From Andrade to Andrade: the rewriting of Wenceslau and Ci in Macunaíma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2022vol42n2p49

Keywords:

Macunaíma, Mário de Andrade, Joaquim Pedro de Andrade, Ci, gigante Venceslau.

Abstract

This article comparatively analyzes the rhapsody Macunaima (1928), by Mario de Andrade, and the homonymous film (1969), by Joaquim Pedro de Andrade. Focusing mainly on the historical context of the military dictatorship, which influenced film production, the reconfigurations of the characters Venceslau and Ci are analyzed. Based on the postulates of Zila Bernd, Lilia Schwacz, Stuart Hall, Judith Butler, Nelly Richard, among others, the two parts of this study present: 1) the Wenceslau giant as foreign domination’s metaphor and Macunaima’s victory over his opponent, through characteristics that exalt the indigenous culture and miscegenation; 2) the Ci’s transition — from mythical heroine to militant — in order to question the hegemonic representation of the female gender. In both cases, it is demonstrated that the changes made by the director are inherent to the adaptation process of literary text and to the identities’ transitory character, especially considering the four decades that separate book and film.

Author Biography

Verônica Daniel Kobs, Centro Universitário Campos de Andrade (UNIANDRADE) e FAE Centro Universitário (FAE)

Doutorado em Estudos Literários (UFPR, 2009).
Professora do Centro Universitário Campos de Andrade (UNIANDRADE).
Professora do FAE Centro Universitário (FAE).

References

ALTAFIM, Elisete, Marcela Zaniboni Campos & Evandro de Melo Catelão. Comunicação, moda e semiótica: pressupostos para o estudo da história do jeans em campanhas publicitárias. 2010. Disponível em: https://tinyurl.com/mr3bh6jz.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Rio de Janeiro: Garnier, 2001.

BERMAN, Antoine. A prova do estrangeiro. São Paulo: EDUSC, 2002.

BERND, Zilá. Literatura e identidade nacional. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1992.

BRANDÃO, Junito. Mitologia grega. 2 v. Petrópolis: Vozes, 2000.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas. São Paulo: Perspectiva, 2004.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Senac, 2006.

FANON, Frantz. Racismo e cultura. Manuela Ribeiro Sanches, org. Malhas que os impérios tecem: textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. Lisboa: Edições 70, 2012. 273-285.

FLAX, Jane. Pós-modernismo e relações de gênero na teoria feminista. Heloisa Helena Oliveira Buarque de Hollanda, org. Pós-modernismo e política. Rio de Janeiro: Rocco, 1992. 217-250.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003a.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003b. 103-135.

HOLLANDA, Heloisa Helena Oliveira Buarque de. Macunaíma da literatura ao cinema. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.

HOLLANDER, Anne. O sexo e as roupas: a evolução do traje moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

LACLAU, Ernesto & Chantal Mouffe. Hegemony and the socialist strategy: towards a radical democratic politics. London: Verso, 1985.

MACUNAÍMA. Direção de Joaquim Pedro de Andrade, Filmes do Serro, Grupo Filmes, Condor Filmes; Difilm, 1969. DVD, 108 min.

MARTINS, Clovis, Andressa Marluche Rinsa & Fernanda Silva. A evolução do jeans e sua estratégia para permanência no mercado. 2º CONTEXMOD | Congresso Científico Têxtil e de Moda. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/3fccwef2.

MEDEIROS, Paulo Tarso Cabral de. A brasa da Jovem Guarda ainda arde. Temas & matizes, Cascavel, n. 10, p. 69-76, jul./dez. 2006.

MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido de retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

RICHARD, Nelly. A escrita tem sexo? Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2002. 127-141.

RIDENTI, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira: raízes sociais das esquerdas armadas, 1964-1974. São Paulo: Ed. da Unesp, 1989.

SARTI, Cynthia Andersen. O feminismo brasileiro desde os anos de 1970: revisitando uma trajetória. Estudos feministas, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 35-50, mai./ago. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2004000200003

SCHWARCZ, Lilia Katri Moritz. Complexo de Zé Carioca. Notas sobre uma identidade mestiça e malandra. [1994]. Disponível em: http://anpocs.com/images/stories/RBCS/rbcs29_03.pdf.

SEVERINO, Francisca Eleodora Santos. À beira do caminho: a jovem guarda prepara a mudança social. Psicologia política, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 209-232, jul./dez. 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003. 73-102.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2006n51p19

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003. 7-72.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1993.

YAKHNI, Sarah. Macunaíma: um herói sem causa. Disponível em: https://tinyurl.com/52mm6x76.

Published

2022-12-30

How to Cite

Kobs, Verônica Daniel. “From Andrade to Andrade: the Rewriting of Wenceslau and Ci in Macunaíma”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 42, no. 2, Dec. 2022, pp. 49-64, doi:10.5433/1678-2054.2022vol42n2p49.