O ensino de história presente nos parâmetros curriculares do ensino médio (PCNEM): a construção do sujeito adequado

Authors

  • Marco Antonio Neves Soares Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p29

Keywords:

History teaching, Brazil medium teaching curriculars parameters, Educational policy.

Abstract

This paper intends to comprise the development of the historical discipline for seek its fundamentations into Brazil Medium Teaching Curriculars Parameters. In this meaning, it recoveries the history teaching history, as well as the ideas presents in the teaching reformation in progress.

Author Biography

Marco Antonio Neves Soares, Universidade Estadual de Londrina

PhD in History, professor at the Department of History at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

ARIAS NETO, José Miguel. Entre o nada e o anódino: parâmetros, diretrizes e a reforma da educação nacional. História e Ensino, Londrina, v. 5, p.103-126, 1999,

BERGER FILHO, Ruy Leite. Formação baseada em competências. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DOS PAÍSES DO MERCOSUL, 5.,1998, Pelotas. Anais... Pelotas: MEC;SEMTEC;ETFPEL, 1998.

BITTENCOURT, Circe. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada à história profana. Revista Brasileira de História, v. 13, set.92/ago.93, p. 193-221.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CARVALHO, José Murilo. A formação das almas. São Paulo: Cia. das Letras, 1990.

FONSECA, Selva. Caminhos da História Ensinada. Campinas: Papirus, 1993.

GADAMER, Hans-Georg. A Razão na Época da Ciência. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983.

NADAI, Elza. O ensino de História no Brasil: trajetórias e perspectivas. Revista Brasileira de História, v. 13, set.92/ago.93, p.143-162.

ORTIZ, Renato. Cultura Brasileira e Identidade Nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SCHAFF, Adam. A Sociedade Informática. São Paulo: Brasiliense, 1990.

Published

2002-06-18

How to Cite

Soares, M. A. N. (2002). O ensino de história presente nos parâmetros curriculares do ensino médio (PCNEM): a construção do sujeito adequado. História & Ensino, 8, 29–44. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p29

Issue

Section

Artigos