Framed memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2016v32p56

Keywords:

Memory, Identity, Retrato em Sépia

Abstract

Memory is a mounting issue articulated by the memories of each one tied to the testimony of different actors, from different languages. All these narratives together do not form an intelligible past, only the choice between what you remember and forget that it is feasible to tie the threads of the past. In this paper, the work of Isabel Allende, Retrato em Sépia, is reviewed in the light of the theory of Paul Ricoeur on the route to rescue the main character’s identity.

Author Biographies

Julliany Alves Mucury, Universidade de Brasília

Master and PhD student in Brazilian Literature at the Universidade de Brasília.

Sylvia Helena Cyntrão, Universidade de Brasília

Master in Literature from the Universidade de Brasília. PhD in Literature from the Universidade de Brasília. Post-doctorate from PUC-RIO). She is an associate professor at the Universidade de Brasília.

References

ALLENDE, Isabel. Retrato em Sépia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

ALMARZA, Sara. “A persistência da memória”. Sylvia H. Cyntrão, org. Poesia: o lugar do contemporâneo. Brasília: TEL/UnB, 2009. p. 173-179.

ALMINO, João. Cidade Livre. Rio de Janeiro: Record, 2010.

BERGER, Peter L. & T. Luckman. “A sociedade como realidade objetiva”. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 69-172.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo (Parte I). Petrópolis: Vozes, 1988.

JUNG, Carl G. Memórias, Sonhos, Reflexões. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

Published

2017-08-07

How to Cite

Mucury, Julliany Alves, and Sylvia Helena Cyntrão. “Framed Memories”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 32, Aug. 2017, pp. 56-66, doi:10.5433/1678-2054.2016v32p56.