People try, but difficult history is not easily dismissed: the place of controversial topics in history teaching.

Authors

Keywords:

History teaching

Abstract

Presentation for the dossier: TEMAS SOCIAIS CONTROVERSOS E APRENDIZAGEM HISTÓRICA: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS, organizado por : Maria Auxiliadora Schmidt Universidade Federal do Paraná - UFPR, Marlene Cainelli-Universidade Estadual de Londrina-UEL e Pedro Miralles - Universidade de Murcia-Espanha

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Auxiliadora Schmidt, Universidade Federal do Paraná

Doctor in History from Universidade Federal do Paraná. Professor at Universidade Federal do Paraná.

Marlene Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

Doctor in History from Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

Pedro Miralles, Universidad de Murcia-Espanha

Doctor in Geography and History from the Universidade de Murcia, Spain. Professor at the Universidade de Murcia, Spain.

References

BORRIES, Bodo von. Coping with burdening history. In: BJERG, Helle; LENZ, Claudia; THORSTENSEN, Erik (ed.). Historicizing the uses of the past: Scandinavian perspectives on History Culture, Historical Consciousness and didactics of History related to World War II. Bielefeld: Transcript, 2011.

DOCENTES da USP rejeitam limitações de proposta da CENP para História. Folha de São Paulo, São Paulo, p. A18, 6 ago. 1987.

EPSTEIN, Terrie; PECK, Carla. Research on teaching and learning difficult histories: global concepts and contexts. New York: Hunter College: City University of New York, 2015. (Caderno de Resumos).

GAZETA MERCANTIL. São Paulo, p. 4, 5 nov. 1997.

HISTÓRIA será reduzida a "dominação e resistência". Folha de São Paulo, São Paulo, p. A9, 29 jul. 1987.

MATTOZZI, Ivo. A história ensinada: educação cívica, educação social ou formação cognitiva? O Estudo da História, Lisboa, n. 3, p. 21-50, 1998.

MATTOZZI, Ivo. Enseñar a escribir sobre la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, Barcelona, n. 3, p. 39-48, marzo 2004.

MOTA, Carlos Guilherme. Entrevista ao Jornal Folha de São Paulo. Folha de São Paulo, São Paulo, p. A17, 30 jul. 1987.

ROMERO, Luis Alberto. Passados de uma ilusão. Entrevista ao Jornal Folha de São Paulo. Folha de São Paulo, São Paulo, p. 17, 9 nov. 2004. (Suplemento Mais).

RÜSEN, Jörn. A função da Didática da História. Mimeo: Anotações de aulas na UFPR. Curitiba: LAPEDUH/UFPR, 2013.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Humanismo e didática da História. Curitiba: W. A. Editores, 2015.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Os sentidos conferidos ao agir e os desafios para a aprendizagem e formação da consciência histórica de jovens alunos. Revista Documento/Monumento, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. 197-206, out. 2013.

SCHWARCZ, Lilia Katri Moritz; STARLING, Heloisa Maria Murgel. As sete maiores vergonhas do Brasil. Revista TRIP, São Paulo, 2 jun. 2015. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/trip/as-sete-maiores-vergonhas-do-brasil-por-lilia-schwarcz-eheloisa-starling. Acesso em: 10 jul. 2015.

Published

2018-12-30

How to Cite

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene; MIRALLES, Pedro. People try, but difficult history is not easily dismissed: the place of controversial topics in history teaching. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 484–492, 2018. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/35763. Acesso em: 21 nov. 2024.