José Saramago and spanish-american literature: identification by affinity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2007v11p113

Keywords:

Memorial do Convento, Magical realism, José Saramago, Spanish-American fiction, Cem Anos de Solidão

Abstract

In Memorial do Convento (1982), José Saramago (1922) uses some representative elements of the style that is linked, in many ways, to the Spanish-American literature and is usually called magical realism. It is under the perspective of this literary category that we propose an analysis of Saramago’s novel. In this article, we shall deal with the presence of magical realism in Memorial do Convento, where the main element for analysis is the narrator. Cem Anos de Solidão (1967), by Colombian author Gabriel García Márquez, has a place in our analysis as a way of support the present argument.

Author Biography

Tânia Mara Antonietti Lopes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

PhD student in Literary Studies at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ALDRIDGE, A. O. 1994. Propósito e perspectivas da literatura comparada. Tradução de Sonia Torres. In: COUTINHO, Eduardo F.; CARVALHAL, Tania Franco. Literatura comparada: Textos fundadores. Rio de Janeiro: Rocco. 255-259.

CHIAMPI, I. 1980. O Realismo maravilhoso: Forma e Ideologia no Romance HispanoAmericano. São Paulo: Perspectiva.

CORRÊA, S. A. D. 2003. A História tecida e destecida em I Promessi Sposi e Memorial do convento. Dissertação. IBILCE – Unesp, São José do Rio Preto.

ESTEVES, A. R. 1998. O novo romance histórico brasileiro. In: ANTUNES, L. Z. (Org.). Estudos de Literatura e Lingüística. São Paulo: Arte & Ciência. 125-158.

GARCÍA MÁRQUEZ, G. 2006. Cem anos de solidão. Tradução de Eliane Zagury. 59. ed. Rio de Janeiro: Record.

HEGERFELDT, A. 2002. Contentious Contributions: Magical realism goes British. Janus Head Journal, Pittsburg, v.5, n. 2: 62-86. Disponível em: http.//www.janushead.org/5-2/index.cfm. Acesso em 15/09/2005.

HUTCHEON, L. 1991. Poética do Pós-Modernismo: história, teoria, fi cção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago.

JOZEF, B. 1986. Romance hispano-americano. São Paulo: Ática.

LÖWY, M. 1989. Redenção e Utopia: O judaísmo literários na Europa Central. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Companhia das Letras.

OLIVEIRA FILHO, O. J. de. 1990. Saramago e a fi cção latino-americana. Revista de Letras. São Paulo, n. 30. 141-152.

OLIVEIRA FILHO, O. J. de. 1993. Carnaval no Convento: intertextualidade e paródia em José Saramago. São Paulo: Unesp.

RODRIGUES, S. C. 2004. Modernidade e pós-modernidade em Gabriel García Márquez. Hispanista. Revista eletrónica de los Hispanistas. Vol. IV – n.16. Disponível em http://www.hispanista.com.br/revistas/rosto16esp.htm. Acesso em 20/09/2006.

SARAMAGO, J. 1990. História e Ficção. Jornal de Letras, Artes e Idéias, Lisboa. p.17.

SARAMAGO, J. 1995. Memorial do convento. 14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

SARAMAGO, J. 2006. A jangada de pedra. São Paulo: Companhia das Letras.

SPINDLER, W. 1993. Magic realism: a typology. Forum for modern language studies. Oxford, v. 39. p.75-85.

VALDEZ-MOSES, M. 2001. Magical Realism at world’s end. Literary Imagination: The Review of the Association of Literary Scholars and Critics. Durham, v. 3-I: 105-133.

Published

2007-12-23

How to Cite

LOPES, Tânia Mara Antonietti. José Saramago and spanish-american literature: identification by affinity. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 11, p. 113–131, 2007. DOI: 10.5433/1678-2054.2007v11p113. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/24847. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos