Media as extensions of the body: doppelgängers, prosthesis and disembodiment in Consumed, by David Cronenberg

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2023vol43n1p10

Keywords:

David Cronenberg, Consumed, Media as extensions

Abstract

Published in 2014, Consumed is the first novel by Canadian filmmaker David Cronenberg. Throughout his body of work, which includes movies such as The Fly, Videodrome, Crash, and eXistenZ, Cronenberg explores recurring themes such as deviant sexualities, body horror, and the relationship between the organic and the machinic. He also questions what is real and how the media relates to human beings, recasting McLuhan’s theory that media are extensions of humanity. In Consumed, Cronenberg continues to explore these themes through the story of a couple of photojournalists addicted to technology who investigate a crime involving a cannibal philosopher and a doctor who performs clandestine cosmetic procedures. The novel features gadgets, STDs, 3D replicas, apotemnophilia, consumerism, and cannibalism, set in a world dominated by technical images. This paper aims to analyze the novel Consumed from a Media Studies perspective, using theoretical contributions from Marshall McLuhan, Friedrich Kittler, Erick Felinto, and Donna Haraway.

Author Biography

Gustavo Ramos de Souza, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutor em Letras pela Universidade Estadual de Londrina

Professor colaborador da Universidade Estadual de Londrina

References

AYERS, Drew. Spectacular Posthumanism: the digital vernacular of visual effects. New York: Bloomsbury, 2019. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501340116

BAZIN, André. Ontologia da imagem fotográfica. O que é o cinema?. São Paulo: Cosac Naify, 2014. 27-34.

BREDER, Debora. David Cronenberg: a “inquietante estranheza”. ALCEU, vol. 11, n. 22, p. 174-193, jan./jun. 2011.

BROWNING, Mark. David Cronenberg: author or film-maker? Bristol: Intellect, 2007.

CRONENBERG, David. Consumidos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

FELINTO, Erick. A imagem espectral: comunicação, cinema e fantasmagoria tecnológica. Cotia: Ateliê, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. Tomaz Tadeu, org. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. 35-118.

KAUFFMAN, Linda S. Bad girls and sick boys: fantasies in contemporary art and culture. Los Angeles: U of California P, 1998. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520919716

KITTLER, Friedrich. Gramofone, filme, typewriter. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969.

MONEY, John, Russell Jobaris & Gregg Furth. Apotemnophilia: two cases of self-demand amputation as a paraphilia. The Journal of Sex Research, vol. 13, n. 2, p. 115-125, maio 1977. DOI: https://doi.org/10.1080/00224497709550967

PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

ROSSET, Clément. O real e seu duplo: ensaio sobre a ilusão. 2 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

VIEIRA, João Luiz & Luiz Antônio L. Coelho. Subjetividade virtual em “nova carne”: o fim do tempo, espaço e corpo orgânico no sujeito recriado. Tadeu Capitastrano, org. O cinema em carne viva: David Cronenberg. Rio de Janeiro: WSET Editora, 2011. 93-98.

Published

2023-06-06

How to Cite

Souza, Gustavo Ramos de. “Media As Extensions of the Body: Doppelgängers, Prosthesis and Disembodiment in Consumed, by David Cronenberg”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 43, no. 1, June 2023, p. 10, doi:10.5433/1678-2054.2023vol43n1p10.