Marshall Mcluhan and Roland Barthes before of Photography and of Haiku
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n2p28Keywords:
Marshall Mcluhan, Roland Barthes, Photography, HaikuAbstract
This article seeks to converge the ideas established by Marshall McLuhan and Roland Barthes, theorists of photography and oriental art. It is providing subsidies to an understanding of the punctum - defined by Barthes as something that comes from the framework of its beholder photo challenge – the Barthes reflections on poetry, notably the Japanese haiku, one of the obsessions of this semiologist from the mcluhian classification paradigm, which believes that the media and the arts can be taken as “hot media” and “cold media”.Downloads
References
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1980.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre fotografia. Rio Janeiro: Nova Fronteira, 2004a.
BARTHES, Roland. A preparação do romance vol. I. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BARTHES, Roland. A preparação do romance vol. II. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. São Paulo: Cultrix, 1996.
BARTHES, Roland. O grão da voz. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
BARTHES, Roland. O grau zero da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004c.
BARTHES, Roland. O neutro. São Paulo: Martins Fontes: 2003.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2002.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1994.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação com extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 2005.
SAMAIN, Etienne (Org). O fotográfico. São Paulo: SENAC, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.