Symbolic violence and ideology: dialogues between Bourdieu and Fairclough

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n1p361

Keywords:

Symbolic violence, Ideology, Language studies

Abstract

This bibliographic research articulates the concepts of symbolic violence (BOURDIEU, 1986; 1989; 1991; 2009) and ideology (FAIRCLOUGH, 1989; 1999a; 1999b; 2003) for (1) delineating aspects of contiguity and/or distance between both theoretical notions, (2) analyzing the importance/predominance of these concepts for the area of Language Studies, and (3) evaluating re-significations of notions presented in the context of Brazilian theoretical production. To achieve these objectives, I conducted a search in CAPES Bank of Thesis, and, after certain selection criteria, I developed a content analysis (BARDIN, 2011) focusing on the thematic categories, that is, the conceptual notions of symbolic violence and ideology. The results of the analysis show that these concepts have contributed to (a) rethink practices of domination in selection contexts for entering graduate research programs; (b) reflect upon ideological traits that interpellate the identity constitution of educators; and (3) question the social performance of institutions (such as the media) in the re-production of domination in the process of Brazilian women identity construction.

Author Biography

Marta Gresechen Paiter Luzia de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doctoral student of the Postgraduate Program in Language Studies at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

References

ARAÚJO, Carlos Sidney Avelar. Violência simbólica nos editais de seleção de programas de pós-graduação: uma abordagem linguístico-sociológica. 2013. 126 f. Dissertação. (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013.

BATISTA, Eni Abadia. Identidades de docentes brasileiros e suas representações discursivas em charges. 2014. 208 f. Tese. (Doutorado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Célibat et condition paysanne. Études rurales, v. 5, n. 6, p. 32- 136, 1962.

BOURDIEU, Pierre. The Forms of capital. 1986. Disponível em: <https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/fr/bourdieu-formscapital.htm>. Acesso em: 29 set. 2016.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro, RJ: Editora Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Language and symbolic power. Ed. by John B. Thompson. Trans. by Gino Raymond and Matthew Adamson. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1991.

BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loic. New-Liberal Speak: notes on the new planetary vulgate. Radical Philosophy, p.2-5, 2001.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. In: ROSENDO, A. P. Coleção: Recensões LUSOSOFIA, Portugal, Covilhã, 2009.

CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Language and Power in Bourdieu: a Response to Hasan’s “The Disempowerment Game”. Linguistics and Education, p. 399–409, 1999ª.

CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinbourg: Edinbourg University Press, 1999b.

FAIRCLOUGH, Norman. Language and Power. Londres: Longman, 1989.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

GRAMSCI, Antonio. A Gramsci Reader: Selected Writings 1916-1935. David Forgacs (Org.). London: Lawrence and Wishart, 1988.

KRAMSCH, Claire. Pierre Bourdieu: a Biographical Memoir. In: ALBRIGHT, J.; A. Luke. (Ed.). Pierre Bourdieu and literacy education. New York: Routledge, 2008.

LOPES, Elizabete Nepomuceno Raiol. A identidade sociossexual da mulher brasileira: seis décadas de discursos na mídia revista. 2015. 162 f. Dissertação. (Mestrado em Linguística). Universidade de Brasília. Brasília, 2015.

MORATO, Edwiges; BENTES, Anna Christina. Das intervenções de Bourdieu no campo da lingüística: reflexões sobre competência e língua legítima. Horizontes, v.20, p. 31-48, 2002.

MYLES, John. Bourdieu, Language and the Media. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

OLIVEIRA, Georgette Vanessa Janaina Chaves de. Mulheres negras no livro didático de língua portuguesa: uma história a ser contata. 2015. 128 f. Dissertação. (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

TÍLIO, Rogério. Revisitando a análise crítica do discurso: um instrumental teóricometodológico. Rev. Curso de letras da UNIABEU. p.86-102, 2010.

Published

2017-12-29

How to Cite

SOUZA, Marta Gresechen Paiter Luzia de. Symbolic violence and ideology: dialogues between Bourdieu and Fairclough. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 1, p. 361–377, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n1p361. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/28212. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos