The use of images in the teaching-learning process : Reflections about a media feature of a course offered in distance mode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p292

Keywords:

Images, Innovations, Media, Learning, Instructional

Abstract

The society in which we live is transformed through innovations over the years, and the process of teaching and learning has also undergone changes, becoming receptive to new media tools and resources that aim to enhance students’ learning; the objective of the present work was to analyze the use of images present in the media resource made available for the teaching-learning process of students enrolled in a distance learning course - distance education, as well as to verify the instructional properties, in addition to verifying whether the media resource meets the different learning styles of students. This research, which was based on the issue provided in the Instructional Designer Training course, which was offered in the distance mode, sought to verify the use of text with images as well as whether they have instructional properties.

Author Biographies

Michele Silva da Mata, Faculdade UCL

Master in Education, Faculty UCL, Serra/ES.

Aline Freitas da Silva Xavier, Universidade Estadual de Minas Gerais - UEMG; Instituto Federal do Espírito Santo

PhD in Design, UEMG/Ifes, Vitória/ES.

Danielli Veiga Carneiro Sondermann, Instituto Federal do Espírito Santo

PhD in Education, IFES/Cefor, Vitória, ES.

Marcelina das Graças de Almeida, Universidade Estadual de Minas Gerais - UEMG

Doctor in History, UEMG, Belo Horizonte/MG.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura (MEC). Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI). Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao- -basica-2013-pdf/file.Acesso em: 29 mar. 2019.

CARNEIRO, Maria Helena da S. As imagens no livro didático. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSAIO DE CIÊNCIAS, 1., 1997, Águas de Lindóia. Atas... Águas de Lindóia: 1997. v. 1. p. 366-376.

COSTA, Cristina. Educação, imagem e mídias. 2 ed. v. 12. São Paulo: Cortez, 2013. (Coleção aprender e ensinar com textos).

CUNHA, Susana, R. V. Pedagogias de imagens. In: SARMENTO, Manuel, J.; DORNELLES, Leni V. (Orgs.). Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CHOPYAK, Christine. Desenhe sua estratégia de negócios: Transforme decisões com o poder dos elementos visuais. Tradução de Sieben Gruppe. São Paulo: DVS Editora, 2015.

DAGOSTIM, Cristiane G. Linguagem verbal e linguagem imagética: funcionamento e efeitos de sentido em práticas de alfabetização e letramento. 2014. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2014.

DIAS, Ângela A. C. As imagens do mundo no mundo da escola: repensando contribuições da tecnologia para Imagem & Educação. Rede de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 223-231, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=84819191005.Acesso em: 8 set. 2018.

DRIGO, Maria, O; SOUZA, Luciana C. P. Educação do olhar: As representações visuais em foco. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/ view/1695.Acesso em: 12 mar. 2019.

DUBORGEL, Bruno. Imaginário e Pedagogia. Lisboa: Instituto Piaget, 1992.

DUNLOSKY, John et al. Improving students’ learning with effective learning techniques: promising directions from cognitive and educational psychology. Association For Psychological Science, v. 14, p.4-58, 2013. Disponível em: http://www.indiana.edu/~pcl/rgoldsto/courses/dunloskyimprovinglearning. pdf. Acesso em: 18 Abr 2019.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

FILATRO, Andrea. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

FILATRO, Andrea; CAIRO, Sabrina. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GERHARDT, Tatiana E; SILVEIRA, Denise T (Orgs.). Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS - Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GODOY, Adriana C. de; LASTÓRIA, Andrea C.; SILVA, Fernanda K. M. da. Representações visuais no ensino-aprendizagem da localidade: Estudo sobre a produção de imagens no Ensino Fundamental. REVEDUC - Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 3, p. 362-378, 2015. Disponível em: http://www.reveduc. ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1179. Acesso em: 4 mar. 2019.

GONÇALVES, Rosangela M.; FERRAZ, Claudio B. O. A linguagem imagética na escola e no ensino da geografia. In: Encontro Nacional de Práticas em ensino de Geografia, 10, 2009, Porto Alegre. Disponível em: https://pt.scribd. com/document/49795680/A-LINGUAGEM-IMAGETICA-NA-ESCOLA-E-NO-ENSINO-DA-GEOGRAFIA. Acesso em: 4 mar. 2019.

GRAY, Dave; BROWN, Sunni; MACANUFO, James. Gamestorming: Jogos corporativos para mudar, inovar e quebrar regras. Tradução de Luciane Camargo. São Paulo: Alta Books, 2012.

LACERDA, Cristina B. F. de et al. Estratégias metodológicas para o ensino de alunos surdos. In: LACERDA, Cristina B. F; SANTOS, Lara F. (Orgs.). Tenho um aluno, agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos, SP: EduFSCar, 2014.

LINS, Andréia C. Mediação da imagem na educação à distância. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo – ES, 2008.

MALHEIROS, Bruno T. Metodologia da Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MASON, Antony. História da arte ocidental: da pré-história ao século 21. Tradução de Adriana de Oliveira. São Paulo: Rideel, 2009.

MARTINS, Isabel; GOUVÊA, Guaracira. Imagens e educação em ciências. In: ALVES, Nilda; SGARBI, Paulo (eds.). Espaços e imagens nas escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001, p. 41-58.

MARTINS, Isabel; Visual imagery in school science texts. In: GRAESSER, Arthur; OTERO, Jose; DE LEON, Jose. A. (eds.). The psychology of scientific text comprehension. Hillsale, N. J. Lawrence Erlbaum Associate Publishers, 2002.

MAYER, Richard E.; GALLINI, Joan. K. When is an illustration worth ten thousand words? Journal of Educational Psychology, v. 82, p. 715-726, 1990.

MAYER, Richard E.; ANDERSON, Richard, B. The instructive animation: helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, v. 84, p. 444-452, 1992.

MAYER, Richard E. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação à distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learnin, 2007.

NAVARRO, Talita E. M.; DOMINGUEZ, Celi R. C. O uso da imagem como recurso didático no ensino de Ciências na educação infantil. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7, 2009, Florianópolis. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1410.pdf. Acesso em: 14 Mar 2019.

POSSETE, Érica E. Ensino de ciências: O uso de imagens e desenhos científicos nas aulas de Ciências. In: HASPER, Ricardo; GOEDERT, Elciana; PIERALISI, Keila V. de L. (Orgs.). O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense: produções didático-pedagógicas. Curitiba: SEED - Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Programa de Desenvolvimento Educacional. 2016, v. 2. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia. pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1684. Acesso em: 7 set. 2018.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. Série: Conversas com o Professor.

ROAM, Dan. Blá blá blá: O que fazer quando palavras não funcionam. Tradução de Elisa Nakaguma. Rio de Janeiro: Alta Books, 2013.

SCHRAPPE, Max H. G. O Legado de Gutenberg. São Paulo: EP & Associados, Parise Comunicação Empresarial, 2002.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

SIBBET, David. Reuniões visuais: como gráficos, lembretes autoadesivos, e mapeamento de ideias podem transformar a produtividade de um grupo. Rio de Janeiro: Alta Books, 2013.

SOFIATO, Cássia G.; REILY, Lucia. Dicionários e manuais de língua de sinais. In: LACERDA, Cristina B. F.; SANTOS, Lara F. (Orgs.). Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos, SP: EduFSCar, 2014.

TEIXEIRA, Júlio. M. Gestão visual de projetos: utilizando informação para inovar. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

UNIVERSIDADE CATÓLICA DE BRASÍLIA. Católica EaD: Curso de Pós-Graduação lato sensu em educação à distância. UEA 03 - Planejamento em EAD. Brasília, 2008. Disponível em: https://ead.catolica.edu.br/docencia-virtual-e- -presencial-no-ensino-superior. Acesso em: 8 set. 2018.

VYGOTSKY. Lev S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOSTKY Lev S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Trad. Denise Regina Sales et al. Educação e Pesquisa, São Paulo, v 34. n. 4, 2011.

Published

2020-12-21

How to Cite

da Mata, M. S., Xavier, A. F. da S., Sondermann, D. V. C., & de Almeida, M. das G. (2020). The use of images in the teaching-learning process : Reflections about a media feature of a course offered in distance mode. Domínios Da Imagem, 14(27), 292–316. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p292

Issue

Section

Artigos gerais