Visuality and staging of the story in the film “The dragon of evil against the holy warrior” (1969) by Glauber Rocha
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p99Keywords:
Brazilian cinema, Glauber Rocha, Memory and History.Abstract
The main scope of this paper is to discuss and understand how is the interface between history and visual culture in the movie “Antonio das Mortes” by Glauber Rocha. In this work, the composition of themes such as honor, courage, piety, religious syncretism and the struggle between good and evil, lead us to an amazing cultural universe, of collective memory, as present in oral literature, especially in the “cordel”. The theatrical mise-en-scène and the characters’ performance, express unconscious and uncontrolled dispositions in the texture of image and sound, denying a history’s linear perspective and approaching it of an idea between myth and fable. Thus, we intend to know what the film retains these traditions and the way of expressing them cinematographically.Downloads
References
CASTELO, Sander Cruz. “O dragão da maldade contra o santo guerreiro” (1969) e o terceiro cine: entre o cinema de autor europeu e o cinema clássico hollywoodiano. 2004. f. 93-94. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Trad. Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.
NEMER, Sylvia Regina Bastos. A função intertextual do cordel no cinema de Glauber Rocha. 2005. f. 129. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro.
RAMOS, Fernão Pessoa. (org). História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Círculo do Livro, 1987.
ROCHA, 1977 apud GERBER, Raquel. O mito da civilização Atlântica: Glauber Rocha, cinema, política e estética do inconsciente. Petrópolis: Vozes, 1982.
ROCHA, 1977 apud GERBER, Raquel. A Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. O terceiro olho: ensaios de cinema e vídeo (Mario Peixoto, Glauber Rocha e Júlio Bressane). São Paulo: Perspectiva/ FAPESP, 2003.
TOLENTINO, Célia Aparecida Ferreira. O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Ed. UNESP, 2001.
VALENTINETTI, Cláudio M. Glauber Rocha, um olhar europeu. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi: Prefeitura do Rio, 2002.
VENTURA, Tereza. A poética polytica de Glauber Rocha. Rio de Janeiro: Funarte, 2000.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Brasilense, 1993.
XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.