Knowledge and historical learning: tensions between the perspectives of the didactic transposition and of historical literacy based on teachers’ experience

Authors

  • André Luiz Batista Silva Faculdade Nacional de Educação e Ensino Superior do Paraná (FANEESP).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p49

Keywords:

Historical learning, Historical knowledge, Didactic transposition, Historical literacy, History teachers

Abstract

This study has its origin in an investigation performed in the Post Graduation Program in Education of the Federal University of Paraná in 2012 and 2011. The study has as its premise to discuss and explain the tensions existing in the historical learning in the school context among the didactic perspectives of the didactic transposition and of the historical literacy. For this, we investigated what learning conceptions the teachers of this subject have and if such tensions are present in their reports. The results indicate that the conceptions of historical learning of the investigated teachers have elements both of the didactic transposition and the historical literacy. This evidenced that this tension indicates the conflict between a process of history didactization and its specific nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Luiz Batista Silva, Faculdade Nacional de Educação e Ensino Superior do Paraná (FANEESP).

Master in Education by the Graduate Program in Education at the Federal University of Paraná. Elementary School History Teacher and History Coordinator at Araucária Municipal Education Department.

References

ANHORN, C. T. G.. Um objeto de ensino chamado História: a disciplina de História nas tramas da didatização. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2003.

BARCA, I. Literacia e consciência histórica. Educar em Revista. Curitiba, n.164, 2006 (Dossiê Educação Histórica). CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3 ed. Buenos Aires: Aique: Grupo Editor, 2005.

CUESTA FERNANDEZ, R. Sociogénesis de una disciplina escolar: la História. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997. FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GRENDEL, M. T. De como a didatização separa a aprendizagem histórica de seu objeto: estudo a partir da análise de cadernos escolares. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista. Curitiba, n. 164, 2006. (Dossiê Educação Histórica).

LEITE, M. S. Contribuições de Basil Berstein e Yves Chevallard para a discussão do conhecimento escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2004.


LEITE, M. S. Recontextualização e transposição didática: introdução à leitura de Basil Bernstein e Yves Chevallard. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002.

LOWENTHAL, D. Como conhecemos o passado. Projeto História, São Paulo: PUCSP, n. 17, 1998. p. 63-201 MONTEIRO, A. M. Ensino de História: entre saberes e práticas. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2002.

OAKESHOTT, M. Sobre a História e outros ensaios. Rio de Janeiro: Liberty Classics, TopBooks, 2003.

RÜSEN, J. El desarrollo de la competencia narrativa em el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontegenética relativa a la consciência moral. Revista Propuesta Educativa. Buenos Aires, Ano 4, n. 7, p. 27-36. oct. 1992.

RÜSEN, J.Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.

RÜSEN, J.Como dar sentido ao passado: questões relevantes de metahistória. Revista História da Historiografia, UFOP, n. 2, 163-209, 2009.

RÜSEN, J.Aprendizado histórico. In: SCHMIDT, M.A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Rüsen e a educação histórica. Curitiba: Ed. UFPR, 2010a.

RÜSEN, J.Experiência, interpretação, orientação: as três dimensões da aprendizagem histórica. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Rüsen e a educação histórica. Curitiba: Ed. UFPR, 2010b.

RÜSEN, J.Narratividade e objetividade nas ciências históricas. In: SCHMIDT, Maria A. M.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Rüsen e a educação histórica. Curitiba: Ed. UFPR, 2010c.

SCHMIDT, M. A. M. dos S. Concepções de aprendizagem histórica presentes em propostas curriculares brasileiras. História Revista UFG, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 203-213, jan/jun, 2009.

THOMPSON, Edward Palmer. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

URBAN, A. C. Didática da História: percursos de um código disciplinar no Brasil e na Espanha. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

Published

2012-11-26

How to Cite

Silva, A. L. B. (2012). Knowledge and historical learning: tensions between the perspectives of the didactic transposition and of historical literacy based on teachers’ experience. História & Ensino, 18(1), 49–69. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p49

Issue

Section

Artigos