Gardens in perspective: dialogue between the garden of Parreira’s house, from Eça de Queirós’ short-story “José Matias”, and Claude Monet’s Gladioli

Authors

  • Paula Aparecida Volupca Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2012v24p104

Keywords:

Claude Monet, Eça de Queirós, Colors, Simbology, Look

Abstract

This study addresses the visual relationship of the tale José Matias of Eça de Queirós and Impressionist aesthetic. Umberto Eco, in Obra Aberta argues that “instead of defining the relationship, rather than the result, the process instead of the event, the probability” (ECO, 2005). Realism and Impressionism schools are contemporary and have as its major representatives, Eça de Queirós and Claude Monet. We intend to demonstrate the possible relations between the tale of Eça and the Monet screen Gladioli, analyzing the corresponding imagery training between text and painting through the colors used to create the atmosphere that directly affects the senses.

Author Biography

Paula Aparecida Volupca, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Graduation in Letters from the Universidade Estadual do Centro-Oeste.

References

BACHELARD, Gaston. 1993. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes.

BAKHTIN, Mikhail. 1990. Questões de literatura e estética. A teoria do romance. 2ª ed. São Paulo: Unesp/Hucitec

CHEVALIER, Jean & Alain Gheerbrant. 2007. Dicionário de símbolos. 21ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio.

COELHO, Maria da Conceição & Maria Teresa Azinheira. 1996. Eça de Queirós: contos. Lisboa: Europa-América.

CORTEZ, Clarice Zamonaro. 2005. “Literatura e Pintura”. Thomas Bonnici & Lúcia Osana Zolin, orgs. Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: EDUEM. 281-293.

ECO, Umberto. 2005. Obra aberta: forma e indeterminações nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva.

FERRAZ, Maria de Lourdes A. 2001. “Visibilidade e arte em Eça de Queirós”. Scripta 4.8: 185-193.

GLADIOLI by Monet. Disponível em: http://www.freeonlineresearchpapers.com/gladioli-by-monet. Acesso em: 03/09/2011.

GUERRA DA CAL, Ernesto. 1969. Língua e estilo de Eça de Queiroz. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

JOLY, Martine. 1996. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus.

NASCIMENTO, Jair. Realismo Naturalismo. Disponível em: http://www.slideshare.net/jairnascimento/realismo-naturalismo. Acesso em: 22/07/2012.

OSTROWER, Fayga Perla. 1989. Universos da arte. 2ª ed. Rio de Janeiro: Campus.

QUEIROZ, Eça de. Obras de Eça de Queiroz. Porto: Lello e Irmão, 19.., volume 1.

SAGNER, Karin. 2006. Claude Monet (1840 - 1926) - uma festa para os olhos. Colônia: Taschen.

SEDEF’S CORNER. Claude Monet - Gladioli. Disponível em: http://www.sedefscorner. com/2011/03/claude-monet-gladioli.html. Acesso em 12/10/2011.

SHAPIRO, Meyer. 2002. Impressionismo: reflexões e percepções. São Paulo: Cosac e Naify.

THIMÓTEO, Maria Natália F. Gomes. 1997. “Narrador em ‘José Matias’, de Eça de Queirós”. Revista Guairacá 13: 145-160.

TRINGALI, Dante. 1994. Escolas Literárias. São Paulo: Musa Editora.

Published

2012-12-30

How to Cite

Volupca, Paula Aparecida. “Gardens in Perspective: Dialogue Between the Garden of Parreira’s House, from Eça De Queirós’ Short-Story ‘José Matias’, and Claude Monet’s Gladioli”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 24, Dec. 2012, pp. 104-16, doi:10.5433/1678-2054.2012v24p104.