A study about argumentative operators’ function used in the editorial gender while resource in the construction of the persuasive speech
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p171Keywords:
Argumentative operators, Newspaper editorial, Argumentation.Abstract
The purpose of this study is to analyze the use of argumentative operators in the constructions of statements in newspaper editorials, presenting them as correspondents to the classical rhetoric. In order to do such, we aimed verify how they can function as a resource in the construction of the persuasive discourse. The corpus of this research, of qualitative and quantitative nature, is made up of 03 editorials from three newspapers: O Globo, Folha de São Paulo and Estado de Minas. The analysis is based in studies of Koch (1984) were also used when she states that, in the interaction process through language, the adhesion of the interlocutor is sought for; she also states that, there are mechanisms in the language, which can be used in the structuring of the text, in order to direct the argumentation. We used as a complementary basis the studies of Perelman & Olbrecths-Tyteca (1999), which state that the written argumentative discourse is produced with the intention of obtaining adhesion of an interlocutor.Downloads
References
DUCROT, Oswald. Provar e dizer: linguagem e lógica. Tradução de Maria Aparecida Barbosa, Maria de Fátima G. Moreira e Cidmar Teodoro País. São Paulo: Global Ed., 1981.
DUCROT, Oswald. Argumentação e topoi argumentativos. In: DUCROT, Oswald. História e sentido na linguagem. Campinas: Cortez, 1989.
ERBOLATO, Mário Lauro. Jornalismo especializado: emissão de textos no jornalismo impresso. São Paulo: Atlas, 1981.
GUIMARÃES, Eduardo. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. Campinas: Pontes, 1995. KOCH, Ingedore Villaça . Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 1984.
GUIMARÃES, Eduardo. Introdução à Linguística Textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Coleção Texto e Linguagem).
LOPES, Valdir Luiz. A formação do professor de língua portuguesa e alguns aspectos retóricos de seu discurso. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: A nova retórica. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
REBOUL, Olivier. Introdução à Retórica. Tradução Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino da gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.