This is luna’s show: investintigating gender, teaching sciences and cultural pedagogies
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n20p95Keywords:
Cultural artifacts, Science, Genders, Cultural pedagogies.Abstract
This article, aims to discuss issues of gender, science teaching and cultural pedagogies from the cartoon Earth to Luna and analyze the perception of some children in a school in the municipality of Rio Grande / RS, this cultural artifact. The work is based on the Cultural and Gender Studies, in the poststructuralist aspects. As a methodology of data analysis we used the Cultural Analysis. In the analysis we made two movements: in the first, we discussed the pedagogical potential of the analyzed design. In the second movement, we investigated the speech of the participating children.Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias Culturais: as condições teóricas que possibilitam a emergência do conceito. Acesso em: <http://www.sbece.com.br/resources/anais/3/1430005814_ARQUIVO_sbece2 015completo.pdf. Acesso em: 6 jun. 2016
ÁVILA, Dárcia Amaro; QUADRADO, Raquel Pereira; BARROS, Suzana da Conceição de. A chuva que cai, o arco-íris que se forma... Repensando o ensino de ciências na educação infantil e nos anos iniciais. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.
LIMA, Betina Stefanello. O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na Física. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-
026X2013000300007/26502. Acesso em: 6 jun. 2016
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
LÖWY, Ilana. Universalidade da ciência e conhecimentos “situados”. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=51340. Acesso em: 6 jun. 2016
OLIVEIRA, Luciana Rodrigues; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Esse é o Show da Luna: investigando gênero, ensino de ciências e pedagogias culturais. Domínios da imagem, v. 11, n. 20, p. 95-118, jan./jun. 2017. I
MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Corpos transparentes, exames e outras tecnologias médicas: a produção de saberes sobre os sujeitos homossexuais. 2012.
PAVÃO, Antonio Carlos. Ensinar Ciências fazendo ciência, por uma revolução pedagógica. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.
ROSA, Russel Teresinha Dutra da. Repensando o ensino de Ciências a partir de novas histórias da ciência. In: OLIVEIRA, Daisy Lara de (Org). Ciências nas salas de aula. Porto Alegre: Mediação, 1997. 112 p. (Cadernos de Educação Básica, 2)
SANTOS, Pedro Paulo Procópio de Oliveira; PAULINO, Suzana Ferreira; CRUZ; Cristiane Ferreira; FLORIANO; Jaira Itatiana. Desenhos animados e educação na pré-escola: um estudo de caso dos principais canais infantis de TV no Brasil. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD1_SA19_ID11585_18082016173408.pdf. Acesso em: 17 nov. 2016.
SCHWANTS, Lavínia. Ciência: tanto se fala, pouco se define... In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.
SILVA, Elizabeth Bortolaia. Des-construindo Gênero em Ciência e Tecnologia. Disponível em: http://www.cei.santacruz.g12.br/~fisica/3UP_2015/DesconstruindoG%C3%AAnero-em-Ciencia-e-tecnologia_cadpagu_1998_10_2_SILVA.pdf. Acesso em: 22 maio 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade; uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.