Tróiades, de Guilherme Gontijo Flores: iconotexto e poema mixmídia

Authors

  • Sandro Adriano da Silva Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC / Universidade Estadual do Paraná - Unespar https://orcid.org/0000-0003-1567-1563
  • Maurício Cesar Menon Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2023vol43n1p82

Keywords:

brazilian poetry, intermediality, Guilherme Gontijo Flores, Tróiades

Abstract

This article examines the intermedia relationship between poetry and photography in the composition Tróiades, which is part of the collection All the Names We Might Have (2020) by the poet and critic Gontijo Flores. Tróiades first appeared as a site-installation (Flores 2020), accessible at https://www.troiades.com.br, and is composed of 25 photographs selected from Wikicommons that were cut out and manipulated by the poet. These photographs precede an equal number of poems, which Flores defines as poem-site. The article aims to explore whether and to what extent the selected photographs, manipulated and arranged by Flores, can constitute a mediatic poetry, as defined by Clüver (2012: 161), and/or a mixmedia poem, as understood by the concept of the iconotext proposed by Louvel (2006). Additionally, the article seeks to highlight the presence of intermedia references that shape the materiality and singularization of each medium (Rajewsky 2012: 25; 24) as well as the process materiality of the mixmedia product in two poems within Tróiades. The goal of this analysis is to contribute to the formation of a poetic genre that challenges traditional readings while also providing new reading perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandro Adriano da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC / Universidade Estadual do Paraná - Unespar

Doutorando em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina
Professor assistente da Universidade Estadual do Paraná/Campo Mourão

Maurício Cesar Menon, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor de Humanidades da UTFPR
Doutor em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Londrina

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. Trad. Gabriel Valladão Silva. Porto Alegre: L&PM, 2014.

BERGER, John. Para entender uma fotografia. Trad. Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CHEVALIER, Jean & Alain Gheerbrandt. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). 26.ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

CLÜVER, Claus. Arte transgênica: a biopoesia de Eduardo Kac. T. F. Nogueira Diniz & A. S. Vieira, orgs. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Volume 2. Belo Horizonte: Rona, 2012. 155-170.

CLÜVER, Claus. Inter textus / inter artes / inter media. Aletria. Revista de Estudos de Literatura, Belo Horizonte, v. 6, p. 11-42, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18067/14857. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.0.10-41

COMBE, Dominique. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Trad. I. M. & V. C. Revista USP, São Paulo, n. 84, p. 112-128, dezembro/fevereiro 2009-2010. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i84p113-128

DENCKER, Klaus Peter. Da poesia concreta à poesia visual: um olhar para o futuro dos meios eletrônicos. Trad. Silvia Maria Guerra Anastácio. T. F. Nogueira Diniz & A. S. Vieira, orgs. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Volume 2. Belo Horizonte: Rona, 2012. 133-153.

ECO, Umberto. A estrutura ausente: introdução à pesquisa semiológica. Trad. Pérola de Carvalho. 7.ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 8.ed. São Paulo: Perspectiva, 1991.

ELLESTRÖM, Lars. Adaptação no campo das transformações das mídias. Trad. Ana Cláudia Munari Domingos. A. C. M. Domingos. A. P. Klauck, & G. M. G. de Melo, orgs. Midialidade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017. 175-198.

EURÍPIDES. Troianas. Trad. Christian Werner. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FLORES, Guilherme Gontijo. Tróiades. G. G. Flores. Todos os nomes que talvez tivéssemos. Curitiba: Kotter Editorial, 2020, n.p.

FLORES, Guilherme Gontijo. Tróiades remix para o próximo milênio. Disponível em: https://www.troiades.com.br/ Acesso em 10 ago. 2022.

FLORES, Guilherme Gontijo. A revolta do poema. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2019. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2019/08/cad90-arevolta.pdf

GENETTE, Gerard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Trad. Luciene Guimarães & Maria Antônia Ramos Coutinho. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

GENETTE, Gerard. Paratextos editoriais. Trad. Álvaro Faleiros. Cotia: Ateliê, 2009.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. O Campo não-hermenêutico ou a Materialidade da Comunicação. Rio de Janeiro: UERJ, Cadernos do Mestrado, n. 5, 1993.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Cursos de estética I. Trad. Marco Aurélio Werle. 2.ed. São Paulo: Edusp, 2001.

HOEK, Leo. H. A transposição intersemiótica: por uma classificação pragmática. Trad. Márcia Arbex & Fernando Sabino. M. Arbex, org. Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: PPG em Letras: Estudos Literários da Faculdade de Letras da UFMG, 2006. 167-189.

HORÁCIO. Arte poética. Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2005.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ática, 1989.

LOUVEL, Liliane. A descrição pictural. M. Arbex, org. Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: PPG em Letras: Estudos Literários da Faculdade de Letras da UFMG, 2006. 191-220.

MACIEL, Sérgio. Um daímon pantekhnikós no país de si mesmo. Guilherme Gontijo Flores. Todos os nomes que talvez tivéssemos. Curitiba: Kotter, 2020. 7-21.

NÖTH, Winfried & Lúcia. Santaella. A fotografia entre a morte e a eternidade. Imagem: cognição, semiótica, mídia. 3.ed. São Paulo: Iluminuras, 2001. 115-140.

POUND, Ezra. A arte da poesia: ensaios escolhidos. Trad. Heloysa de Lima Dantas & José Paulo Paes. 3.ed. São Paulo: Cultrix, 1991.

RAJEWSKY, Irina. O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. T. F. Nogueira Diniz & A. S. Vieira, orgs. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Volume 2. Belo Horizonte: Rona, 2012. 15-46.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 6.ed. São Paulo: Intermeios, 2013.

SCHRÖTER, Jen. Discursos e modelos de intermidialidade. Trad. Silvia Anastácio. C. A. P. de Figueiredo, S. R. de Oliveira & T. F. N. Diniz, orgs. A intermidialidade e os estudos interartes na arte contemporânea. Santa Maria: Editora UFSM, 2020. 97-112.

SENECA. As Troianas. São Paulo: Hucitec, 1997.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

Published

2023-06-06

How to Cite

Silva, Sandro Adriano da, and Maurício Cesar Menon. “Tróiades, De Guilherme Gontijo Flores: Iconotexto E Poema mixmídia”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 43, no. 1, June 2023, p. 82, doi:10.5433/1678-2054.2023vol43n1p82.