The past and the Burdening History for learning and teaching History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p553

Keywords:

Burdening history, Basic school, Teachers, Past, Civil military dictatorship

Abstract

Presents discussions related to the military civil dictatorship as a concept as is presented both in official documents, as in the DCN´s and textbook and as they are approached in the Basic History classes. The way the past has been rescued for the construction of learning is the object of work analysis, which it uses documentary analysis and empirical observation. Presents a brief history of the teaching of History from the 1960s to the 1980s. It also discusses recent studies on Burdening History within the perspective of History Education, investigating how this period is presented in some official documents that govern the curricular structure. Finally, it ponders considerations about the teaching of history and how historical learning can overcome a Manichean type of thinking, deployed during the military administrations, which is still present, and needs space to be overcome in the school environment and open space for the discussion and debates that allow the development of arguments on controversial issues. Based on analysis theoretically on studies of researchers such as Bodo von Borries (2011, 206), Jörn Rüsen (2001, 2010, 2012) and Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt (2006, 2009, 2011, 2013, 2015).

Author Biography

Rita de Cassia Gonçalves, Universidade Tuiuti do Paraná

PhD in Education from the Universidade Federal do Paraná. Adjunct Professor at the Universidade Tuiuti do Paraná.

References

BARTON, Keith; LEVSTIK, Linda. Explicações da significância histórica em alunos do Ensino Básico. O Estudo da História, Lisboa, v. 4, p. 207-236, 2001.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 set. 2018.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora (org.). Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

CASTEX, Lilian Costa. O conceito substantivo Ditadura Militar Brasileira (1964-1984) na perspectiva de jovens brasileiros: um estudo de caso em escolas de Curitiba-PR. 2008. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

CHAGAS, Valnir. Núcleo comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 74, n. 177, p. 385-423, maio/ago. 1993.

CHAVES, Fátima Rosário Costa. A significância de personagens históricas na perspectiva de alunos portugueses e brasileiros. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Braga, 2006.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da história ensinada. Campinas: Papirus, 1995.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.

GERMINARI, Geyso Dongley; GONÇALVES, Rita de Cássia. As políticas educacionais e formação do professor de História no Brasil: desafios contemporâneos. Interacções, Lisboa, v. 12, n. 40, p. 55-69, 2016.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica: a escolha de recursos na aula de História. Educar em Revista, Curitiba, n. 164, p. 131-150, 2006.

NEVES, Joana. O ensino de História nos 50 anos do golpe militar: estudos sociais sob a ditadura. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; ABUD, Kátia. 50 anos da Ditadura Militar: capítulos sobre o ensino de História no Brasil. Curitiba: W. A. Editores, 2014. p. 13-40.

OLIVEIRA, Jackes Alves de. Educação histórica e aprendizagem da “História Difícil” em vídeos do Youtube. 2016. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

PARANÁ. Currículo básico para a escola pública do estado do Paraná. Curitiba: SEED, 1990.

PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica: história. Curitiba: SEED, 2008.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação do campo. Curitiba: SEED, 2006.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. História viva: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UNB, 2007a.

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende. Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010. p. 109-128.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da História, fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do conhecimento histórico: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: UNB, 2007b.


SANTOS, Rita de Cássia Gonçalves Pacheco dos. A significância do passado para professores de história. 2013. 262 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme: Revista de Humanidades, Caicó, v. 16, n. 36, p. 10-26, jan./jul. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufrn.br/mneme/article/viewFile/8094/6124. Acesso em: 25 fev. 2018.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org.). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 22-47.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O significado do passado na aprendizagem e na formação da consciência histórica de jovens alunos. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora (org.). Educação história: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Os sentidos conferidos ao agir e os desafios para a aprendizagem e formação da consciência histórica de jovens alunos. Revista Documento/Monumento, Cuiabá, v. 9, n. 1, p. 107-206, out. 2013.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; GARCIA, Tânia Maria Figueiredo Braga. Consciência histórica e crítica em aulas de História. Fortaleza: Secretaria da Cultura do Estado do Ceará, 2006.

SEIXAS, Peter. Conceptualizing the growth of historical understanding. In: OLSON, David Richard; TORRANCE, Nancy. The handbook of education and human development. London: Blackwell, 1998. p. 765-783.

SEIXAS, Peter. Schweigen! Die Kinder! or, Does postmodern history have a place in the schools? In: STEARNS, Peter Nathaniel; SEIXAS, Peter; WINEBURG, Sam (ed.). Knowing, teaching and learning History: national and international perspectives. New York: New York University Press, 2000. p. 19-37.

TRINDADE, Judite Maria Barboza. A história sumiu: o ensino de estudos sociais durante a Ditadura Militar. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; ABUD, Kátia. 50 anos da Ditadura Militar: capítulos sobre o ensino de História no Brasil. Curitiba: W. A. Editores, 2014. p. 41-70.

VON BORRIES, Bodo. Coping with burdening history. In: BJERG, Helle; LENZ, Claudia; THORSTENSEN, Erik (ed.). Historicizing the uses of the past: Scandinavian perspectives on history culture, historical consciousness and didactics of history related to Word War II. Bielefeld: Transcript, 2011.

VON BORRIES, Bodo. Jovens e consciência histórica. Curitiba: W. A. Editores, 2016.

Published

2019-01-30

How to Cite

GONÇALVES, Rita de Cassia. The past and the Burdening History for learning and teaching History. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 553–572, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n22p553. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/35080. Acesso em: 23 jul. 2024.