History and cinema: light, camera, didactic transposition

Authors

  • Liz de Oliveira Motta Ferraz Faculdades Jorge Amado
  • Vanessa R. S. Cavalcanti Faculdades Jorge Amado

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p157

Keywords:

History, Teach, Image, Didactic transposition, Cinema.

Abstract

This article considers approaching the new perspectives that the teacher uses in the education of History, having implements as new methodologies and languages. In particular, the language of the cinema through the use of commercial films in the classroom as support in the process teach-learning, its advantages and cares in its use, emphasizing the paper of the professor as mediating between film and pupils, through its didactic transposition.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liz de Oliveira Motta Ferraz, Faculdades Jorge Amado

Academic of the 4th semester Course of the Degree in History of Faculties Jorge Amado (BA)

Vanessa R. S. Cavalcanti, Faculdades Jorge Amado

History, Languages and Technologies and Contemporary History II Professor at Faculdades Jorge Amado (BA)

References

BRASIL. Ministério da Educação. PCN'S: Parâmetros Curriculares Nacionais – 5ª a 8ª séries - História. Brasília: MEC, 1988.

CARDOSO, C. F.; VIAUAD, A. M.. História e Imagem: os exemplos da fotografia e do cinema. In: CARDOSO, C. F.; VAINFAS, Honaldo (Orgs.). Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. Rio de janeiro: Campus, 1997.

FERRO, M. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizagens, 2. ed. Campinas: Papirus, 2003.

MENESES, U. B. F. Fontes Visuais, cultura visual, história visual: Balanço provisório. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 45, 2003.

NADAI, E. O ensino de História no Brasil: e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo, n. 25/26, p. 143-162.

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

SALIM, E. T. Experiências e representações sociais: reflexos sobre o uso e o consumo das imagens. In: BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico na sala de aula, 9.ed. São Paulo: Contexto, 2004.

Published

2006-04-26

How to Cite

Ferraz, L. de O. M., & Cavalcanti, V. R. S. (2006). History and cinema: light, camera, didactic transposition. História & Ensino, 12, 157–168. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p157

Issue

Section

Artigos