Use of historical sources as tools in production of historical knowledge: the song as mediator

Authors

  • Érica da Silva Xavier Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p1097

Keywords:

History and teaching, Pedagogical tools, Mediation, Song

Abstract

The teacher doesn’t only act as a transmitter, but as a mediator between the object to be seized and the student. For both, the teacher relies of several tools that help mediate this process, as an object of material culture, a visit to a museum, or even a picture or music. This article discusses the possibility of considering the use of the song as a historical document during classes, because they are cultural productions, full of meanings, both implicit and explicit. The historical sources to be used in order to mediate the production of knowledge in history, practice in the classroom, they become teaching tools. In this sense, affirm that the historical sources should not be simplified to a mere illustration of contents, since they translate into cultural artifacts full of intentions. The sources should assume a role of significance in the learner’s cognitive structure: show the representations that certain groups have forged over the society in which they lived as they thought or felt, as they settled in the time and space. They should serve for the student to be able to make distinctions, abstractions that allow in reading the different temporalities which are submitted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Érica da Silva Xavier, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's student in Social History at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ABUD, Kátia Maria. Registro e representação do cotidiano: a música popular na aula de história. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 309-317, set./dez. 2005.

ASHBY, Rosalyn. Desenvolvendo um conceito de evidência histórica: as idéias dos estudantes sobre testar afirmações factuais singulares. Educar, Curitiba, Especial, Editora UFPR, 2006. p. 151-170.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou oficio do historiador. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CARVALHO, José Jorge de. Transformações da sensibilidade musical contemporânea. Brasília: UnB, 1999. (Série Antropológica, 266)

CERRI, Luis Fernando; FERREIRA, Angela Ribeiro. Notas sobre a demanda sociais de representação e os livros Didáticos de História. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (org.). O livro Didático de História: políticas educacionais, pesquisa e ensino. Natal: EDUFRN, 2007

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

CUNHA, Maria de Fátima. Cantando o Brasil pós-64. História & Ensino , n. 2, p. 55-67, 1996.

DUTRA, Soraia Freitas. As crianças e o desenvolvimento da temporalidade histórica. In: ARIAS, José Miguel Arias (org.). Dez anos de pesquisas em ensino de História. VI Encontro Nacional de Pesquisadores de Ensino de História. Londrina: Atrito Art, 2005.

FINO, Carlos Nogueira. Vygotky e a zona de desenvolvimento proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, Braga, v. 14, n. 2, 2001.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Campinas - SP: Papirus, 2005.

JANOTTI, Maria de Lourdes. O livro Fontes históricas como fonte. In: PINSK, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

MELLO, Maria do Céu de. O conhecimento tácito substantivo histórico dos alunos-no rastro da escravatura. In: BARCA, Isabel (org). Perspectiva em Educação Histórica. Centro de Estudos em Educação e Psicologia. Braga: Universidade do Ninho, 2001.

MORAES, José Geraldo Vinci de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, v. 20, n. 30, 2000.

NAPOLITANO, Marcos Francisco D’Eugenio. História e Música. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NAPOLITANO, Marcos Francisco D’Eugenio; AMARAL, Cecília Maria; BORJA, Cafagni Wagner. Linguagem e canção: uma proposta pra o ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo v. 7, n. 13, p. 177-188, set. 1986/fev. 1987.

PINSK, Carla Bassanezi. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

RABELLO, Eliano T.; PASSOS, José S. Vygotsky e o desenvolvimento humano. Disponível em: http://www.josesilveira.com. Acesso em: 20 set. 2009.

RUSEN, Jörn. Didática - funções do saber histórico. In: RUSEN, Jörn. História Viva: teoria da história, formas e funções do conhecimento histórico. Trad. Estevan de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.

RUSEN, Jörn. El desarrollo de la compentencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogonética relativa a la conciencia moral. Proposta Educativa, Buenos Aires, n. 7, p. 27-35, 1992.

SAVIANI, Demerval. Breves considerações sobre fontes para história da educação. Revista HISTEDBR On- line, Campinas, n. esp., 28-35, ago. 2006.

SILVA, Kalina Vanderlei; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de conceitos históricos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

SIMAN, Lana Mara de Castro. O papel dos mediadores culturais e da ação mediadora do professor no processo de construção do conhecimento histórico pelos alunos. In: ZARTH, Paulo A. e outros (org.). Ensino de História e Educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ: 2004.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Edição eletrônica: Ridendo Castigat Mores. Disponível em: https://www.jahgr.org. Acesso em: 09 abr. 2007.

Published

2011-02-04

How to Cite

XAVIER, Érica da Silva. Use of historical sources as tools in production of historical knowledge: the song as mediator. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 1097–1112, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p1097. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/5062. Acesso em: 24 nov. 2024.