Use of connective and in Lélia Gonzalez’s texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n1p165

Keywords:

Connective and, Argumentative operator, Semantic Connector, Lélia Gonzalez.

Abstract

From studies about textual linguistics, this article aims to analyse the function of the connective and in the argumentative process in Lélia Gonzalez’s writings, mainly, in the book Lugar de Negro (1982). As theoretical background for this article, we used Koch (1992, 2000, 2001, 2009), Marcuschi (2012) and Quirk & Greenbaum (1987). Starting a qualitative research of interpretative method, was sought to verify the moments which Gonzalez uses the connective and as argumentative operator and as discursive marker in your written. The analyses developed until now allowed us to observe that Gonzalez created a discourse to get readers, and one of the strategies was the writing production which has formal and oral-dialogues traces. Furthermore, in this textual process, the function of the connective and reflects meanings that exceed the simple additive value on the traditional grammars.

Author Biographies

Lohana Larissa Mariano Civiero, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Master student in Letters at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Aparecida Feola Sella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

PhD in Letters from the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp). Professor at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

References

BENTES, Anna Christina. Linguística Textual. In: BENTES, Anna Christina; MUSSALIM, Fernanda (orgs.). Introdução à linguística. São Paulo: Cortez, 2003.

BLÜHDORN, Hardarik; ANDRADE, Maria Lúcia da C. Victório de Oliveira. Tendências recentes da lingüística textual na Alemanha e no Brasil. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 7, p. 13-48, 2005.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Metadiscursividade, argumentação e referenciação. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 245-354, set.-dez. 2009. Disponível em: http://www.gel.hospedagemdesites.ws/estudoslinguisticos/volumes/38/EL_V38N3_27.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães; CUSTÓDIO FILHO, Valdinar. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26452/1/2010_art_mmcavalcante.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

CUNHA, Celso; CINTRA, Luís Filipe Lindley. Nova gramática do português contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. Argumentação e linguagem. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. Lingüística textual: quo vadis? DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Campinas, v. 17, p. 1-10, 2001.

KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2000.

KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. A coesão textual. 5. ed. São Paulo: Contexto, 1992.

MICHAELIS Dicionário Online. Conjunção. 2018. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portuguesbrasile
iro/conjun%C3%A7%C3%A3o/>. Acesso em: 29 jun. 2018.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Linguística de texto: o que é e como se faz? São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão textual como trabalho criativo. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 89-103, v. 11. Disponível em: <http://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40358/3/01d17t07.pdf> Acesso em: 20 jan. 2020.

NEVES, Maria Helena de Moura. Texto e gramática. São Paulo: Contexto, 2006.

QUIRK, Randolph; GREENBAUM, Sidney. A university grammar of English. Londres: Longman, 1973.

Published

2020-06-14

How to Cite

CIVIERO, Lohana Larissa Mariano; FEOLA SELLA, Aparecida. Use of connective and in Lélia Gonzalez’s texts. Entretextos, Londrina, v. 20, n. 1, p. 165–181, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2020v20n1p165. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36451. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos