São Raimundo Nonato dos Mulundus, the holy cowherd: crossings of religiosity in motion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p277

Keywords:

Image, Imaginary, Memory, Photography, Performance of Popular Practices

Abstract

The text presents some considerations about the relations between memory, experience and image, based on a photographic essay at the procession of São Raimundo Nonato dos Mulundus, which starts in the city of Vargem Grande towards to Paulica, in Maranhão, Brazil. These reflections are based on the ideas of different theorists of photography, and on different authors of the critical and artistic thinking. The way of operating the thought, here, proposes a triangulation between the written text, the images and the performances of popular practices. In the end, I make some comments about the relations between remembering and forgetting in remembrance processes, and the dimension of the photographic experience in the spirit of imaginative unfolding.

Author Biography

Marcus Ramusyo de Almeida Brasil, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Doctor in Social Sciences (PUC-SP). Sao Paulo-SP). Professor at the Instituto Federal do Maranhão  (IFMA) and at the Professional Masters in Arts Program at the Universidade Federal do Maranhão  (UFMA). São Luís (MA).

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial, 2009.

CABRAL, Wagner. Baiando com Catirina e Pai Francisco: desejo e malandragem no auto do bumba-meu-boi. Clio. Revista de Pesquisa Histórica, Recife, v. 21, n. 1, p. 59 – 84, maio 2003.

CAVERNA DE CHAUVET. In Euronews (site). Fonte: https://pt.euronews. com/2016/07/08/as-obras-de-arte-mais-antigas-do-mundo-na-gruta-chauvet-em-franca Acesso em: 03 out. 2020.

CHEVAU BLANC MONTÉ. Etiénne Jules-Marey. Disponível em: http://www.betterphotography.in/perspectives/great-masters/etienne-jules-marey/48592/ Acesso em: 5 maio 2020.

ENTLER, Ronaldo. A fotografia e as representações do tempo. Revista Galáxia, n. 14, p. 29-46, 2007.

FERRETI, Sérgio. Repensando o sincretismo. São Paulo: EDUSP, 2013.

FREUD, Sigmund. O eu e o id, autobiografia e outros textos (1923 – 1925). Coleção Obras Completas, v. 16, São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.

MACIEL JÚNIOR, Auterives; LESSA, Jadir Machado. A intuição artística. In: ALMEIDA, Leonardo Pinto de; LESSA, Jadir Machado (orgs.). Arte e ressonância. São Luís: EDUFMA, 2016. p. 67- 89.

MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. São Paulo: Contexto, 2008.

MELO, Nágela Mila de. São Raimundo Nonato dos Mulundus em Vargem Grande – MA: uma experiência estética. 2016. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, São Luis, 2016.

SÃO RAIMUNDO NONATO. In: Cruz Terra Santa (site). Disponível em: https://cruzterrasanta.com.br/historia-de-sao-raimundo-nonato/ Acesso em: 22 maio 2020.

SOUSA, Ronilson de O.; PINTO, Elenir, R.; JÚNIOR, Clodomir C. M. “Agosto em festa se enfeita”: religiosidade, práticas devocionais e representações simbólicas no Festejo de São Bernardo – MA. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade (RICS), São Luís, v. 4, Jul./Dez. 2018. Número Especial.

THE HORSE IN MOTION. Edouard Muybridge. Disponível em: http://cristianfreire.com/TDA_2501/MuyBridge%20%20Horses%20and%20other%20animals%20in%20 motion_miche.pdf Acesso em: 05 maio 2020.

VARGEM GRANDE. In: História e Geografia Vargem Grande. Disponível em: https://historiaegeografiadevargemgrandema.wordpress.com/geografia. Acesso em: 1 out. 2020.

Published

2020-12-21

How to Cite

Brasil, M. R. de A. (2020). São Raimundo Nonato dos Mulundus, the holy cowherd: crossings of religiosity in motion. Domínios Da Imagem, 14(27), 277–291. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p277

Issue

Section

Artigos gerais