Image as history, a textbook reading through your visual resources

Authors

  • Eliana Rela Universidade de Caxias do Sul
  • Lucas Troglio Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n21p182

Keywords:

Didatic book, History teaching.

Abstract

This article has been produced from the research project Image Reading in History Teaching: A study on changes and continuities in prescriptions, textbook and cultural representations (LIDIHIS). We aimed to analyze the imagistic features two didatic books from different eras, from the content of the First Brazilian Republic, and evaluate your disposal as a resource for the construction of historical knowledge. In the context of this analysis, the image will be seen as text according studies of researcher Martine Joly. We realize that the images are features present in textbooks for decades and demanding proposals problematizations they can extract their pedagogical and social value.

Author Biographies

Eliana Rela, Universidade de Caxias do Sul

PhD in Informatics in Education, researcher and lecturer in the undergraduate and postgraduate programs in History of the University of Caxias do Sul.

Lucas Troglio, Universidade de Caxias do Sul

Academic of the course of Degree in History of the Universidade de Caxias do Sul

References

BALDISSERA, José Alberto. Imagem e Construção do conhecimento histórico. In: BARROSO, Vera Lúcia Maciel et. al.. (Org.). Ensino de História - Desafios Contemporâneos. 1ed.Porto Alegre: EST: Exclamação: ANPUH: RS, 2010. v. 1, p. 247-265.

BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto: 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2016: guia digital / Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB. Brasília, DF: 2015. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2016/#. Acesso em:3 jul. 2016.

BUSTAMANTE, Regina Maria da Cunha. Uma imagem vale mais que mil palavras! In: MONTEIRO, Ana Maria F. C.; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007.

CABRAL, Mario da Veiga. Compendio de Historia do Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Jacintho Ribeiro dos Santos, 1929.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

GASKELL, Ivan. História das Imagens. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da História: novas perspectivas; tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Lisboa, PO: Edições 70, 1999.

LANDOWSKI, Eric. A Sociedade refletida: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Pontes, 1992.

MAUZE, Mariana de Aguiar Ferreira. Ensino de história e imagem: territórios possíveis. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (Orgs.). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Cidade e cultura urbana na primeira república. Coordenação Maria Ligia Prado, Maria Helena Capelato. São Paulo: Atual, 1994.

STROHER, C. E. Aprendendo com imagens: a função das fontes visuais nos livros didáticos de História. Aedos: Revista do Corpo Discente do Programa de Pós-Graduação em História da UFRGS, v. 4, p. 46-70, 2012.

VICENTINO, Cláudio; DORIGO, Gianpaolo. História Geral e do Brasil. 2.ed. São Paulo: Scipione, 2013. v.3

Published

2017-12-30

How to Cite

Rela, E., & Troglio, L. (2017). Image as history, a textbook reading through your visual resources. Domínios Da Imagem, 11(21), 182–203. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n21p182

Issue

Section

Artigos gerais