The importance of thematic of History and the African Culture and Afro-Brazilian in the schools

Authors

  • Juliana Souza Krauss Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Julio César da Rosa Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p857

Keywords:

Ethnic relations, Education, Law 10.639/03, Discrimination, Teaching practice

Abstract

This paper discusses the importance and indispensability of Law 10639/2003 emphasizing the key role played by people of African descent in the construction of Brazil's history and the circumstances that led to the creation of the aforementioned Act are also examined as are established ethnic relations in the school context, the manifestations of discrimination in the school environment committed by both the students, teachers, directors, etc., and the way teachers and schools should deal with racism and prejudice, it briefly on the issue of education maroon, and the application of law by both the teacher and the school, showing routes to be followed by educators through the reframing of the concepts of some words used in everyday school life.

Author Biographies

Juliana Souza Krauss, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Master's student in History at the Universidade do Estado de Santa Catarina.

Julio César da Rosa, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Master's student in History at the Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, p. 5-20, 2008.

ANDREWS, George Reid. Negros e brancos em São Paulo (1888-1988). Tradução: Magda Lopes. Bauru: EDUSC, 1991.

ARAUJO, Joel de; CARDOSO, Patricia de Resende. Alforria Curricular através da Lei 10.639. Revista Espaço Acadêmico, n. 30, nov. de 2003. Disponível em: htpp://www.espacoacademico.com.br/030/30caraujo.htm. Acesso em: 10 jul. 2009.

BERNARDINO, Joaze. Ação afirmativa e a rediscussão do mito da democracia racial no Brasil. Estudos afro-asiáticos v. 24, n. 2, p. 247-273, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eaa/a/3xQ6wKrtF8nn4vWy3wprrpp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2009.

BERND, Zilá. O que é negritude. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BOTELHO, Denise. Lei nº 10.639/2003 e Educação Quilombola: inclusão educacional e população negra brasileira. Salto para o Futuro, Brasília, n. 10, p. 34-40, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: história. Brasília: Secretária de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racistas: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, 2005. (Coleção: Educação para todos).

CARDOSO, Paulino Francisco de Jesus. A vida na escola e a escola da vida: experiências educativas de afrodescendentes em Santa Catarina no século XX. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 171-185. (Coleção Educação para todos).

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Discriminação racial e pluralismo em escolas públicas da cidade de São Paulo. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racistas: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 65-104. (Coleção: Educação para todos).

DIAS, Lucimar Rosa. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas Leis Educacionais – da LDB de 1961 à Lei 10.639 de 2003. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 49-62. (Coleção Educação para todos).

DUTRA, Paulo Sérgio; CÁ, Lourenço Ocuni. A construção de identidades pela Lei 10.639/03 nas escolas estaduais de Ji-Paraná-RO. Disponível em: http://need.unemat.br/3_forum/artigos/1.pdf. Acesso em: 11 jul. 2009.

GARCIA, Hagrayzs Rosa; TAVARES, Danieli. Educação Quilombola: o caso de Furnas de Boa Sorte. Comunicação Oral. Cuiabá: UFMT, 2009. Disponível em: http://www.ie.ufmt.br/semiedu2009/gts/gt2/ComunicacaoOral/HAGRAYZS%20ROSA%20GARCIA.pdf. Acesso em: 15 fev. de 2010.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racistas: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 39-62. (Coleção: Educação para todos).

MARINHO Jr., Lenício Dutra. A Lei 10.639/03 e seus reflexos na educação pública. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL "O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE", 5., 2008, Uberlândia. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, 2008. Disponível em: http://www.simposioestadopoliticas.ufu.br/imagens/anais/pdf/CP01.pdf. Acesso em: 18 jul. 2009.

MOURA, Glória. Proposta Pedagógica: Educação Quilombola. Salto para o Futuro, Brasília, n. 10, p. 3-8, jun. 2007.

MUNANGA, Kabengele. Negritude usos e sentidos. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: SEMINÁRIO NACIONAL RELAÇÕES RACIAIS E EDUCAÇÃO, 3., 2003, Rio de Janeiro. Anais[...]. Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf. Acesso em: 12 jun. 2009.

NOGUEIRA, João Carlos (coord.). Multiculturalismo e a pedagogia multirracial e popular. Florianópolis: Atilende, 2002.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: Sugestão de um quadro de referência para interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo social: revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2006.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Concepções docentes sobre as relações étnicoraciais em educação e a Lei 10.639. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2007. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT04-3068--Int.pdf. Acesso em: 10 jul. 2009.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. Identidade étnica, identificação e manipulação. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 6, n. 2, p. 117-131, 2003.

PARÉ, Marilene Leal; OLIVEIRA, Luana Paré de; VELLOSO, Alessandra D'Aqui. A educação para quilombolas: experiências de São Miguel dos pretos em Restinga seca (RS) e da Comunidade Kalunga do Engenho II (GO). Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 215-232, 2007.

PEREIRA, João Baptista Borges. A criança negra: identidade étnica e socialização. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 63, p. 41-45, 1987. Disponível em: www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/cp/arquivos/654.pdf. Acesso em: 22 fev. 2010.

PEREIRA, Júnia Sales. Reconhecendo ou desconstruindo uma polaridade étnico-identitária? Desafios do ensino de história no imediato pós-Lei nº 10.639. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, p.21-43, 2008.

ROCHA, Lauro Cornélio. A formação de educadores(as) na perspectiva étnicoracial na rede municipal de ensino de São Paulo (2001-2004). In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 201-218. (Coleção Educação para todos).

SANTOS, Sales Augusto dos. A Lei nº 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racistas: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 21-37. (Coleção: Educação para todos).

SILVA, Lúcia Helena Oliveira. Ações afirmativas. Maquinações, Londrina, v. 1, p. 74-76, 2007.

SILVA, Maria Dervania Vieira. Entre a luz e a sombra: a questão afro-brasileira e a Lei 10.639/03 no contexto escolar. Umuarama, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2674.pdf?PHPSESSID=2009050410452273. Acesso em: 16 jul. 2009.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Vamos acertar os passos? Referências afro brasileiras para os sistema de ensino. In: SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e; LIMA, Ivan Costa; ROMÃO, Jeruse (org.). As Idéias racistas, os negros e a educação. Florianópolis: Núcleo de Estudos Negros, 1997. p. 39-56.

Published

2011-02-08

How to Cite

KRAUSS, Juliana Souza; ROSA, Julio César da. The importance of thematic of History and the African Culture and Afro-Brazilian in the schools. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 857–878, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p857. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4572. Acesso em: 7 jul. 2024.