Entre a reprodução e a expressão

notas por uma história da gravura como arte e imagem (séculos XVI-XXI)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n32p244

Abstract

This article seeks to present and discuss a brief historiographical balance on engraving, from its emergence as a printing technique in the West from the 16th century onwards, to the insertion of digital technologies within the scope of the so-called Graphic Arts in the 20th and 21st centuries. In the Brazilian context, the article presents existing discussions about the historical and artistic trajectory of printmaking between the 19th and 20th centuries, related to the issue of the press, printed matter and art printmaking. Thus, the text addresses the theme from its definitions, history and historiography, in which it seeks to point out and problematize the understanding of printmaking both as a technique of production, printing, reproduction and dissemination of images, and as an expressive medium conditioned to the conventions of the worlds. of art.

Author Biography

Priscilla Perrud Silva, Universidade Federal Fluminense/Doutora em História Social pelo PPGH-UFF

Graduada em História (Licenciatura, Bolsista FAADCT/PR-Iniciação Científica 2010-2011) pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2012), Pós-Graduada (Especialização) em Patrimônio e História pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2014), Mestre (Bolsista CAPES-Demanda Social 2014/2016) em História Social pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2016) e atualmente Doutoranda (Bolsista CAPES-Apoio Social/Programa de Excelência Acadêmica 2017-2020) em História Social pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2017). Tem experiência em pesquisa e em ensino na área de História, com ênfase em História da Arte, Cultura Visual e Patrimônio Cultural. Entre 2011 e 2012 foi monitora do Laboratório de Estudos dos Domínios da Imagem na História da Universidade Estadual de Londrina (LEDI-UEL).

Published

2023-06-01

How to Cite

Perrud Silva, P. . (2023). Entre a reprodução e a expressão: notas por uma história da gravura como arte e imagem (séculos XVI-XXI). Domínios Da Imagem, 17(32), 244–267. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n32p244

Issue

Section

Artigos gerais