The enigma of the vision: Clarice Lispector and Merleau-Ponty

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2012v24p49

Keywords:

Clarice Lispector, Merleau-Ponty, Painting, Philosophy

Abstract

Agua Viva by Clarice Lispector as well as the Eye and the spirit by Merleau-Ponty tell, among other things, the deep relationship between body and life. Concerning to Lispector´s case, we can say that although the theme adopts all caleidoscopical and paradoxical dramaturgy, aspects considered by many critics, it’s necessary to be careful in order to bring out some aspects to enable a dialogue with the French philosopher. So, this work is based on the belief that themes like liberty, will, unity, death, birth, time, converge the theme of the body into two dimensions: universal and private, which can be defined, respectively, as bios (organic) and graph (plastic-literary).

Author Biography

Cicero Cunha Bezerra, Universidade Federal de Sergipe

PhD in Philosophy from the Universidad de Salamanca. Professor at the Universidade Federal de Sergipe.

References

DERRIDA, Jacques. 2000. Dar la muerte. Barcelona: Paidós.

DINIS, Nilson Fernandes. 2003. “Na busca da percepção perdida: caminhos merleaupontyanos em Clarice Lispector.” Revista Letras (Curitiba) 59 (jan.-jun.): 47-59.

GADAMER, Hans-Georg. 2010. Hermenêutica da obra de arte. São Paulo: Martins Fontes.

GOTLIB, Nadia Batella. 2009. Clarice: uma vida que se conta. 6ª ed. São Paulo: EDUSP.

HERÁCLITO. 1980. Fragmentos - Origem do pensamento. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

IANNACE, Ricardo. 2009. Retratos em Clarice Lispector: Literatura, pintura e fotografia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

LISPECTOR, Clarice. 1998. Água viva, Rio de Janeiro: Rocco.

LISPECTOR, Clarice. 2009. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

MERLEAU-PONTY, Maurice. 1969. La prose du monde. Paris: Gallimard.

MERLEAU-PONTY, Maurice. 2004. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify.

MOSER, Benjamin. 2011. Clarice, uma biografia. São Paulo: Cosac & Naify.

MAGALHÃES, R.C. A pintura na literatura. In: Literatura e Sociedade. Revista de Teoria Literária e Literatura Comparada. Nº 2, FFLCH, USP, 1992.

NOLASCO, Edgar Cézar. 2004. Restos de ficção, a criação biográfico-literária de Clarice Lispector. São Paulo: Annablume.

NUNES, Benedito. 1995. O drama da linguagem, um leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática.

PARMÊNIDES. 1973. Fragmentos. São Paulo: Abril Cultural.

PONTIERI, Regina Lúcia. “Visões da alteridade: Clarice e Merleau-Ponty.” Revista USP 44 (dez.-fev.): 330-334. Disponível em http://www.usp.br/revistausp/44a/04-regina.pdf

PONTIERI, Regina Lúcia. uma poética do olhar, São Paulo: Atelier editorial, 1999.

ROSSONI, Igor. 2002. Zen e a poética auto-reflexiva de Clarice Lispector: uma literatura de vida e como vida. São Paulo: UNESP.

SÁ, Olga de. 2004. Clarice Lispector , a travessia do oposto. São Paulo: Annablume.

SIQUEIRA, Joelma Santana. 2007. Uma discussão sobre o olhar do artista moderno na literatura e na arte. Anais do Encontro Regional da ABRALIC: Literaturas, Artes, Saberes. Disponível em http://www.abralic.org.br/anais/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/complemento/JOELMA_SIQUEIRA.pdf

Published

2012-12-30

How to Cite

Bezerra, Cicero Cunha. “The Enigma of the Vision: Clarice Lispector and Merleau-Ponty”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 24, Dec. 2012, pp. 49-58, doi:10.5433/1678-2054.2012v24p49.