Memories and identities intertwined by culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n15p116

Keywords:

Visual culture, Memory, Identity, Congado.

Abstract

With the theoretical approach of cultural history and visual culture studies, the paper presents an analysis of how the elements of collective memory are retrieved in the cultural practices of Congado Airões/MG, through its visual and symbolic artifacts. Through empirical analysis, we became interested in how the association between cultural practices and memory collaborates to the development within the group assertion of purpose and identity propagation, assuming a character of socio-cultural resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Conceição Francisca Pires, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Social History from the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Sergio Luiz Pereira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Human Sciences by the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

References

ALEGRE, Maria Silvia Porto. Reflexões sobre Iconografia etnográfica. In: FELDMAN-BIANCO, B.; LEITE, Miriam L. Moreira. (Org.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus, 2001. p. 75-112.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 1989.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1990.

BHABHA, Hommi. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG. 2000.

BURITY, Joanildo A. Identidade e múltiplo pertencimento nas práticas associativas locais. Cadernos de estudos sociais, Recife, v. 17, n. 2, p. 189-228, jul./dez, 2001.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 2.

CASTORIADIS, Conerlius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COSTA, Carmem Lúcia. A festa em louvor à Nossa Senhora do Rosário em Catalão – Goiás. 2010. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

DUNCUN, P. Visual Culture in the Classroom. Art Education, v. 2, p. 25-32, 2003.

ESSUS, Ana Maria Mauad S. Através da imagem I: possibilidades teóricometodológicas para o uso da fotografia como recurso didático, uma experiência acadêmica. Primeiros escritos, São Paulo, n. 1, p. 4, 1994.

FEATHERSTONE, Mike. O desmanche da cultura: globalização, pósmodernismo e identidade. Rio de Janeiro: Estudos Nobel, 1995.

GEERTZ, C. O saber local. Petrópolis: Vozes, 1998.

HERNANDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

JENKS, Chris. The centrality of the eye in western culture an introduction. In: JENKS, Chris. Visual culture. London: Routledge, 1999. p. 1-25.

KATRIB, Cairo Mohamad Ibrahim. Foi assim que me contaram: recriação dos sentidos do sagrado e do profano do Congado na festa de louvor a Nossa Senhora do Rosário (Catalão-GO – 1940-2003). 2009. Tese (Doutorado em História) – Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2009.

LE GOFF, Jacques. Memória e história. São Paulo: Unicamp, 1984.

LE GOFF, Jacques; MOULINIER, Laurence; BAECQUE, Antoine. Le Rire. Annales: histoire, sciences sociales, Paris, v. 52, n. 3, 1997.

MIRZOEFF, Nicholas. An introdution to visual culture. London: Routledge, 1999.

MIRZOEFF, Nicholas. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.

NERY, Vanda Cunha Albieri. Dançadores da fé: processos comunicacionais e simbologias no Reinado de Nossa Senhora do Rosário. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO – INTERCOM, 30., 2007, Santos. Anais... Santos, 2007. p. 1-14.

PESAVENTO, Sandra Jatahy; SANTOS, Nádia Maria Weber; ROSSINI, Miriam de Souza. Narrativas, imagens e práticas sociais: percursos em história cultural. Porto Alegre: Asterisco, 2008.

RICOEUR, P. La mémoire. L’histoir: L’oubli. Paris: Seuil, 2000.

SANTOS, Boaventura Souza. A construção multicultural da igualdade e da diferença. In: CONGRESSO DA SBS, 6., 1995, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 1995. p.1-61.

SANTOS, Boaventura Souza. Modernidade, identidade e cultura de fronteira. Tempo social, São Paulo, v. 5, n. 12, p. 31-52, 1994.

SILVA, Sérgio Luiz Pereira. O singular e o plural da política: um estudo teórico sobre a esfera pública e o ideário da democracia na sociedade global. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003. S

LATER, Don. Potography and modern vision: the spectacle of natural magic. In: JENKS, Chris. Visual culture. London: Routledge, 1999. p. 203-218.

VELHO, Gilberto. Memória, identidade e projeto. In: VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose. Antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

VORONIA, Tatiana. International symposium - Visual traditions-folk traditions. Visual antropology, Italy, v. 2, n. 1, 1989.

Published

2014-12-22

How to Cite

Pires, M. da C. F., & Silva, S. L. P. da. (2014). Memories and identities intertwined by culture. Domínios Da Imagem, 8(15), 116–135. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n15p116

Issue

Section

Artigos gerais