The semiotics of the image in "Flemish proverbs" by Bruegel
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p22Keywords:
Pictorial Semiotics, Visual discourse, ProverbsAbstract
This article brings an analysis regarding The Netherlandish Proverbs (1559), by the Flemish painter usually known as Bruegel, the Elder (1525 -1569), one of the most considerable Renaissance representatives, whose pictorial material, we believe, fosters a fertile area to the phenomenon of image studies. We tried to detect in the very rich typical elements of the picture, references that brought some observations about the discourse constituency level: expression and content, based on Algirdas Julien Greimas investigations and Jean-Marie Floch’s Plastic Semiotics theory. With the expression plan as reference, we made an effort to identify the different elements that compose images: Luminosity, Spatiality and Temporality. From the initial analysis of the expression plan, we completed the trajectory with the content plan, showing in this phase, in a dialogue with the expression plan, the elements of meaning effects or signification of the analyzed peace of art.Downloads
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Fundamentos semióticos. São Paulo: Atual, 1988.
CAMARGO, Isaac. Estudo Avançado em Semiótica da Imagem. Departamento de Arte Visual/ Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, maio de 2007.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DUNDES, Alan; STIBBE, Claudia A. The Art of Mixing Metaphors: A Folkloristic Interpretation of the "Netherlandish Proverbs" by Pieter Bruegel the Elder. Western Folklore, v. 42, n. 4 p. 315-316, 1983.Disponível em: http:// links.jstor.org/sici . Acesso em: 7 jun. 2007.
FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em semiótica geral. In: Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas – 1. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2001.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia (org.) Semiótica Plástica. São Paulo:Hacker, 2004.
GUIMARÃES, Luciano. As cores na mídia – a organização da cor-informação no jornalismo. São Paulo: Annablume, 2003.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas, SP: Papirus, 1996.
MATTE, Ana Cristina Fricke. Porque SIM não é resposta! Prazer utilitário vs. Prazer criativo. Casa: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 1, jun. 2003. Disponível em: http://www.fclar.unesp.br/grupos/casa/artigos. Acesso em: 20 jun. 2007.
MOIMAZ, Érica Ramos. Arte e história: a pintura de Bruegel e o ensino de História. 2001. Monografia (Especialização) - Universidade Estadual de Londrina, 2001.
OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Semiótica Plástica. São Paulo: Hacker editores, 2004. Disponível em: http:// pt.wikipedia.org. Acesso em: 7 jun. 2007.
PIETER BRUEGHEL, o Velho. 2007. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Pieter_Brueghel_o_Velho. Acesso em: 17 jun. 2007.
PIETROFORTE, Antonio Vicente. Semiótica visual: os percursos do olhar. São Paulo: Contexto, 2004.
PINHEIRO, Suely Reis. Juan Ruiz y la parodia pictórica de Bosch y Bruegel. 2007. Disponível em: http://www.casthalia.com.br/a_mansao/artistas/bruegel.htm. Acesso em: 17 jun. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.