Georgina de Albuquerque and Augusto Bracet
gender narratives in dispute in the artistic construction of the Centenary of Brazilian Independence
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50632Keywords:
Georgina de Albuquerque, Augusto Bracet, Brazilian Independence, Independence Centenary;, Women artistsAbstract
This article moves between questioning the male artistic canons that build our national historical memory and the possibilities of expanding references about the representations that underpin relationships in society. In this way, we consider the visual narratives of Brazilian independence to be a starting point for the possible development of other discourses, which could also include records of women's actions in the process of emancipation. To this end, we can critically reflect on Georgina de Albuquerque's historical painting, Session of the Council of State (1922), which was made to commemorate the Centenary of Brazilian Independence and which, along with three other works by male artists, were bought by the federal government with the intention of linking the commemorative date to the construction of national symbols associated with the new political regime. The aim is to discuss how the narrative constructed in Georgina's painting relates to one of these three works in particular. It seeks a comparative analysis between the works Sessão do Conselho de Estado (1922) and Primeiros Sons do Hino da Independência (1922), by Augusto Bracet, which are somewhat distant from each other and, at the same time, complement each other. There is an invitation here to also think about the extra-artistic dimensions that permeate art history, especially considering gender relations.
Downloads
References
BRASIL. Comissão Executiva do Centenário: Programa da Secção de Belas Artes. Diário Oficial da União, de 03.07.1921. Distrito Federal, 3 de julho de 1921. Disponivel em: <http://www.jusbrasil.com.br/diarios/1940365/dou-secao-103-07-1921-pg-4/pdfView>. Acesso em 01/05/2024.
CREMONA, Ercole. O malho, Rio de Janeiro, edição 1060, 1923. Bellas Artes: a mulher no Salão de Bellas Artes do Centenário. Disponível em: <https://bndigital.bn.gov.br/acervo-digital/O-malho/116300>. Acesso em 20/09/2023.
JUNIOR, Carlos Lima; SCHWARCZ, Lilia Moritz; STUMPF, Lúcia Klück. O sequestro da Independência: Uma história da construção do mito do Sete de Setembro. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
JUNIOR, Carlos Lima; SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Heroínas em batalha: figurações femininas em museus em tempos de centenário (Museu Paulista e Museu Histórico Nacional, 1922). Museologia & Interdisciplinaridade, v. 7, nº 13, p. 31-54, Jan/Jun. de 2018.
LAPONTE, Luciana Gruppelli. Pedagogias visuais do feminino: arte, imagens e docência. Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, p.148-164, Jul/Dez 2008.
NOGUEIRA, Manuela Henrique. Georgina de Albuquerque: imagens de uma artista enquanto mãe. In: DAZZI, Camilla & VALLE, Arthur (Orgs.). Oitocentos. Arte Brasileira do Império à República. Tomo II. 1 ed. Rio de Janeiro: EDUR-UFFRJ/DezenoveVinte, v.1, p.153-160, 2010.
OLIVEIRA, Cláudia de. Georgina de Albuquerque e suas estratégias de consagração: encontros e divergências. 19&20, Rio de Janeiro, v. XVII, n. 1-2, p. 1-33, jan.-dez. 2022.
PELLEGRINO, Antonia; STARLING, Heloisa. Independência do Brasil: as mulheres que estavam lá. 1ª ed. – Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2022.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Entre convenções e discretas ousadias: Georgina de Albuquerque e a pintura histórica feminina no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais (RBCS), v. 17, n. 50, p.143-185, outubro/2002.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista: Pintoras e Escultoras Acadêmicas Brasileiras. 1ª ed., 1. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Fapesp, 2019.
VICENTIS, Paulo de. Pintura histórica no Salão do Centenário da Independência do Brasil. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais, Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giovanna TrevelinDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .