Learning, thinking and living History: Contributions and questions from a study with teachers and sudents from Brazi and Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p18

Keywords:

Historical learning, Historical formation, Historical culture, Objectivity, Multiperspective

Abstract

This article is based on three basic assumptions: 1. Teaching history, is dealing with knowledge that relate to life in society; 2. history teachers are subject participants of society, so their lives are affected by stories they learn and teach, or try to teach; 3. Historical learn is not a single isolated act, it can not be divorced from life in society, and is not limited to methodological and conceptual procedures restricted to the classroom. From these assumptions, it presents a discussion on the relationship between the historical learn, qualified on the fundamentals of historical thought, the guiding role of history in life and the concept of historical formation, from the way these issues are presented on the studies of Historical Education and Didactic of History. And reports a study with teachers and students, of degree in history, Brazilians and Paraguayans, from the concepts of objectivity and multiperspective, based on differing interpretations of a specific historical content, the Triple Alliance War. The results of this study allow us to draw reflections on relevant concepts to discuss the teach of history today: historical culture, "burdening history", identity and historical objectivity.

Author Biography

Éder Cristiano de Souza, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Doctor in Education at the Universidade Federal do Paraná. Professor at the Universidade Federal da Integração Latino-Americana.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria da Semicultura. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. Revista Educação e Sociedade, ano 17, n. 56, p. 388-411, dez. 1996.

ASHBY, Rosalyn. Desenvolvendo um conceito de evidência histórica: as ideias dos estudantes sobre testar afirmações factuais singulares. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; GARCIA, Tânia Braga (Org.). Educar em Revista. Curitiba, n. esp., p. 151-170, ago. 2006.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. In: Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, set. 1989/fev. 1990.

DORATIOTO, Francisco F.; MONTEOLIVA. Maldita Guerra: nova histórica da Guerra do Paraguai. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

GERMINARI, Geyso D. Educação Histórica: a construção de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, n. 42, p. 54-70, jun. 2011.

GUERRA do Paraguai. Só História: Disponível em: http://www.sohistoria.com.br/ef2/guerraparaguai/. Acesso em: 11 out. 2015.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista. Curitiba, n. esp., p. 131-150, 2006.

LEE, Peter. Historical literacy and transformative history. In: SHELMIT, Denis; PERIKLEOUS, Lukas (Ed.). The future of the past: why history educations matters. Nicosia: UNDP-ACT, Cyprus, 2011. p. 129-168.

MÈSZAROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOTA, Carlos G. História de um silêncio: a guerra contra o Paraguai (1864-1870) 130 anos depois. Estudos Avançados, São Paulo, v. 9, n. 24, p. 243-254, Aug. 1995.

POTTHAST, Bárbara. Paraíso de Mahoma" o "País de las mujeres"? : El rol de la familia en la sociedad paraguaya del siglo XIX. Asunción: Fausto Editor, 2011.

REIS, José Carlos. História e teoria: historicismo, modernidade, temporalidade e verdade. 3. ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2006.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão Rezende Martins. Brasília: Ed. UNB, 2007.

RÜSEN, Jörn. O que é formação Histórica? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição Histórica Situada: Que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

VON BORRIES, Bodo. Competence of the historical thinking, mastering of a historical framework, or knowledge of historical canon? In: SYMCOX, Linda; WILSCHUT, Arie. National history standards: the problem of the canon and the future of teatching history. Charlotte: Internationa Review of History Education, 2009. p. 283-306.

VON BORRIES, Bodo. Coping with Burdening history. In: BJERG, Helle; LENZ, Claudia; Thorstensen, Erik. (Eds.). Historicizing the uses of the past: scandinavian perspectives on history culture, historical consciousness and didactics of history related to world war II. Bielefeld, 2011. p. 165-188.

VON BORRIES, Bodo. Competência do pensamento histórico, domínio de um panorama histórico, ou conhecimento do cânone histórico? Tradução Éder C. de Souza. Revista de Educação Histórica – REDUH, n.1. p. 155-178, jul./nov., 2012.

WIKIPÉDIA. Guerra do Paraguai. 2016. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Guerra_do_Paraguai. Acesso em: 10 abr. 2017.

Published

2017-01-31

How to Cite

SOUZA, Éder Cristiano de. Learning, thinking and living History: Contributions and questions from a study with teachers and sudents from Brazi and Paraguay. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 18–44, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p18. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26755. Acesso em: 4 jul. 2024.