Iconography, imagery and maritime expansion: Elements for reflection on the teaching of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p163

Keywords:

Iconography, Imaginary, Maritime expansion.

Abstract

The proposal of the text is to discuss the imaginary of discoveries presented in iconographic documents used to teach history. This way, it focuses maritime journeys and the appropriations made by history teaching, mediated by didactic books and other mechanisms as video and internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thais Nivia de Lima e Fonseca, Universidade de São Paulo (USP), Universidade de Lisboa, Portugal

PhD in Social History from the Universidade de São Paulo (USP), Post-doctorate from the Universidade de Lisboa, Portugal.

References

BACZKO, Bronislaw. Les imaginaires sociaux: mémoires et espoirs collectifs. Paris: Payot, 1984.

BARRETO, Luís Filipe; GARCIA, José Manuel. Portugal na abertura do mundo. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1997.

BENNASSAR, Bartolomé. Dos mundos fechados à abertura do mundo. In: NOVAES, Adauto (org). A descoberta do homem e do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

BITTENCOURT, Circe (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

BITTENCOURT, Circe Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BORGES, Maria Eliza Linhares. Cartografia, poder e imaginário: cartográfica portuguesa e terras de além-mar. In: SIMAN, Lana Mara de Castro; FONSECA, Thais Nivia de Lima e. Inaugurando a História e construindo a nação: discursos e imagens no ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

BRAUDEL, Fernand. La pédagogie de l’Histoire. In: BRAUDEL, Fernand. L’Histoire au quotidien. Les écrits de Fernand Braudel. Paris: Éditions de Fallois, 2001.

CAPRETTINI, G.P. Imagem. In: Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1994. v.31: Signo.

CAETANO, Joaquim Oliveira (coord). Gravura e conhecimento do mundo: o livro impresso ilustrado nas coleções da Biblioteca Nacional. Lisboa: Biblioteca Nacional, 1998.

COLI, Jorge. Primeira missa e invenção da descoberta. In: NOVAES, Adauto (org). A descoberta do homem e do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

COLI, Jorge. A pintura e o olhar sobre si: Victor Meireles e a invenção de uma história visual no século XIX brasileiro. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998.

COLOMBO, Cristóvão. Diários da descoberta da América. 4. ed. Porto Alegre: L&PM, 1987.

DEL PRIORE, Mary. A história cultural entre monstros e maravilhas. In: SWAIN, Tania Navarro (org). História no Plural. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1994.

DEL PRIORE, Mary. Esquecidos por Deus: monstros no mundo europeu e ibero-americano (séculos XVI-XVIII). São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. “Ver para compreender”: arte, livro didático e a história da nação. In: SIMAN, Lana Mara de Castro; FONSECA, Thais Nivia de Lima e. Inaugurando a História e construindo a nação: discursos e imagens no ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do Paraíso: os motivos edênicos no descobrimento e colonização do Brasil. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1985.

HOLLANDA, Guy de. Um quarto de século de programas e compêndios de História para o ensino secundário brasileiro (1931-1956). Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais/Ministério da Educação e Cultura, 1957.

KRUS, Luis. O imaginário português e os medos do mar. In: NOVAES, Adauto (org). A descoberta do homem e do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

LAS CASAS, Frei Bartolomé. O paraíso destruído: brevíssima relação da destruição das Índias. 5. ed. Porto Alegre: L&PM, 1991.

LAVISSE, Ernest. Histoire de France: cours élémentaire. Paris: Armand Colin, 1887.

MARIN, Louis. Des pouvoirs de l’image. Paris: Éditions du Seuil, 1993.

NORA, Pierre. Lavisse, instituteur national. In: Les lieux de mémoire. Paris: Quarto/Gallimard, 1997.

SALIBA, Elias Thomé. Experiências e representações sociais: reflexões sobre o uso e consumo de imagens. In: BITTENCOURT, Circe (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

SALIBA, Elias Thomé. As imagens canônicas e o ensino de História. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora & CAINELLI, Marlene Rosa (orgs). III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.

SANTOS, João Marinho dos. A expansão pela espada e pela cruz. In: NOVAES, Adauto (org). A descoberta do homem e do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SERRANO, Jonathas. Epítome de História Universal. 24. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1954. (Prefácio de 1918)

VAINFAS, Ronaldo. A problemática das utopias no contexto dos descobrimentos e da colonização da América. In: MONTEIRO, John Manuel; BLAJ, Ilana (org). História & Utopias. São Paulo: Associação Nacional de História, 1996.

VESPÚCIO, Américo. Novo Mundo: cartas de viagens e descobertas. Porto Alegre: L&PM, 1984.

Published

2014-07-30

How to Cite

Fonseca, T. N. de L. e. (2014). Iconography, imagery and maritime expansion: Elements for reflection on the teaching of history. Domínios Da Imagem, 1(1), 163–172. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p163

Issue

Section

Artigos gerais