. Reinventando a cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes, 1986.

Published

2001-06-20

How to Cite

Palha, C. R. L. (2001). A hegemonia da mídia televisiva e o ensino de história. História & Ensino, 7, 9–22. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p9

Issue

Section

Artigos