Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p879

Keywords:

History teaching, Populations of African origin, Slavery, Textbook

Abstract

This article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Willian Robson Soares Lucindo, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Master in History from the Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

ANDRADE, Vera Lucia. O estudo do negro no passado: lições de Macedo. Encontros: Revista do Departamento de História Colégio Dom Pedro II, n. 7, out. 2006.

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BITTENCOURT, Circe M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese (Doutorado em História Social)- Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BITTENCOURT, Circe M. F. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe M. F. (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. História: catálogo do Programa Nacional do Livro para o ensino médio: PNLEM/2008. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/pnld-consultas. Acesso em: 07 ago. 2010.

CARDOSO, Fernando. H. Negros em Florianópolis: relações sociais e econômicas. Florianópolis: Ed. Insular, 2000.

CARDOSO, Paulino de Jesus F. Negros em desterro: experiências de populações de origem africana em Florianópolis na segunda metade do século XIX. Itajaí: Casa Aberta, 2008.

CARDOSO, Paulino de Jesus F. Para além do racismo e da negritude: reflexões sobre história e experiência das populações de origem africana em Santa Catarina no séc. XIX. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA, 8., 2000, Florianópolis. Caderno de Resumos[...] Florianópolis: Anpuh-Núcleo de Santa Catarina, 2000.

CARDOSO, Paulino de Jesus F.; LUCINDO, W. R. S. Multiculturalismo, diversidade cultural e desigualdades raciais um olhar a uma educação sexual de respeito às diferenças. In: FURALNI, Jimena. (org.). Educação Sexual na Escola equidade de gênero, livre orientação sexual e igualdade étnico racial numa proposta de respeito às diferenças. Florianópolis: Fundação Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC); Ministério da Educação (MEC/Secad), 2008.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano: Artes de fazer. Tradução: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHALHOUB, Sidney. Os mitos da abolição. Trabalhadores, Campinas, v. 1, p. 36-40, 1989.

CUNHA Jr, Henrique. Pesquisas educacionais em temas de interesse dos afrodescendentes. In: LIMA, Ivan Costa; ROMÃO, Jurese; SILVEIRA, Sônia M. (org) Os negros e a escola brasileira. Florianópolis: Núcleo de Estudos Negros/ NEN, 1999. (Série Pensamento Negro em Educação, n. 6).

DIAS, Maria Odila Leite S. Hermenêutica do quotidiano na historiografia contemporânea. Projeto História, São Paulo, n. 17, p. 223-258, nov. 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/11148/8179. Acesso em: 15 ago. 2010.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Dominus: Ed. Universidade de São Paulo, 1965.

FERNANDES, Florestan; BASTIDE, Roger. Brancos e negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1959.

FONSECA, Selva Guimarães. Didatica e prática de ensino de história. 7. ed. Campinas: Papirus, 2008.

GORENDER, Jacob. A Escravidão reabilitada. São Paulo: Ática, 1991.

GUIMARÃES, Elisa. A obrigatoriedade do ensino de história e cultura afrobrasileira e africana (Lei 10639/2003): Política de reparação, política de ação afirmativa. Encontros: Revista do Departamento de História Colégio Dom Pedro II, n. 7. out. 2006.

LARA, Silvia Hunold. Blowin’ in the Wind: Thompson e a experiência negra no Brasil. Projeto História, São Paulo, n. 12, p. 43-56, 1995.

LARA, Silvia Hunold. Campos da violência: escravos e senhores na capitania do Rio de Janeiro (1750-1808). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

LARA, Silvia Hunold. Escravidão no Brasil: um balanço historiográfico. LPH: Revista de Historia, v. 3, n. 1, p. 215-244, 1992.

LARA, Silvia Hunold. Escravidão, cidadania e história do trabalho no Brasil. Projeto História, São Paulo, n. 16, p. 25-38, 1998.

MATTOS, Hebe Maria. O ensino da história e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (org.). Ensino de história: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

MUNAGA, Kabengele (org). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

NOGUEIRA, Oracy. Família e comunidade: um estudo sociológico de Itapetininga. [Rio de Janeiro]: Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, Ministério de Educação e Cultura, 1962. (Série Sociedade e Educação, v. 6: Coleção O Brasil provinciano, v. 1).

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Por uma história prazerosa e consequente. In: KARNAL, Leandro. História na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

PRIORE, Mary L. M.; VENANCIO, Renato P. Ancestrais: uma introdução à história da África Atlântica. Rio de Janeiro: Campus/Elsevier, 2003.

REIS, João José; SILVA, Eduardo. Negociação e conflito: resistência negra no Brasil escravista. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

ROMÃO, Jeruse; CARVALHO, Andrea. Negros e educação em Santa Catarina. In: DALLABRIDA, Norberto (org.). Mosaico de escolas: modos de educação em Santa Catarina na primeira república. Florianópolis: Cidade Futura, 2003.

SILVA, Cristiani Bereta da. O saber histórico escolar sobre as mulheres e relações e gênero nos livros didáticos de história. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 219-246, jan./jul. 2007.

SLENES, Robert Wayne Andrew. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava (Brasil Sudeste, Século XIX). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

THORNTON, John. África e africanos na formação do mundo Atlântico, 1400-1680. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 2003.

WALDMAN, Mauricio; SERRANO, Carlos M. H. Memória d’África: a temática africana em sala de aula. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

Published

2011-02-07

How to Cite

LUCINDO, Willian Robson Soares. Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 879–897, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p879. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399. Acesso em: 24 nov. 2024.