Literature and revolutionary utopia in the Brazilian scene of after-1964: Don Juan and Sempreviva

Authors

  • Giselia Rodrigues Dias da Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2010v19p5

Keywords:

Utopian project, Disintegration, Introjection

Abstract

The turbulent Brazilian socio-historical context which lasted from the mid-60’s until the mid 80’s, left indelible marks on the artistic and cultural production of that period. Such marks are deeply reflected by and further elaborated in many aspects in literature. Among them the aesthetic approach to thematic utopia/revolution that during this timeframe may be perceived with greater or lesser intensity in fictional works. Accordingly, I intend to analyze the way which Antonio Callado’s novels Bar don Juan (1971) and Sempreviva (1981) aesthetically rethink the question of the disintegration of the utopian projects in their narrative economies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giselia Rodrigues Dias da Silva, Universidade Federal de Goiás

Master student in Letters and Linguistics at the Universidade Federal de Goiás.

References

BASTOS, Alcmeno. 2000. A história foi assim: o romance político brasileiro nos anos 70/80. Rio de Janeiro: Caetés.

CALLADO, Antonio. 1981. Sempreviva. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

CALLADO, Antonio. 2001. Bar don Juan. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

COELHO, Teixeira. 1995. O que é utopia. São Paulo: Brasiliense.

DALCASTAGNÈ, Regina. O espaço da dor: o regime de 64 no romance brasileiro. Brasília: UNB, 1996.

FRANCO, Renato. 1999. “Imagens da revolução no romance pós-64.” José Anto José Antonio Segatto & Ude Baldan, orgs. Sociedade e literatura no Brasil. São Paulo: Editora UNESP. 143 – 166.

FREITAS, Maria Teresa de. 1989. “Romance e história.” Uniletras (Ponta Grossa) 11 (dez.): 113-118.

PELLEGRINI, Tânia. 1996. Gavetas vazias. Ficção e política nos anos 70. São Paulo: EDUFSCar.

ROCHA, Rejane Cristina. 2007. “Imagens estilhaçadas e fragmentos de uma utopia em Reflexos do Baile e Sempreviva.” Anais do XI Encontro Regional da ABRALIC. São Paulo. São Paulo: USP. Disponível em http://www.abralic.org/anais/enc2007/Anais_ABRALIC2007.zip. Acesso em 20 de março de 2010.

ROCHA, Rejane Cristina. 2006. Utopia e projeto utópico. Da Utopia ao ceticismo: a sátira na literatura brasileira contemporânea. Tese do PPG em Estudos Literários, Unesp-Araraquara. 60-78.

Published

2016-03-25

How to Cite

Silva, Giselia Rodrigues Dias da. “Literature and Revolutionary Utopia in the Brazilian Scene of After-1964: Don Juan and Sempreviva”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 19, Mar. 2016, pp. 5-16, doi:10.5433/1678-2054.2010v19p5.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.