Limits, choices, expectation: methodological horizons to history textbooks analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p717

Keywords:

Textbooks. History teaching. History education disciplinary code. Identities. School Culture.

Abstract

This article presents some possibilities related to History textbooks analysis, in a direction of a construction of a methodology outline that addresses together at the same time different sides of the History Education Disciplinary Code and  its application and the production situation of these cultural objects. In this way, in one hand, the purpose is to know how the textbooks are in the schooling and the printed culture, both that are modernity projects, sharing the book history trajectory, without forget the force field that gives to it sustentation in each context. Concomitantly the content analysis needs to pay attention to the specific aspects of History school teaching, these aspects that show the identity, language, affection, moral development, cognition and expectation horizons.

Author Biography

Jean Carlos Moreno, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Doutor em História Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor da Universidade Estadual do Norte do Paraná.

References

ANHORN, Carmen Teresa Gabriel. Um objeto de ensino chamado História: a disciplina de História nas tramas da didatização. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

BICALHO, Maria Fernanda. Dos “estados nacionais” ao “sentido da colonização”: história moderna e historiografia do Brasil Colonial. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 69-87.

BITTENCOURT, Circe Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CAIMI, Flávia Eloisa. Conversas e controvérsias: o ensino de história no Brasil (1980-1998). Passo Fundo: UPF, 2001.

CARRETERO, Mario. Documentos de identidade: a construção da memória histórica em um mundo globalizado. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CARRETERO, Mario; ROSA, Alberto; GONZÁLEZ, Maria Fernanda (org.). Ensino da história e memória coletiva. Porto Alegre: Artmed, 2007a.

CARRETERO, Mário; ROSA, Alberto; GONZÁLEZ, María Fernanda. Introdução: ensinar história em tempos de memória. In: CARRETERO, Mario; ROSA, Alberto; GONZÁLEZ, Maria Fernanda (org.). Ensino da história e memória coletiva. Porto Alegre: Artmed, 2007b. p. 13-32.

CERRI, Luis Fernando; FERREIRA, Ângela Ribeiro. Notas sobre as demandas sociais de representação e os livros didáticos de história. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisa e ensino. Natal: EDUFRN, 2007. p. 67-76.

CHARTIER, Roger. (org.). Práticas da leitura. 2. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. A mediação editorial. In: CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002. p. 61-76.

CHERVEL, André. História das Disciplinas Escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

CORDEIRO, Jaime. A história no centro de debate: as propostas de renovação do ensino de História nas décadas de 70 e 80. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2000.

CUESTA FERNÁNDEZ, Raimundo. Sociogénesis de una disciplina escolar: la historia. Barcelona: Pomares-Corredor, 1997.

FEBVRE, Lucien. O problema da incredulidade no século XVI: a religião de Rabelais. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

FERREIRA, Rita de Cássia Cunha. A comissão nacional do livro didático durante o estado novo (1937-1945). 2008. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, 2008.

FERRO, Mac. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: IBRASA, 1983.

FREITAG, Bárbara; MOTTA, Valéria Rodrigues; COSTA, Wanderly Ferreira da. O livro didático em questão. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FREITAS, Itamar. Livro didático de história: definições, representações e prescrições de uso. In: OLIVEIRA, Margarida Dias de; OLIVEIRA, Almir Félix Bueno de. Livros didáticos de história: escolhas e utilizações. Natal: UFRN, 2009. p. 11-19.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Belas mentiras? a ideologia nos estudos sobre o livro didático. In: PINSKY, Jaime (org.). O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.

GATTI JUNIOR, Decio. A escrita escolar da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: Edusc, 2004.

GLEZER, Raquel. Novos livros & velhas idéias. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 149-154, 1984.

GOMES, Angela de Castro. Cultura política e cultura histórica no estado novo. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p.45-63.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Escrita da história e ensino da história: tensões e paradoxos. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; CONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. O presente do passado: as artes de Clio em tempos de memória. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (org.). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 25-41.

HALLEWELL, L. O Livro no Brasil: sua história. São Paulo: EdUSP, 2005.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

LINS, Osman. Problemas inculturais brasileiros: do ideal e da glória. São Paulo: Summus, 1977.

LUCA, Tânia Regina de. Livro didático e estado: explorando possibilidades interpretativas. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHAES, Marcelo de Souza; REZNIK, Luis (org.). A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

MÁSCULO, José Cássio. A coleção Sérgio Buarque de Holanda: livros didáticos e ensino de história. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

MOLLIÉR, Jean-Yves. A leitura e seu público no mundo contemporâneo: ensaios sobre história cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático e formação do professor são incompatíveis?. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO: formação de professores, 2002, Brasília. Brasília: MEC/SEF, 2001. v. 1. p. 89-94.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

NOSELLA, Maria de Lourdes Chagas Deiró. As belas mentiras: a ideologia subjacente aos textos didáticos. São Paulo: Moraes, 1981.

NUNES, Clarice. (Des)encantos da modernidade pedagógica. In: TEIXEIRA SOARES, Eliana Marta (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000a. p. 371-398.

NUNES, Clarice. O “velho” e “bom” ensino secundário: momentos decisivos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14. maio/ago. 2000b.

OLIVEIRA, João Batista Araújo e; GUIMARÃES, Sonia Dantas Pinto; BOMÉNY, Helena Maria Bousquet. A política do livro didático. São Paulo: Summus, 1984.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. A linguagem e seu funcionamento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PINSKY, Jaime. Nação e ensino de história no Brasil. In: PINSKY, Jaime (org.). Ensino de história e criação do fato. São Paulo: Contexto, 1992. p. 11-22.

PINTO JUNIOR, Arnaldo. Livros didáticos de história para as séries iniciais do ensino fundamental: entre propostas estimulantes e abordagens tradicionais. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisa e ensino. Natal: EDUFRN, 2007. p. 67-76.

PROST, Antoine. Social e cultural Indissociavelmente. In: RIOUX, Jean Pierre; SIRINELLI, JeanFrançois. Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1999. p. 134-137.

RIBEIRO JÚNIOR, H. C. Joaquim Silva: Representações do Sentimento de Brasilidade entre 1946 e 1961. In: Anais Eletrônicos do IX Encontro Nacional dos Pesquisadores do Ensino de História. Florianópolis/SC: 18, 19 e 20 de abril de 2011.

RIBEIRO, Renilson Rosa. História, histórias (didáticas): reflexões de ofício e oficina. História e História, Campinas, v. 1, p. 1-10, 2006.

ROSA, Alberto; BELLELLI, Guglielmo; BAKHURST, David. Representaciones del pasado, cultura personal e identidad nacional. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 167-195, jan./abr. 2008.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Pintando o descobrimento: o ensino de história e o imaginário de adolescentes. In: SIMAN, Lana Mara de Castro; FONSECA, Thais Nívia de Lima e (org.). Inaugurando a história e construindo a nação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 149-170.

SOARES, Magda Becker. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, p. 52-63, nov./dez. 1996.

VESENTINI, Carlos Alberto. Escola e livro didático de história. In: SILVA, Marcos da (org.). Repensando a história. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1984.

ZAMBONI, Ernesta. Que história é essa? Uma proposta analítica dos livros paradidáticos de história. 1991. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1991.

Published

2013-03-16

How to Cite

MORENO, Jean Carlos. Limits, choices, expectation: methodological horizons to history textbooks analysis. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 717–740, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p717. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13317. Acesso em: 4 jul. 2024.