A "telephone system" applied to the theatrical composition: Dramaturgy and theatrical practices in Rio de Janeiro in the second half of the 19th century
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2017v10n19p41Keywords:
History, Theatrical practices, Rio de Janeiro, 19th centuryAbstract
In the second half of the nineteenth century, Rio de Janeiro witnessed some significant changes in its cultural landscape, in which new practices emerging in terms of leisure and market. In this article we analyze one of these practices: the dialogues established between the titles of plays that were answered or parodyed. Such created a kind of "telephone system" based on a close relationship between word, interpreter, producer and receiver, meeting the expectations and interests of increasingly heterogeneous audiences attending theatrical performances.Downloads
Download data is not yet available.
References
ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Crítica teatral. Rio de Janeiro: Jackson, 1953. v. 30.
BASTOS, Antônio de Souza. Carteira do artista. Lisboa: Bertrand, 1898.
CUNHA, Maria Clementina P. da. De sambas e passarinhos: As claves do tempo nas canções de Sinhô. In: CHALHOUB, Sidney; NEVES, Margarida de; PEREIRA. Leonardo Affonso de M (Org.). História em cousas miúdas. Campinas: Unicamp, 2005.
EL FAR, Alessandra, Páginas de Sensação: literatura popular e pornográfica no Rio de Janeiro (1870-1924). São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva, 1999.
FERREIRA, Athos Damasceno. Palco, Salão e Picadeiro em Porto Alegre no séc. XIX. Porto Alegre: Globo, 1956.
LEVIN, Orna M. Offenbach e a disputa pelo público brasileiro (1840-1870). In: ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa M. A circulação transatlântica de impressos – Conexões. Campinas Unicamp, 2014.
MENCARELLI, Fernando Antonio. A Cena Aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Unicamp, 1999.
MENCARELLI, Fernando Antonio. A voz e a partitura: teatro musical, indústria e diversidade cultural no Rio de Janeiro (1868-1908), Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
MEYER, Marlise. Folhetim: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
PENA, Martins. Semana Lírica. Rio de Janeiro: INL, 1965.
SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
SARCEY, Francisque. Quarante ans du théâtre. Paris: Bibliotéque des Annales Politiques e Littéraires, 1900.
SILVA, Ermínia Silva. As Múltiplas Linguagens na Teatralidade Circense: Benjamim de Oliveira e o Circo-teatro no Brasil. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
SOUZA, Silvia Cristina Martins de. As Noites do Ginásio: teatro e tensões culturais na Corte (1832-1868). Campinas: Unicamp, 2002.
SOUZA, Silvia Cristina Martins de. Decepções de um aprendiz de dramaturgo: Machado de Assis e suas primeiras incursões no teatro. Asas da Palavra Revista de Letras, Manaus, v. 11, n. 24, 2008.
VASQUES, Francisco Correa. A questão anglo-brasileira comentada pelo senhor Joaquim da Costa Brasil. Rio de Janeiro: Tipografia de Azeredo Leite, 1862.
VASQUES, Francisco Correa. O Sr. Joaquim da Costa Brasil. Rio de Janeiro: Tipografia J.J. da Rocha, 1860.
VENTURA, Roberto. Estilo tropical: história cultural e polêmicas literárias no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
YON, Jean-Claude. A ópera buffa de Offenbach: algumas pistas para o estudo da circulação mundial de um repertório no século XIX. In: ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa M. A circulação transatlântica de impressos – Conexões. Campinas: Unicamp, 2014.
BASTOS, Antônio de Souza. Carteira do artista. Lisboa: Bertrand, 1898.
CUNHA, Maria Clementina P. da. De sambas e passarinhos: As claves do tempo nas canções de Sinhô. In: CHALHOUB, Sidney; NEVES, Margarida de; PEREIRA. Leonardo Affonso de M (Org.). História em cousas miúdas. Campinas: Unicamp, 2005.
EL FAR, Alessandra, Páginas de Sensação: literatura popular e pornográfica no Rio de Janeiro (1870-1924). São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva, 1999.
FERREIRA, Athos Damasceno. Palco, Salão e Picadeiro em Porto Alegre no séc. XIX. Porto Alegre: Globo, 1956.
LEVIN, Orna M. Offenbach e a disputa pelo público brasileiro (1840-1870). In: ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa M. A circulação transatlântica de impressos – Conexões. Campinas Unicamp, 2014.
MENCARELLI, Fernando Antonio. A Cena Aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro de revista de Arthur Azevedo. Campinas: Unicamp, 1999.
MENCARELLI, Fernando Antonio. A voz e a partitura: teatro musical, indústria e diversidade cultural no Rio de Janeiro (1868-1908), Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
MEYER, Marlise. Folhetim: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
PENA, Martins. Semana Lírica. Rio de Janeiro: INL, 1965.
SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
SARCEY, Francisque. Quarante ans du théâtre. Paris: Bibliotéque des Annales Politiques e Littéraires, 1900.
SILVA, Ermínia Silva. As Múltiplas Linguagens na Teatralidade Circense: Benjamim de Oliveira e o Circo-teatro no Brasil. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
SOUZA, Silvia Cristina Martins de. As Noites do Ginásio: teatro e tensões culturais na Corte (1832-1868). Campinas: Unicamp, 2002.
SOUZA, Silvia Cristina Martins de. Decepções de um aprendiz de dramaturgo: Machado de Assis e suas primeiras incursões no teatro. Asas da Palavra Revista de Letras, Manaus, v. 11, n. 24, 2008.
VASQUES, Francisco Correa. A questão anglo-brasileira comentada pelo senhor Joaquim da Costa Brasil. Rio de Janeiro: Tipografia de Azeredo Leite, 1862.
VASQUES, Francisco Correa. O Sr. Joaquim da Costa Brasil. Rio de Janeiro: Tipografia J.J. da Rocha, 1860.
VENTURA, Roberto. Estilo tropical: história cultural e polêmicas literárias no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
YON, Jean-Claude. A ópera buffa de Offenbach: algumas pistas para o estudo da circulação mundial de um repertório no século XIX. In: ABREU, Márcia; DEAECTO, Marisa M. A circulação transatlântica de impressos – Conexões. Campinas: Unicamp, 2014.
Downloads
Published
2017-07-28
How to Cite
SOUZA, Silvia Cristina Martins de. A "telephone system" applied to the theatrical composition: Dramaturgy and theatrical practices in Rio de Janeiro in the second half of the 19th century. Antíteses, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 41–63, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2017v10n19p41. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27749. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Dossier