From Andrade to Andrade: the rewriting of Wenceslau and Ci in Macunaíma
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2022vol42n2p49Keywords:
Macunaíma, Mário de Andrade, Joaquim Pedro de Andrade, Ci, gigante Venceslau.Abstract
This article comparatively analyzes the rhapsody Macunaima (1928), by Mario de Andrade, and the homonymous film (1969), by Joaquim Pedro de Andrade. Focusing mainly on the historical context of the military dictatorship, which influenced film production, the reconfigurations of the characters Venceslau and Ci are analyzed. Based on the postulates of Zila Bernd, Lilia Schwacz, Stuart Hall, Judith Butler, Nelly Richard, among others, the two parts of this study present: 1) the Wenceslau giant as foreign domination’s metaphor and Macunaima’s victory over his opponent, through characteristics that exalt the indigenous culture and miscegenation; 2) the Ci’s transition — from mythical heroine to militant — in order to question the hegemonic representation of the female gender. In both cases, it is demonstrated that the changes made by the director are inherent to the adaptation process of literary text and to the identities’ transitory character, especially considering the four decades that separate book and film.
Downloads
References
ALTAFIM, Elisete, Marcela Zaniboni Campos & Evandro de Melo Catelão. Comunicação, moda e semiótica: pressupostos para o estudo da história do jeans em campanhas publicitárias. 2010. Disponível em: https://tinyurl.com/mr3bh6jz.
ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Rio de Janeiro: Garnier, 2001.
BERMAN, Antoine. A prova do estrangeiro. São Paulo: EDUSC, 2002.
BERND, Zilá. Literatura e identidade nacional. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1992.
BRANDÃO, Junito. Mitologia grega. 2 v. Petrópolis: Vozes, 2000.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas. São Paulo: Perspectiva, 2004.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Senac, 2006.
FANON, Frantz. Racismo e cultura. Manuela Ribeiro Sanches, org. Malhas que os impérios tecem: textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. Lisboa: Edições 70, 2012. 273-285.
FLAX, Jane. Pós-modernismo e relações de gênero na teoria feminista. Heloisa Helena Oliveira Buarque de Hollanda, org. Pós-modernismo e política. Rio de Janeiro: Rocco, 1992. 217-250.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003a.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003b. 103-135.
HOLLANDA, Heloisa Helena Oliveira Buarque de. Macunaíma da literatura ao cinema. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
HOLLANDER, Anne. O sexo e as roupas: a evolução do traje moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
LACLAU, Ernesto & Chantal Mouffe. Hegemony and the socialist strategy: towards a radical democratic politics. London: Verso, 1985.
MACUNAÍMA. Direção de Joaquim Pedro de Andrade, Filmes do Serro, Grupo Filmes, Condor Filmes; Difilm, 1969. DVD, 108 min.
MARTINS, Clovis, Andressa Marluche Rinsa & Fernanda Silva. A evolução do jeans e sua estratégia para permanência no mercado. 2º CONTEXMOD | Congresso Científico Têxtil e de Moda. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/3fccwef2.
MEDEIROS, Paulo Tarso Cabral de. A brasa da Jovem Guarda ainda arde. Temas & matizes, Cascavel, n. 10, p. 69-76, jul./dez. 2006.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido de retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
RICHARD, Nelly. A escrita tem sexo? Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2002. 127-141.
RIDENTI, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira: raízes sociais das esquerdas armadas, 1964-1974. São Paulo: Ed. da Unesp, 1989.
SARTI, Cynthia Andersen. O feminismo brasileiro desde os anos de 1970: revisitando uma trajetória. Estudos feministas, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 35-50, mai./ago. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2004000200003
SCHWARCZ, Lilia Katri Moritz. Complexo de Zé Carioca. Notas sobre uma identidade mestiça e malandra. [1994]. Disponível em: http://anpocs.com/images/stories/RBCS/rbcs29_03.pdf.
SEVERINO, Francisca Eleodora Santos. À beira do caminho: a jovem guarda prepara a mudança social. Psicologia política, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 209-232, jul./dez. 2002.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003. 73-102.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2006n51p19
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. Tomaz Tadeu da Silva, org. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2003. 7-72.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1993.
YAKHNI, Sarah. Macunaíma: um herói sem causa. Disponível em: https://tinyurl.com/52mm6x76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.