Sources in school history of education: a discussion on construction of knowledge

Authors

  • Hardalla Santos do Valle Universidade Federal de Pelotas/ Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFPEL).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p173

Keywords:

Teaching History Education, Sources, Higher Education

Abstract

This article aims to foster a reflection on the teaching of History of Education and its vast possibilities, such as the use of historical sources, in higher education. From this perspective, we present the following concerns and guiding this work: How important is the discipline of History of Education in higher education? What is the role of historical sources in the field of History of Education? What are the possibilities of learning from these? In the search for approximate these responses, the methodologies were chosen from literature, which helps in understanding the variables and authenticity of the research, as well as content analysis, which seeks to understand the meanings expressed in a written document.

Author Biography

Hardalla Santos do Valle, Universidade Federal de Pelotas/ Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFPEL).

Master's student of the Graduate Program in Education at the Federal University of Pelotas (PPGE-UFPEL).

References

ALBERTI, V. Histórias dentro da História. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2010.

BACELLAR, C. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2010.

BITTENCOURT, C. Livros didáticos entre textos e imagens. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009.

BORGES, B. G.; GATTI JÚNIOR, D. Ensino de História da Educação na formação de professores no Brasil atual. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH. São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/40/art02_40.pdf

BRASIL. LDB-Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional- lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/2762/ldb_5ed.pdf

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CHOPPIN, A. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. Revista História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel. v. 13, Jan/Abr 2009. Disponível em: http//fae.ufpel.edu.br/asphe

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História. Campinas, São Paulo: Papirus, 2003.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LOPES, E. M. T.; GALVÃO, A. M. História da Educação: O que você precisa saber sobre. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

MAGALHÃES, J. P. Linha de investigação em História da Educação e da alfabetização em Portugal-Um domínio do conhecimento em renovação. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L.; LOMBARDI, J. C. (Org.). História da Educação: perspectivas para um intercâmbio internacional. Campinas: Histedbr, 1999.

SAVIANI, D. Breves considerações sobre fontes para a História da Educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/22e/art5_22e.pdf

Published

2012-11-26

How to Cite

Valle, H. S. do. (2012). Sources in school history of education: a discussion on construction of knowledge. História & Ensino, 18(1), 173–186. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p173

Issue

Section

Artigos