This is luna’s show: investintigating gender, teaching sciences and cultural pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n20p95

Keywords:

Cultural artifacts, Science, Genders, Cultural pedagogies.

Abstract

This article, aims to discuss issues of gender, science teaching and cultural pedagogies from the cartoon Earth to Luna and analyze the perception of some children in a school in the municipality of Rio Grande / RS, this cultural artifact. The work is based on the Cultural and Gender Studies, in the poststructuralist aspects. As a methodology of data analysis we used the Cultural Analysis. In the analysis we made two movements: in the first, we discussed the pedagogical potential of the analyzed design. In the second movement, we investigated the speech of the participating children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Graduated in Pedagogy Licenciatura.

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Adjunct Professor at Instituto de Educação, PhD in Science Education.

References

ALVARENGA, Darlan. Sucesso na TV e 'made in Brazil', Luna é o fenômeno infantil da vez. Disponível em: http://g1.globo.com/economia/midia-emarketing/noticia/2016/02/sucesso-na-tv-e-made-brazil-luna-e-o-fenomenoinfantil-da-vez.html. Acesso em: 15 de maio de 2016.

ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias Culturais: as condições teóricas que possibilitam a emergência do conceito. Acesso em: <http://www.sbece.com.br/resources/anais/3/1430005814_ARQUIVO_sbece2 015completo.pdf. Acesso em: 6 jun. 2016

ÁVILA, Dárcia Amaro; QUADRADO, Raquel Pereira; BARROS, Suzana da Conceição de. A chuva que cai, o arco-íris que se forma... Repensando o ensino de ciências na educação infantil e nos anos iniciais. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.

LIMA, Betina Stefanello. O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na Física. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-
026X2013000300007/26502. Acesso em: 6 jun. 2016

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

LÖWY, Ilana. Universalidade da ciência e conhecimentos “situados”. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=51340. Acesso em: 6 jun. 2016

OLIVEIRA, Luciana Rodrigues; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Esse é o Show da Luna: investigando gênero, ensino de ciências e pedagogias culturais. Domínios da imagem, v. 11, n. 20, p. 95-118, jan./jun. 2017. I

MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Corpos transparentes, exames e outras tecnologias médicas: a produção de saberes sobre os sujeitos homossexuais. 2012.

PAVÃO, Antonio Carlos. Ensinar Ciências fazendo ciência, por uma revolução pedagógica. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.

ROSA, Russel Teresinha Dutra da. Repensando o ensino de Ciências a partir de novas histórias da ciência. In: OLIVEIRA, Daisy Lara de (Org). Ciências nas salas de aula. Porto Alegre: Mediação, 1997. 112 p. (Cadernos de Educação Básica, 2)

SANTOS, Pedro Paulo Procópio de Oliveira; PAULINO, Suzana Ferreira; CRUZ; Cristiane Ferreira; FLORIANO; Jaira Itatiana. Desenhos animados e educação na pré-escola: um estudo de caso dos principais canais infantis de TV no Brasil. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD1_SA19_ID11585_18082016173408.pdf. Acesso em: 17 nov. 2016.

SCHWANTS, Lavínia. Ciência: tanto se fala, pouco se define... In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Ensino de Ciências: outros olhares, outras possibilidades. Rio Grande: FURG, 2014.

SILVA, Elizabeth Bortolaia. Des-construindo Gênero em Ciência e Tecnologia. Disponível em: http://www.cei.santacruz.g12.br/~fisica/3UP_2015/DesconstruindoG%C3%AAnero-em-Ciencia-e-tecnologia_cadpagu_1998_10_2_SILVA.pdf. Acesso em: 22 maio 2016.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade; uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2017-11-20

How to Cite

Oliveira, L. R. de, & Magalhães, J. C. (2017). This is luna’s show: investintigating gender, teaching sciences and cultural pedagogies. Domínios Da Imagem, 11(20), 95–118. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n20p95

Issue

Section

Artigos do dossiê