Proposals for reading visual images in history textbooks

Authors

  • João Batista Gonçalves Bueno Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2008v2n3p79

Keywords:

Images, Didatic books, Iconography.

Abstract

In this article I study the various proposals for reading practices of iconographic representations, which are found in history textbooks, from the late 1960s to the 1990s. I work more prominently with the books of authors Sérgio Buarque de Holanda and Julierme by Abreu Costa, from the 1970s and 1980s. I propose that the acts of visuality in iconographic documents retain historicity and that the reading of images resulting from these acts is constructed through the cognitive interests of each era. I try to analyze practices of editorial composition of the times of the edition of the books, the forms of presentation of the exercises and the texts that present theoretical orientations suggested in the teachers manuals; seeking to unravel the paths that represent the transformations of visuality in discursive practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Batista Gonçalves Bueno, Universidade Estadual da Paraíba

Adjunct Professor at Universidade Estadual da Paraíba

References

ARNHEIM ,Rudolf. Intuição e Intelecto na Arte. São Paulo: Martins Fontes. 2004

BARBOSA , Ana Mae. Arte-educação: conflitos /acertos. São Paulo: Max Limonad Ltda. 1985

BUENO, João Batista Gonçalves . Representações Iconográficas em livros didáticos de história. 2003. Dissertação (Mestrado) - UNICAMP, Campinas, 2003.

BRASIL, Pedro. História do Brasil: ciclo Ginasial. 2. ed. São Paulo: Didática Irradiante AS,1970.

CARVALHO, L.G. Motta. Ensino Moderno de História do Brasil, 1º série Ginasial. São Paulo: Ed. Do Brasil, 1972. (Coleção Didática do Brasil)

CHOPPIN, Alain. Historia dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

COSTA, Julierme de Abreu. História do Brasil. Para Estudos Sociais- 6ª série: especialmente indicado para estudo dirigido. São Paulo ,SP: IBEP – 197?, 1971.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, SP: Papirus,1993.

MUNAKATA Kazumi. Produzindo Livros Didáticos e Paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educaçã) - PUC-SP , 1997

NADAI, Elza. História do Brasil 1: Brasil Colônia: 1º grau São Paulo: SP Melhoramentos 1985

PAIVA, Eduardo França . História & Imagens. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

PILETTI,Nelson; PILETTI, Claudino. História e Vida. São Paulo: Ática, 2000. v.1.

SCARELI, Giovana. Cinema e História em quadrinhos: um grande encontro .In: INMIRANDA , Carlos Eduardo Albuquerque, RIGOTTI, Gabriela Fiorin (org) . Imagens e Educação – Estudos. São Paulo: Fiúza, 2006.

Published

2008-11-01

How to Cite

Bueno, J. B. G. (2008). Proposals for reading visual images in history textbooks. Domínios Da Imagem, 2(3), 79–94. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2008v2n3p79

Issue

Section

Artigos gerais