The production of didactic material and the use of forum in AVA for the teacher formation

Authors

  • Ana Nelcinda Garcia Vieira Universidade Federal de Santa Maria
  • Angela Luzia Garay Flain Universidade Federal de Santa Maria -UFSM; Universidade de Santa Cruz-UNISC

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p62

Keywords:

Didactic material, Discussions forum, Teacher formation

Abstract

The aim of this article is share the planning experience, elaboration, and feed back of the didactic material in an AVA ambient, of the Spanish course at distance of the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) and Universidade Aberta do Brasil (UAB). Besides, we study the discussions forum importance how interaction way to reflect about theoretical texts relating them with the docent practical. So we utilized the theoretical study how Bakhtin (2010), Vilaça, (2009), Rozenfeld, Gabrielli e Soto (2009), Ramos e Medeiros (2009), Fiscarelli (2007), Fleming (2004), and others. About the development of the discipline and didactical material, were selected texts according ours experiences how teachers and students, the tool utilized for the interaction was the forum. In the end of semester were available in Moodle a research to the students, in order to they opine about the class organization, the material and the forum how a tool for interaction between the other students, teachers, and distance tutors. The massive participation of the students have demonstrated that the forum themes effectively met their needs, that receive their formation to evolve their docent practical in classroom

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Nelcinda Garcia Vieira, Universidade Federal de Santa Maria

PhD student in Letters at UFSM. Professor at the Federal University of Santa Maria (ufsm) and Universidade Aberta Do Brasil (UAB).

Angela Luzia Garay Flain, Universidade Federal de Santa Maria -UFSM; Universidade de Santa Cruz-UNISC

Master Professor of the Spanish Language Course at UFSM / UAB (Open University of Brazil) and professor of Spanish Language courses and Secretariat at the Universidade de Santa Cruz - UNISC.

References

AMARAL Eduardo Roque; MAZZARO, Daniel. Repercussões da Lei nº 11.161/2005: reflexões sobre o ensino de espanhol no Brasil. LL Língua e Literatura, v. 2, n. 2, 2007.

BAKHTIN, Mikhail; VOLÓSHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 14 ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.


BRISOLARA, Luciene B.; CORTES, João L.R.P. O Uso da Ludicidade para o Desenvolvimento da Conversação em Espanhol como Língua Estrangeira 1. Revista Didática Sistêmica,2005. FURG. ISSN 1809-3108. Disponível em: http://repositorio.furg.br:8080/jspui/handle/1/572. Acesso em: 07 jul. 2013.

FLEMING, Diva. Desenvolvimento de Material Didático para Educação a Distância no contexto da Educação Matemática. São Paulo, 2004. Disponível em:< www.abed.org.br>Acesso em: 06 jul. 2013

FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material Didático e Prática Docente. Revista Ibero-americano em Educação, 2007. v. 2, n. 1 Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/454. Acesso em: 02 jul. 2013.

HURTADO DEL HOYO, Tonibel. Duelo de Titanes: Oralidad frente a Escritura. Revista: La Bocina del Apóstol, 2003. Disponível em: http://www.santiagoapostol.net/revista03/editorial.html. Acesso em: 07 jul. 2013

GONZÁLEZ, Salomé Torres. Los Diccionarios en el aula de Español como Lengua Estranjera. In: MONTESA PEYDRÓ, Salvador; GOMÍS BLANCO,Pedro. (dir. ). Tendencias actuales en la enseñanza del español como lengua extranjera I: actas del quinto Congreso Internacional de ASELE. Madrid: ASELE, 1996. p. 165-172 Disponível em: http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3878. Acesso em: 07 jul. 2013

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LÓPEZ, Blanca; HINOJOSA, Eduardo. Evaluación del Aprendizaje: Alternativas y Nuevos Desarrollos. México: Trillas, 2001.Disponível em: http://www.educarchile.cl/Portal.Base/Web/VerContenido.aspx?GUID=123. Acesso em: 13 jul. 2013.

RAMOS, Wilsa Maria; MEDEIROS Larissa. A Universidade Aberta do Brasil: desafios da construção do ensino e aprendizagem em ambientes virtuais. In: SOUZA, A. M.; FIORENTINI, L. M. S; Rodrigues, M. A. M. (Org.). Educação superior a distância: Comunidade de Trabalho e Aprendizagem em Rede (CTAR). Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, 2009.

REATTO, Diogo; BISSACO, Cristiane Magalhães. O Ensino do Espanhol como Língua Estrangeira: Uma Discussão Sócio-Política e Educacional. Revista Letra Magna: Revista Eletrônica de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura, ano 4 n. 7, lul./dez. 2007.

RODRIGUEZ, Rosa Isabel; LUCA DE TENA, Carmen. Factores Responsables de la Indisciplina y Propuestas de Actuación. Disponível em: . Acesso em: http://www.educadormarista.com/articulos/Factores_responsables_de_la_indi sciplina.htm. 06 jul. 2013

ROSENFELD, C.C. F; GABRIELLI, K.S; SOTO,U. O Fórum Educacional em Cursos Virtuais de LE como Ferramenta de Interação: uma análise crítica de duas experiências. III ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO. Belo Horizonte, MG–2009 Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/hipertexto2009/anais/m-o/o-forum%20-ducacional.pdf. Acesso em: 12 jul. 2013

SCORSOLINI- COMIN, Fabio. INOCENTE, Davi Forli. MATIAS,Alberto Borges. Análise de Ferramentas de Interação e Comunicação em Ambiente Virtual de Aprendizagem a partir de Contribuições de Bakhtin. Educação: Teoria e Prática, v. 19, n.32, p.173-189, jan./jun.-2009.

VILAÇA, Marcio Luiz Correa. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 8, n.30, Jul./Set. 2009. Disponívelem: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2796. Acesso em: 12 jul./2013.

Published

2014-10-23

How to Cite

GARCIA VIEIRA, Ana Nelcinda; GARAY FLAIN, Angela Luzia. The production of didactic material and the use of forum in AVA for the teacher formation. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 62–78, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n1p62. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15928. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.