Slams, beaches and the backlands in the background

Leon Hirszman’s Rio de Janeiro between CPC and Cinema Novo (1962-1964)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n33p37

Keywords:

Leon Hirszman, Cinema Novo, Rio de Janeiro, Favelas (slams), Sertão (backlands)

Abstract

We aim to discuss the images of Rio de Janeiro, in contrast to those of the sertão (backlands) in the films Pedreira de São Diogo (1962) and Maioria absoluta (1964), both directed by Leon Hirszman, with emphasis on the problem of northeastern migrations and the existence of slams. Through film analysis, the ideas defended by this filmmaker, one of the participants in the creation of modern cinema in Brazil, linked to the Centro Popular de Cultura da União Nacional dos Estudantes (CPC da UNE) and Cinema Novo, are decoded and debated. We seek to identify the narrative's striking elements (framing, camera movement, lighting, montage, soundtrack and performances), as well as the way in which Rio de Janeiro and its residents are represented, including an ethnic-racial demarcation of actors and extras.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Pinto de Pinto, Rio de Janeiro State University

Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF), professor adjunto do Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro - RJ. Email: dudachacon@gmail.com. ORCID iD: 0000-0001-7448-2565

Maira Santana Marinho da Cunha, Rio de Janeiro State University

Doutoranda em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro – RJ. Email: mairaa.marinho@gmail.com. ORCID iD: 0000-0003-4517-4744

References

ABREU, Mauricio de Almeida. Evolução urbana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Prefeitura da cidade do Rio de Janeiro, Secretaria Municipal de Urbanismo, IPLAN RIO, 1997.

AMOROSO, Mauro. Nunca é tarde para ser feliz? As imagens da favela pelas lentes do Correio da Manhã. Curitiba: Editora CRV, 2011. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042152.1

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BRONSTEIN, Olga; SANTOS, Carlos Nelson F. dos. Metaurbanização: o caso do Rio de Janeiro. Revista de Administração Municipal. Rio de Janeiro: IBAM, n. 149, p. 6-34, 1978

BURGOS, Marcelo Baumann. “Dos parques-proletários ao Favela-Bairro: as políticas públicas nas favelas do Rio de Janeiro”. In: ZALUAR, Alba; ALVITO, Marcos (org.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2000.

CARDENUTO. Reinaldo. Discursos de intervenção: o cinema de propaganda ideológica para o CPC e o Ipês às vésperas do Golpe de 1964. 2008. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

CARDENUTO. Reinaldo Por um cinema popular: Leon Hirszman, política e resistência. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2020.

CARDENUTO. Reinaldo. Cinema Novo em disputa: páginas da imprensa carioca em 1962. ArtCultura, Uberlândia, v. 24, n. 44, p. 182-203, jan.-jun. 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/66587/34427. Acesso em: 27 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/artc-v24-n44-2022-66587

CARVALHO, Noel dos Santos; DOMINGUES, Petrônio. A representação do negro em dois manifestos do cinema brasileiro. Estudos avançados, 31 (89), p.377-394, jan-abr 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/fBPTmfb7fyct8SG4C9KHfQy/#. Acesso em: 28 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.31890027

COSTA, Luís Ricardo Araujo da. O documentário no Cinema Novo: artifícios do real, grafias do Brasil (1959-1967). Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Instituto de História, 2021.

DAVIDOVICH, Fany. "Metrópole e território: metropolização do espaço no Rio de Janeiro." Cadernos Metrópole 06 (2001): 67-77.

DEBS, Sylvie. Cinema e literatura no Brasil: os mitos do sertão: emergência de uma identidade nacional. Belo Horizonte: C/Arte, 2010.

ENDERS, Armelle. A história do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Gryphus, 2009.

FALCON, Francisco J. C.; RODRIGUES, Antonio Edmilson M. A formação do mundo moderno. Rio de Janeiro Elsevier Editora Ltda, 2006.

FIGUEIRÔA, Alexandre. Cinema Novo: A onda do jovem cinema e sua recepção na França. Campinas, SP: Papirus, 2004.

FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

GERBER, Raquel. O cinema brasileiro e o processo político e cultural (de 1950 a 1958). Rio de Janeiro: Embrafilme, 1982.

GOMES, Flávio dos Santos. Mocambos e quilombos: uma história do campesinato negro no Brasil. Editora Companhia das Letras, 2015.

GONÇALVES, Rafael Soares. Da aldeia do mal ao risco ambiental: breves apontamentos para uma história concisa das favelas cariocas. In: SECRETARIA Municipal de Educação. Rio de Janeiro: histórias concisas de uma cidade de 450 anos.Rio de Janeiro: SME, 2015.

GUIMARÃES, Valéria Lima. O PCB cai no samba: os comunistas e a cultura popular (1945-1950). Rio de Janeiro: Imprensa Oficial do Estado do Rio de Janeiro, 2009.

HOBSBAWM, Eric J. Era dos extremos: o breve século XX: 1914 – 1991. São Paulo:

Companhia das Letras, 1995.

MACIEL, Katia. Poeta, herói, idiota. O pensamento do cinema no Brasil. Rio de Janeiro: Rios ambiciosos, 2000. [N-Ensaios nº 1].

MONTENEGRO, Antonio Torres. Cabra Marcado para morrer: Entre a memória e a história. In: SOARES, Mariza de Carvalho; FERREIRA, Jorge (Org.). A História vai ao Cinema. Rio de Janeiro: Record, 2005.

MOTTA, Marly Silva da. O Rio de Janeiro continua sendo? In: AZEVEDO, André Nunes de. (org.). Seminário Rio de Janeiro: capital e capitalidade. Rio de Janeiro: Departamento Cultural/NAPE/DEPEXT/SR-3/UERJ, 2002.

MOTTA, Marly Silva da. Saudades da Guanabara: o campo político da cidade do Rio de Janeiro (1960-75). Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.

O’DONNELL, Julia. Entre praias e avenidas: um Rio de modernidades. In: SECRETARIA Municipal de Educação. Rio de Janeiro: histórias concisas de uma cidade de 450 anos. Rio de Janeiro: SME, 2015.

OLIVEIRA, Isabel Cristina. Metrópolis “favelizada”: Rio de Janeiro continua siendo… HECK, Marina. Grandes metrópolis de América Latina, São Paulo: Fundação de Memorial da América Latina, 1993

OLIVEIRA, Jane Souto de; MARCIER, Maria Hortense. “A palavra é: favela”. In: ZALUAR, Alba; ALVITO, Marcos (org.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

OLIVEIRA, Samuel Silva Rodrigues de. A “Batalha do Rio” e a representação da “favela”. XIV Encontro Regional de História da ANPUH-Rio: Memória e Patrimônio, 2010, Rio de Janeiro, Anais do XIV Encontro Regional de História da ANPUH-RJ. Rio de Janeiro: NUMEM, 2010.

OLIVEIRA, Samuel Silva Rodrigues de. Informalidade urbana, classe trabalhadora e raça no Rio de Janeiro: a história dos censos de favelas (1948-1960). Revista de História, [s. l.], n. 180, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/170643. Acesso em: 29 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.170643

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1985.

OSORIO, Mauro. Rio nacional/ Rio local: mitos e visões da crise carioca e fluminense. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2005.

PEREZ, Maurício Dominguez. Lacerda na Guanabara: a reconstrução do Rio de Janeiro nos anos 1960. Rio de Janeiro: Odisseia Editorial, 2007.

PINTO, Carlos Eduardo Pinto de. Governo Lacerda versus Cinema Novo: A grande cidade como arena de debates simbólicos. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 26, nº 51, p. 154-172, jan.-jun. 2013. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/7217. Acesso em: 29 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862013000100009

RAMOS, Fernao Pessoa. Cinema verdade no Brasil. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (Org.). Documentário do Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004.

RAVETTI, Graciela. De Moscou a... Marte. In: NAZARIO, Luiz (Org.). A cidade imaginária. São Paulo: Perspectiva, 2005.

REIS FILHO, Daniel Aarão. “Ditadura e sociedade: a reconstrução da memória”. In: REIS Filho et al (orgs). O Golpe e a ditadura militar: 40 anos depois (1964-2004). Bauru, SP: EDUSC, 2004

REMUNDINI, Isadora. Maioria Absoluta (Leon Hirszman, 1964): As reformas de

base e a tese do sertão pré-didático. In: MORETTIN, Eduardo (Org.). Cinema e História: circularidades, arquivos e experiência estética. Porto Alegre: Sulina, 2017.

RIDENTI, Marcelo. Em Busca do Povo Brasileiro. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2000.

ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SAID, Edward. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia da Letras, 2007.

SALEM, Helena. Leon Hirszman: o navegador de estrelas. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

SANTUCCI, Jane. Babélica urbe: o Rio nas crônicas dos anos 20. Rio de Janeiro: Rio Book’s, 2015.

SIMONARD, Pedro. A geração do Cinema Novo: para uma antropologia do cinema. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006.

SODRÉ, Nelson Werneck. Quem é o povo no Brasil? Cadernos do Povo Brasileiro.

São Paulo: Civilização Brasileira. 1999.

TOLENTINO, Célia Aparecida Ferreira. O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

VALLADARES, Lícia do Prado. A invenção da favela: do mito de origem à favela. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

VIANY, Alex. O processo do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Aeroplano, 1999.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001 (Coleção Leitura).

Published

2023-12-01

How to Cite

Pinto de Pinto, C. E., & Santana Marinho da Cunha, M. (2023). Slams, beaches and the backlands in the background: Leon Hirszman’s Rio de Janeiro between CPC and Cinema Novo (1962-1964). Domínios Da Imagem, 17(33), 37–74. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n33p37

Issue

Section

Artigos gerais