HQ-History

The relations of comics as a historical agent, a medium for representing History, and a historical object.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n31p397-427

Keywords:

Comics, Historical Representation, Historical Object, Historical Agent, Historiography

Abstract

This article aims to reflect in depth on the relationship between comics and history – paying attention, more specifically, to the functions of comics as a historical object, means of representation for history, and historical agent. The use of comics as a historical source is recognized as a very important relationship to be considered by historians, but it will be not the subject of this article, except sideway, once this relationship is the most complex, deserving a more specific article. To bring examples that clarify the three types of relationships under study that involve the interation Comics-History – the ‘historical representation’, the comic book as ‘object’, and the comic book as a ‘historical agent’ – ​​several examples of well-known comics are approached.

Author Biography

José D'Assunção Barros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor-Associado da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, nos cursos de Graduação e Mestrado, e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em História Comparada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense.

 

O currículo completo pode ser examinado em:

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4775874Y6&tipo=completo

References

CALLARI, Victor; SANTOS, Márcio Rodrigues. História e quadrinhos: contribuições ao ensino e à pesquisa. Belo Horizonte: Letramento, 2021.

CAGNIN, Antonio Luis. Os quadrinhos: linguagem e semiótica. São Paulo: Editora Criativo, 2014.

CAGNIN, Antonio Luis. Os quadrinhos. São Paulo: Editora Ática, 1975.

CAMPOS, Carlos Eduardo da Costa; ASSUMPÇÃO, Luis Filipe Bantim; SOUZA NETO, José Maria Gomes de (org.). História em quadrinhos em perspectiva para o ensino de história. São João de Meriti: Desalinho, 2020.

CARRIER, Mélanie. Persepolis et les révolutions de Marjane Satrapi. Belphégor: Littérature Populaire et Culture Médiatique, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 41-56, 2004.

CHICO, Márcia Tavares. Uma proposta de metodologia para a análise de histórias em quadrinhos. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, n. 43, p. 121-131, abr. 2020.

CHUTE, Hillary. The texture of retracing in Marjane Satrapi’s ‘Pesepolis’. Women’s Studies Quaterly, [s. l.], v. 36, n. 1/2, p. 92-110, 2008. DOI: https://doi.org/10.1353/wsq.0.0023

CIRNE, Moacy. Porque ler os quadrinhos. In: MOYA, Álvaro de; CIRNE, Moacy (org.). Literatura em quadrinhos no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

COELHO, Eduardo Teixeira. O caminho do oriente. Lisboa: Futura, 1980.

DE ANGELIS, Richard. Of mice and vermin: animals as absent referent in art spiegelman’s maus. International Journal of Comic Art (IJOCA), [s. l.], v. 7, n 1, p. 230-249, 2005.

D’SALETE, Marcelo. Angola janga: uma história dos Palmares. São Paulo: Veneta, 2017.

EISNER, Will. Narrativas gráficas. São Paulo: Devir, 2005.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

FOLKENFLICK, Robert. "Introduction: the institution of autobiography". In: FOLKENFLIK, Robert . The culture of autobiography: constructions of self-representation. Stanford: Stanford University Press, 1993. p. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503622043-004

FOOT, Newton. Cartas chilenas de Tomás Antônio Gonzaga: uma história do tempo da Inconfidência. [S. l.]: Editora Independente, c2023.

GADELHA, Olinto; HEMETÉRIO. Chibata! João Cândido e a revolta que abalou o Brasil. São Paulo: Conrad, 2008.

GIFFORD, James Donald; KIDDER, O. U. Alan Moore and anarchist praxis form. In: DIPAOLO, Marc (org.). Working-class comic book heroes: class conflict and populist politics in comics. Jackson: University Press of Mississippi, 2018. DOI: https://doi.org/10.14325/mississippi/9781496816641.003.0004

GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Rio de Janeiro: Marsupial, 2015.

GROENSTEEN, Thierry. Les petites cases du Moi: l'autobiographie en bande dessinée, 9e Art: Les Cahiers du Musée de la bande dessinée, [s. l.], v. 1, p. 58-69, janv. 1996.

HAAG, Carlos. A nona arte. Pesquisa Fapesp, São Paulo, n.110, p. 86-89, abr. 2005.

HERGÉ. Tintim. [S. l.]: Globo Livros, 2016.

IANNONE, Leila Rentroia; IANNONE, Roberto Antonio. O mundo das histórias em quadrinhos. São Paulo: Moderna, 1994.

KOHLI, Puneet. The memory and legacy of trauma in art spiegelman's maus. Prandium - The Journal of Historical Studies, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 1-23, 2012. Disponível em https://jps.library.utoronto.ca/index.php/prandium/article/view/16285. Acesso em: 19 abr. 2023.

KOUNO, Fumiyo. Hiroshima – a cidade da calmaria. São Paulo: JBC, 2010.

LEE, Stan; KIRBY, Jack. Pantera Negra. Fantastic Four, [s. l.], n. 52, jul. 1966.

LUYTEN, Sonia Maria Bibe. O que é história em quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

MARSTON, William Moulton. Mulher Maravilha. New York: All Star Comics, 1941.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

McGRUDER, Aaron. The boobdocks: Because I know you don’t read the newspaper. New York: Andrews McMeel Publishing, 2012.

MERCIER, Jean-Pierre. Autobiographie et bande dessinée, Récits de vies et médias. Actes du colloque des 20 et 21 décembre 1998, sous la dir. de Philippe Lejeune. Paris: Université de Paris X (RITM 20), 1999. p. 157-163.

MILLER, Frank. Os 300 de Esparta. São Paulo: Devir, 2018.

MITCHELL, William John Thomas. O que as imagens realmente querem. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.

MIZUKI, Shigeru. Marcha para a Morte. São Paulo: Devir, 2020.

MOORE, Alan; LLOYD, David. V de vingança. Barueri: Panini, 2018.

MOYA, Alvaro de. História da história em quadrinhos. São Paulo: Brasiliense, 1994.

NAKAZAWA, Keiji. Gen: pés descalços. São Paulo: Conrad, 1999.

PONTES, Suely Aires. Mauschwitz: deslocamentos imaginários. Imaginário, v. 13, n. 14, p. 27-41, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1616.v13i14p27-41

POSTEMA, Bárbara. Estrutura narrativa nos quadrinhos: construindo sentido a partir de fragmentos. Petrópolis: Editora Peirópolis LTDA, 2018.

QUELLA-GUYOT, Didier. A história em quadrinhos. São Paulo: Loyola, 1994.

RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro; BARBOSA, Alexandre; RAMOS, Paulo; VILELA, Tulio. Como usar os quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

RODRIGUES, Ivan Wasth. História do Brasil em quadrinhos. Rio de Janeiro: EBAL, 1959-1962. 2 v.

RODRIGUES, Marcio dos Santos. Representações políticas da Guerra Fria: as histórias em quadrinhos de Alan Moore na década de 1980. 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Filosofa e Ciências, Belo Horizonte, 2011.

SACCO, Joe. Palestina. São Paulo: Veneta, 2021.

SACCO, Joe. Playing the land. New York: Metropolitan, 2021.

SACCO, Joe. Uma história de Saraievo. São Paulo: Conrad, 2005.

SACCO, Joe. Notas sobre Gaza. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2010.

SACCO, Joe. Área de segurança: Gorazd e Guerra na Bósnia Oriental. São Paulo: Conrad, 2001.

SARACENI, Mario. The language of comics. London: Routledge, 2003.

SATRAPI, Marjane. Persépolis. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2007.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; SPACCA. As barbas do imperador. São Paulo: Companhia das Letras, 2014. Versão em HQ.

SOUSA, Ada Lima Ferreira de. A construção metafórica e metonímica da anarquia na história em quadrinhos V de Vingança. Signo, Florianópolis, v. 44, n. 79, p. 96-107, 2019. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v44i79.12700

SPIEGEL, Art. Maus. São Paulo: Quadrinhos na Cia, 2021.

TORAL, André. Adeus, chamigo brasileiro: uma história da Guerra do Paraguai. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

UDERZO, Albert; GOSCINNY, René. Asterix. São Paulo: Record, 1983.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação. São Paulo: Contexto, 2009.

WITEK, Joseph. From Mickey to Maus: recalling the genocide through cartoon. In: WITEK, Joseph. Art Speigelman: conversations. Jackson: University Press of Mississippi, 2007. p. 84-94.

Published

2023-09-18

How to Cite

BARROS, José D’Assunção. HQ-History: The relations of comics as a historical agent, a medium for representing History, and a historical object. Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 397–427, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n31p397-427. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47250. Acesso em: 30 jun. 2024.