Image as history, a textbook reading through your visual resources
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n21p182Keywords:
Didatic book, History teaching.Abstract
This article has been produced from the research project Image Reading in History Teaching: A study on changes and continuities in prescriptions, textbook and cultural representations (LIDIHIS). We aimed to analyze the imagistic features two didatic books from different eras, from the content of the First Brazilian Republic, and evaluate your disposal as a resource for the construction of historical knowledge. In the context of this analysis, the image will be seen as text according studies of researcher Martine Joly. We realize that the images are features present in textbooks for decades and demanding proposals problematizations they can extract their pedagogical and social value.Downloads
References
BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto: 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2016: guia digital / Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB. Brasília, DF: 2015. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2016/#. Acesso em:3 jul. 2016.
BUSTAMANTE, Regina Maria da Cunha. Uma imagem vale mais que mil palavras! In: MONTEIRO, Ana Maria F. C.; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007.
CABRAL, Mario da Veiga. Compendio de Historia do Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Jacintho Ribeiro dos Santos, 1929.
FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
GASKELL, Ivan. História das Imagens. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da História: novas perspectivas; tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora UNESP, 1992.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Lisboa, PO: Edições 70, 1999.
LANDOWSKI, Eric. A Sociedade refletida: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Pontes, 1992.
MAUZE, Mariana de Aguiar Ferreira. Ensino de história e imagem: territórios possíveis. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (Orgs.). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015.
MORAES, José Geraldo Vinci de. Cidade e cultura urbana na primeira república. Coordenação Maria Ligia Prado, Maria Helena Capelato. São Paulo: Atual, 1994.
STROHER, C. E. Aprendendo com imagens: a função das fontes visuais nos livros didáticos de História. Aedos: Revista do Corpo Discente do Programa de Pós-Graduação em História da UFRGS, v. 4, p. 46-70, 2012.
VICENTINO, Cláudio; DORIGO, Gianpaolo. História Geral e do Brasil. 2.ed. São Paulo: Scipione, 2013. v.3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.