The production of didactic material and the use of forum in AVA for the teacher formation
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p62Keywords:
Didactic material, Discussions forum, Teacher formationAbstract
The aim of this article is share the planning experience, elaboration, and feed back of the didactic material in an AVA ambient, of the Spanish course at distance of the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) and Universidade Aberta do Brasil (UAB). Besides, we study the discussions forum importance how interaction way to reflect about theoretical texts relating them with the docent practical. So we utilized the theoretical study how Bakhtin (2010), Vilaça, (2009), Rozenfeld, Gabrielli e Soto (2009), Ramos e Medeiros (2009), Fiscarelli (2007), Fleming (2004), and others. About the development of the discipline and didactical material, were selected texts according ours experiences how teachers and students, the tool utilized for the interaction was the forum. In the end of semester were available in Moodle a research to the students, in order to they opine about the class organization, the material and the forum how a tool for interaction between the other students, teachers, and distance tutors. The massive participation of the students have demonstrated that the forum themes effectively met their needs, that receive their formation to evolve their docent practical in classroom
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail; VOLÓSHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 14 ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
BRISOLARA, Luciene B.; CORTES, João L.R.P. O Uso da Ludicidade para o Desenvolvimento da Conversação em Espanhol como Língua Estrangeira 1. Revista Didática Sistêmica,2005. FURG. ISSN 1809-3108. Disponível em: http://repositorio.furg.br:8080/jspui/handle/1/572. Acesso em: 07 jul. 2013.
FLEMING, Diva. Desenvolvimento de Material Didático para Educação a Distância no contexto da Educação Matemática. São Paulo, 2004. Disponível em:< www.abed.org.br>Acesso em: 06 jul. 2013
FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material Didático e Prática Docente. Revista Ibero-americano em Educação, 2007. v. 2, n. 1 Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/454. Acesso em: 02 jul. 2013.
HURTADO DEL HOYO, Tonibel. Duelo de Titanes: Oralidad frente a Escritura. Revista: La Bocina del Apóstol, 2003. Disponível em: http://www.santiagoapostol.net/revista03/editorial.html. Acesso em: 07 jul. 2013
GONZÁLEZ, Salomé Torres. Los Diccionarios en el aula de Español como Lengua Estranjera. In: MONTESA PEYDRÓ, Salvador; GOMÍS BLANCO,Pedro. (dir. ). Tendencias actuales en la enseñanza del español como lengua extranjera I: actas del quinto Congreso Internacional de ASELE. Madrid: ASELE, 1996. p. 165-172 Disponível em: http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3878. Acesso em: 07 jul. 2013
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.
LÓPEZ, Blanca; HINOJOSA, Eduardo. Evaluación del Aprendizaje: Alternativas y Nuevos Desarrollos. México: Trillas, 2001.Disponível em: http://www.educarchile.cl/Portal.Base/Web/VerContenido.aspx?GUID=123. Acesso em: 13 jul. 2013.
RAMOS, Wilsa Maria; MEDEIROS Larissa. A Universidade Aberta do Brasil: desafios da construção do ensino e aprendizagem em ambientes virtuais. In: SOUZA, A. M.; FIORENTINI, L. M. S; Rodrigues, M. A. M. (Org.). Educação superior a distância: Comunidade de Trabalho e Aprendizagem em Rede (CTAR). Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, 2009.
REATTO, Diogo; BISSACO, Cristiane Magalhães. O Ensino do Espanhol como Língua Estrangeira: Uma Discussão Sócio-Política e Educacional. Revista Letra Magna: Revista Eletrônica de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura, ano 4 n. 7, lul./dez. 2007.
RODRIGUEZ, Rosa Isabel; LUCA DE TENA, Carmen. Factores Responsables de la Indisciplina y Propuestas de Actuación. Disponível em: . Acesso em: http://www.educadormarista.com/articulos/Factores_responsables_de_la_indi sciplina.htm. 06 jul. 2013
ROSENFELD, C.C. F; GABRIELLI, K.S; SOTO,U. O Fórum Educacional em Cursos Virtuais de LE como Ferramenta de Interação: uma análise crítica de duas experiências. III ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO. Belo Horizonte, MG–2009 Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/hipertexto2009/anais/m-o/o-forum%20-ducacional.pdf. Acesso em: 12 jul. 2013
SCORSOLINI- COMIN, Fabio. INOCENTE, Davi Forli. MATIAS,Alberto Borges. Análise de Ferramentas de Interação e Comunicação em Ambiente Virtual de Aprendizagem a partir de Contribuições de Bakhtin. Educação: Teoria e Prática, v. 19, n.32, p.173-189, jan./jun.-2009.
VILAÇA, Marcio Luiz Correa. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 8, n.30, Jul./Set. 2009. Disponívelem: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2796. Acesso em: 12 jul./2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.