Conceptions of time and history teaching

Authors

  • Dilma Célia Mallard Scaldaferri Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p53

Keywords:

Historical time, History teaching, Historical reasoning.

Abstract

Time, a basic and structural concept in historical thinking is reviewed in our work. We evaluate the acquisition of such concept by students from Elementary School. Although the concept of time is already part of the Brazilian's Elementary School curriculum, many teachers find it difficult to work with this subject because of its complexity and the need of high abstraction for its understanding. We hope our work could be used as an analytical instrument by other researchers to help studying the learning of the concept of time by students in the fist years of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dilma Célia Mallard Scaldaferri, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação pela UNINCOR. Professora de História da UFMG

References

ABUD, K. M. Temporalidade edidática da história. In:Anais' IJJ encontro nacional depesquisadores do ensino de his'tória, Campinas, SP: Gráfica da FE/UNICA\lP, 1999, p. 31-361995.

ANTUNES, A. R. et al. Estudos Sociais' -Teoria ePrática, Rio de Janeiro:Access Editora, 1993.

BARCA, I. Opensamento histórico dos jovens. BRAGA: Ed. Universidade do Minho,2000.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos, SãoPaulo: Cortez, 2004.

BLOCH, M. Ahistória, os homens e o tempo. In: Introdução à História, Coleção Saber, p.25-46.

BOSI, A. Otempo e os tempos. In: NOVAES, A. (org). Jémpo e História, SP: Cia. Das Letras, 1992

BRUNER, J. S. Uma Nova Teoria da Aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch, 1973.

BRUNER. J. A Cultum da Educação, Porto Alegre: Artmed, 2001.

CARRETERO, M.; VOSS, J. F. Aprender y pensar la his'toria ,Buenos Aires: Amorrortu, 2004.

CARRETERO, M. Construir e Ensinar - As Ciências Sociais e a História. São Paulo:Artmed, 1997.

CARRETERO, M.; LIMÓN, M. La construcción dei conocimiento histórico.Algunas cuestiones pendientes de investigación, Cuadernos de Pedagogía, Londrina, v. 14, p. 53 -70 ago. 2008 221, p. 24-26.

DUTRA, Soraia Freitas. As crianças e o desenvolvimento da temporalidade histórica. Tese de mestrado, Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte: UFMG, 2003.

GOUREVITCH, A. Y. Otempo como problema da História Cultural. In: RICOEUR, P. (Org.) ,As culturas e o tempo. Petrópolis: Vozes, 1975.

LE GOFF, J. et al. ANova História, Lisboa: Edições 70, 1984.

LEE, Peter ; SHEMILT, Dennis. AScaffold, not a cage progression and progression models.in history. In: Teaching History, n. 113, sd.

LEE, P. et alli. Las ideas de los ninõs sobre la historia. In: CARRETERO, M. Aprender y pensar la historia. Buenos Aires: Amorrortu, 2004.

PARANÁ. Secretária de Estado da Educação -Superintendênciade Educação, Orientação , Curriculares de História .Curitiba: DEM, 2006.

MORTIMER, E. F.; SMOLKA, A. L. (orgs.). Linguagem, Cultura e Cognição: Riflexão para oEnsino em Sala de Aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PIAGET, J. ANoção de Tempo na Criança, Rio de Janeiro: Record, 1975.

PIAGET, J. El desarrollo de la Noción de Tiempo en el Nino. México: Fondo de Cultura Económica, 1978.

POMIAN. K. "TempolTemporalidade", Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1993. v. 29, p. 10-91.

POMIAN. K. ''Periodização'', Enciclopédia Einaudi, vol. 29, Lisboa, Imprensa Nacional ;Casa da Moeda, 1993, p.l64-213. R

REIS, J.C. Tempo, história e evasão. Campinas: Papirus, 1994.

RICOUER, P. (Org.). As culturas e o tempo. Petrópolis: Vozes, 1975.

RICOUER, P. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994.

ROJAS, C. A. Alonga duração no espelho: Para além do tempo vivido edo tempo "expropriado", In: Tempo, duração ecivilização: Percursos Braudelianos. SP: Editora Cortez, 2001.

SANTO AGOSTINHO. Confissões. Porto: Liv. Apost. da Imprensa. Livro 1, p. 346.

SCHMIDT, M. A. Construindo Conceitos no Ensino de História: A capturalógica da realidade social. História& Ensino, Londrina, v.5, p.147-164, 1999.

SIMAN, L. M. C. A Construção do Conhecimento edo Raciocínio Histórico e Cidadania nas Crianças. In: Anais do IV Encontro Nacional de Pesquisadores do Ensino deHistória/ANPUHIRS. Ijuí: Editora Unijuí, 1999. p. 598-605.

SIMAN, L. M. C. Asala de aula de História como espaço de produção de sentidos e novos significados. Anais do IVEncontro Nacional: Perspectivas do Ensino de História. Londrina: Atrito Art, 2005, p. 93-109.

SIMAN, L. M. C. A Temporalidade Histórica como Categoria Central do Pensamento Histórico: Desafios para o Ensino e a Aprendizagem. In: ROSSI, V. L. S.; ZAMBONI, E. (org.). Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2003. p. 109-143.

SIMAN, L. M. C. OPapel da ação mediada na construção do conhecimento histórico eno desenvolvimento do seu raciocínio. In: WIJornada de Ensino de História eEducação, 2002, Passo Fundo, RS. História econstrução do conhecimento. Passo Fundo: EDIUPF, 2002.

SIMAN, L. M. C.; DUTRA, S. E. Tempo: uma categoria central do pensamento e da ação humana. In Educação Especial Inclusiva. Belo Horizonte: PUC-MINAS, 2005, VI, p.44-55.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

WHITROW, G. J. Consciência do tempo. In: O tempo na História: concepção de tempo da pré-história aos nossos dias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993, p. 15-23.

Published

2008-04-10

How to Cite

Scaldaferri, D. C. M. (2008). Conceptions of time and history teaching. História & Ensino, 14, 53–69. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p53

Issue

Section

Artigos