History and cinema: light, camera, didactic transposition
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p157Keywords:
History, Teach, Image, Didactic transposition, Cinema.Abstract
This article considers approaching the new perspectives that the teacher uses in the education of History, having implements as new methodologies and languages. In particular, the language of the cinema through the use of commercial films in the classroom as support in the process teach-learning, its advantages and cares in its use, emphasizing the paper of the professor as mediating between film and pupils, through its didactic transposition.
Downloads
References
CARDOSO, C. F.; VIAUAD, A. M.. História e Imagem: os exemplos da fotografia e do cinema. In: CARDOSO, C. F.; VAINFAS, Honaldo (Orgs.). Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. Rio de janeiro: Campus, 1997.
FERRO, M. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizagens, 2. ed. Campinas: Papirus, 2003.
MENESES, U. B. F. Fontes Visuais, cultura visual, história visual: Balanço provisório. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 45, 2003.
NADAI, E. O ensino de História no Brasil: e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 25/26, p. 143-162.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
SALIM, E. T. Experiências e representações sociais: reflexos sobre o uso e o consumo das imagens. In: BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico na sala de aula, 9.ed. São Paulo: Contexto, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.