Ao observador da cotovia: ou a poética romântica de Percy Shelley

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p305-326

Keywords:

Percy Shelley, Romanticism, Poetics

Abstract

This study has as its goal to identify the romantic poetics in the work of the english writer Percy Shelley, more specifically in his poem “To a skylark”, whose poetic-self When watching the bird and its song and become marveled, defines which should be the characteristics of a poet and his art, as well his relation with the nature. With this purpose, one used the notions about romantic inclination of Georges Gusdorf (1984), to whom the romantic period is focused absolutely in the “self”, and Benedito Nunes (2013), which advocate the sacralization ot nature by the romantic perspective, likewise the enviroment identification and rejection possibilities by the individual. Thereby, the used methodology was the conotative possibilities analysis of the words of the poem according to Moisés (1969), in order to establish a dialogue with the theory then. One could, by the end of this study, to recompose the Shelley’s idealized part of the poet and his art as a subject invested of divine features, endowed with fertile creativity, also capable of make nature around him more beautiful and inspire feelings of empathy and compassion in his readers and listeners.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduardo Melo, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Mestrando em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe) da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) na linha "Literatura, diálogos e saberes". Formado em História (licenciatura) pela Universidade Estadual da Região Tocantina (UEMASUL), Campus de Imperatriz. 

Rodrigo José Rodrigues Maciel, UEMASUL

Graduando em Licenciatura em História pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL); Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC, fomentado pela UEMASUL.  

Gilberto Freire de Santana, UEMASUL

Professor da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), coordenador do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe) da UEMASUL, docente permanente do curso de Mestrado em Letras da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Doutor em Teoria Literária pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Layane de Oliveira Carvalho, UEMASUL

Graduanda em Licenciatura em História pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC, fomentado pela UEMASUL.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BLOOM, H. Harold Bloom on Shelley’s farewell to the invisible powers of nature in “To a Skylark”. In: BLOOM, H. (Ed.). Bloom’s major poets: Percy Byshee Shelley. New York: Infobase Publishing, 2001. p. 46-48.

BYRON, L. The complete works. vol. II. Paris: Baudry’s european library, 1852. Disponível em: https://books.google.lk/books?id=ENZEAAAAYAAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 10 out. 2023.

CARPEAUX, O. M. História da literatura ocidental. vol. III. 3. ed. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2008.

COUTINHO, A. Notas de teoria literária. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

ECO, U. (ed.). On beauty: a history of a western idea. London: Seeker and Warburg, 2004.

GUSDORF, G. L’homme romantique. Paris: Éditions Payot, 1984.

HOLMES, R. Shelley: the pursuit. New York: New York Review, 1994.

KLIBANSKY, R.; PANOFSKY, E.; SAXL, F.; Saturn and melancholy: studies in the history of natural philosophy, religion, and art. Montreal & Kingston: McGill-Queen’s University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1515/9780773559523

LÖWY, M.; SAYRE, R. Romanticism against the tide of modernity. Duham, London: Duke University Press, 2001. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822381297

MOISÉS, M. Guia prático de análise literária. São Paulo: Cultrix, 1969.

NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia: ou Helenismo e pessimismo. Tradução. J. Guinsburg. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NUNES, B. A visão romântica. In: GUINSBURG, J. (org.). O romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013. p. 51-74.

PLATÃO. The republic. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

ROSENTHAL, L. Le romantisme. New York: Parkstone Press International, 2008.

SHELLEY, P. B. Sementes aladas: antologia poética. Tradução. Alberto Marsicano, John Milton. São Paulo: Ateliê Editorial, 2010.

SHELLEY, P. B. In defence of poetry. Indianapolis: Bobbs-Merrill Company, 1904. Disponível em: https://archive.org/details/defenceofpoetry012235mbp. Acesso em: 10 set. 2023.

SMITH, W. (ed.). Dictionary of greek and roman biography and mythology. vol. II. London: Taylor, Walton and Marbely,1849.

SOUZA, R. A. de. Um pouco de método: nos estudos literários em particular, com extensão às humanidades em geral. São Paulo: É Realizações, 2016.

VYGOTSKY, L. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

WORDSWORTH, W. The major works: including The prelude. Oxford: Oxford University Press, 2008.

ZANINI, W. A arte romântica. In: GUINSBURG, J. (org.). O romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013. p. 185-208.

Published

2023-12-31

How to Cite

MELO, E.; MACIEL, R. J. R.; SANTANA, G. F. de; CARVALHO, L. de O. Ao observador da cotovia: ou a poética romântica de Percy Shelley. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 305–326, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n4p305-326. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49346. Acesso em: 21 may. 2024.