Creative agent as process critic

transversal practices in creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2024vol44n1p24

Keywords:

Creative agent, Process critic, Transversal practices, Creative processes

Abstract

In recognition of the imperative to engage with reflexivity as a fundamental aspect of creative endeavors, this article delineates and explores the overarching facets of the creative agent functioning as a process critic within a transdisciplinary framework of art history. The examination of the creative agent’s role extends beyond the confines of academia, inevitably encompassing the structured conceptual and theoretical outputs stemming from introspection into creative processes themselves. Commencing with an examination of the general competencies of the process critic within academic discourse, drawing upon insights from the Studies of Processes of Creation at PUC/SP, the discussion then transitions to elucidate various capacities of the agent evident across diverse publication projects and contemporary experimentation. This inquiry facilitates the delineation of prevalent trends in reflexive production, encompassing critical engagements with one’s own creative practice, analyses of fellow artists’ processes, reflections on procedural documents – both personal and external – and more. The overarching aim of the article is to contribute to discourse surrounding the creative agent as a subject emanating from creative and critical practices, propelled by the imperative of communication. Furthermore, it advocates for the adoption of a transdisciplinary approach as an essential methodology for recognizing recurring themes across disparate action contexts.

Author Biographies

Camila Mangueira, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

Doutora em Comunicação e Semiótica (PUCSP)  

Investigadora integrada do Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade (i2ADS), Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (FBAUP).

Docente auxiliar convidada na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (FBAUP) e na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Algarve. 

 

 

Cecília A Salles, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil (1990)
Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo , Brasil

References

AMARAL, Aracy. Waldemar Cordeiro: uma aventura da razão. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 1986.

CARTIER-BRESSON, Henri. O imaginário segundo a natureza. Trad. Renato Aguiar. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2004.

COLAPIETRO, Vincent. Os locais da criatividade: sujeitos fissurados, práticas entrelaçadas. Amálio Pinheiro & Cecília Almeida Salles, orgs. Jornalismo expandido: práticas, sujeitos e relatos entrelaçados. São Paulo: Intermeios, 2016. 43-61.

CORDEIRO, Waldemar. Arteônica: o uso criativo de meios eletrônicos nas artes. São Paulo: Editora das Américas/Editora da Universidade de São Paulo, 1972.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. Gregory Battcok, org. A nova arte. São Paulo, Perspectiva, 1986. 71-74.

GRUPO DE PESQUISA EM PROCESSO DE CRIAÇÃO. Disponível em: https://processosdecriacao.com.br/.

HOCKNEY, David. O conhecimento secreto: redescobrindo as técnicas perdidas dos grandes mestres. Trad. José Marcos Macedo. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

INSTITUTO MOREIRA SALLES. DVD Box Contatos. 429 min. Versão Brasileira.

MANGUEIRA, Camila. A criatividade do crítico de processo: os bastidores da investigação processual. Seminário ibero-americano sobre o processo de criação nas artes, 2018, Vitória. Atas. p. 41-46. Disponível em: https://leena.ufes.br/sites/leena.ufes.br/files/field/anexo/poeticas_2018_anais.pdf.

MANGUEIRA, Camila. A fotografia sob a ótica processual: Antropologia da Face Gloriosa de Arthur Omar. 2010. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5313.

MANGUEIRA, Camila. As dinâmicas fotográficas no contexto das folhas de contato. Isabel Orestes, org. Ação Comunicativa em Foco. São Paulo, Brasil: Gênio Criador, 2018. 14-22.

MENDES, Cassiano C. Práticas fotográficas contemporâneas: arquivos de criação. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21844.

MOHOLY-NAGY, Laszlo. Painting, photography, film. Trad. Janet Seligman. London: Lund Humphries, 1967.

MUSSO, Pierre. A filosofia da rede. André Parente, org. Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004. 17-38.

OMAR, Arthur. O zen e a arte gloriosa da fotografia: entrevistas, anotações, diálogos esentenças sobre a natureza da fotografia. São Paulo: Cosac &Naify, 2000.

POE, Edgar A. A filosofia da composição. Poemas e ensaios. Trad. Oscar Mendes e Milton Amado. 3. ed. São Paulo: Globo, 1999.

SALLES, Cecília A. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo: Horizonte, 2006.

SALLES, Cecília A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2011.

SALLES, Cecília A. Processo de criação como práticas geradas por complexas redes em construção. Scriptorium, Porto Alegre, v. 7, n. 1, 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/scriptorium/article/view/42169.

VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. Trad. Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora 34, 1998.

VIOLA, Bill. Reasons for knocking at an empty house – Writings 1973-1994. Cambridge: The MIT Press, 1998.

ZYLINSKA, Joanna. Nonhuman photography. Cambridge: The MIT Press, 2017.

ZYLINSKA, Joanna. Situação #130. fotomuseumwinterthur, 2018. Disponível em: https://www.fotomuseum.ch/en/situations-post/nonhuman-vision/.

Published

2024-06-03

How to Cite

MANGUEIRA, Camila; SALLES, Cecília A. Creative agent as process critic: transversal practices in creation. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 24–39, 2024. DOI: 10.5433/1678-2054.2024vol44n1p24. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/49186. Acesso em: 22 jul. 2024.