Game as history: contributions of Michel Foucault to do historiography

Authors

  • Luciano Rocha Pinto Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p149

Keywords:

History, Theory, Power, Michel Foucault

Abstract

This paper tries to reveal a “Teorien”, a way of guiding the view from the theoretical and methodological approach proposed by Michel Foucault. Accused of not having amethod, the philosopher-historian will broaden the perspective of historians or the lookof anoyher way of seeing, thinking and build the story. It was never obvious or transparent, not elaborated theoretical frameworks easy to measure than is the reality. He was criticized and sometimes misunderstood, because it presents a different lookand fierce against the ideas of continuity, all subject founding noble origins and teleological approaches. The notions of discontinuity and relational power introduce another look at history, it must be perceived as a game.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Rocha Pinto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doctoral student of the Graduate Program in Political History at the State University of Rio de Janeiro (PPG-História-UERJ).

References

ALBUQUERQUE JR, D. M. de. História: a arte de inventar o passado. Ensaios de teoria da história. Bauru, SP: Edusc, 2007.

BARROS, J D’A. Teoria da História (Vol. 3): os paradigmas revolucionários. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BURK, P. História e Teoria Social. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

BURMESTER, A. M. O. Em defesa da sociedade. In RAGO, M.; ORLANDI, L. B. Lacerda; VEIGA-NETO (Org.). A. Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. 2 ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

CRUZ, M. B. A. O ensino da história no contexto das transições paradigmáticas da História e da Educação. In NIKITIUK, Sonia L. (Org.). Repensando o Ensino de História. 4 ed. , São Paulo: Cortez, 2001.

FOUCAULT, M. Segurança, Território, População. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

FOUCAULT, M. Estratégia, Poder-Saber. Ditos e Escritos (Vol. IV). Rio de Janeiro: Forense Universitaria, 2006.

FOUCAULT, M. A Verdade e as Formas Jurídicas. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2005.

FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2003.

FOUCAULT, M. Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

PASSOS, I. C. F. Situando a analítica do poder em Michel Foucault. In PASSOS, Izabel C. F. (Org.). Poder, normalização e violência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

PEY, M. O.; BACCA, A. M.; SÁ, R. S. de. Nas Pegadas de Michel Foucault: apontamentos para a pesquisa de instituições. Rio de Janeiro: Achiamé, 2004.

RAGO, M. Foucault, História e Anarquismo. Rio de Janeiro: Achimé, 2004.

TÉTART, P. Pequena história dos historiadores. Bauru-SP: EDUSC, 2000.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a Educação. 3 ed., Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Anotações sobre as cores. Lisboa: Edições Setenta, 1987.

Published

2011-09-09

How to Cite

Pinto, L. R. (2011). Game as history: contributions of Michel Foucault to do historiography. História & Ensino, 17(1), 149–165. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p149

Issue

Section

Artigos