Visuality and staging of the story in the film “The dragon of evil against the holy warrior” (1969) by Glauber Rocha

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p99

Keywords:

Brazilian cinema, Glauber Rocha, Memory and History.

Abstract

The main scope of this paper is to discuss and understand how is the interface between history and visual culture in the movie “Antonio das Mortes” by Glauber Rocha. In this work, the composition of themes such as honor, courage, piety, religious syncretism and the struggle between good and evil, lead us to an amazing cultural universe, of collective memory, as present in oral literature, especially in the “cordel”. The theatrical mise-en-scène and the characters’ performance, express unconscious and uncontrolled dispositions in the texture of image and sound, denying a history’s linear perspective and approaching it of an idea between myth and fable. Thus, we intend to know what the film retains these traditions and the way of expressing them cinematographically.

Author Biography

Rodrigo Poreli Moura Bueno, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Master in History from Universidade Estadual Paulista (UNESP)

References

BENTES, Ivana. O Devorador de Mitos – Introdução. In: ROCHA, Glauber. Cartas ao Mundo. Org. de Ivana Bentes. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 9-74.

CASTELO, Sander Cruz. “O dragão da maldade contra o santo guerreiro” (1969) e o terceiro cine: entre o cinema de autor europeu e o cinema clássico hollywoodiano. 2004. f. 93-94. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Trad. Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.

NEMER, Sylvia Regina Bastos. A função intertextual do cordel no cinema de Glauber Rocha. 2005. f. 129. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro.

RAMOS, Fernão Pessoa. (org). História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Círculo do Livro, 1987.

ROCHA, 1977 apud GERBER, Raquel. O mito da civilização Atlântica: Glauber Rocha, cinema, política e estética do inconsciente. Petrópolis: Vozes, 1982.

ROCHA, 1977 apud GERBER, Raquel. A Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. O terceiro olho: ensaios de cinema e vídeo (Mario Peixoto, Glauber Rocha e Júlio Bressane). São Paulo: Perspectiva/ FAPESP, 2003.

TOLENTINO, Célia Aparecida Ferreira. O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Ed. UNESP, 2001.

VALENTINETTI, Cláudio M. Glauber Rocha, um olhar europeu. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi: Prefeitura do Rio, 2002.

VENTURA, Tereza. A poética polytica de Glauber Rocha. Rio de Janeiro: Funarte, 2000.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Brasilense, 1993.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

Published

2012-11-03

How to Cite

Bueno, R. P. M. (2012). Visuality and staging of the story in the film “The dragon of evil against the holy warrior” (1969) by Glauber Rocha. Domínios Da Imagem, 6(11), 99–110. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p99

Issue

Section

Artigos gerais