Challenges to the teaching of writing and reading in Brazil: heterogeneity and linguistic contact

Authors

  • Marília de Nazaré Ferreira-Silva Universidade Federal do Pará
  • Thomas Massao Fairchild Universidade Federal do Pará.
  • Claudemir Belintane Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p195

Keywords:

Teaching writing and reading, Orality, Indigenous languages

Abstract

This paper discusses some current challenges to the teaching of writing and reading in Brazil, considering that contemporary classrooms are typically heterogeneous and the schooling contexts in the country vary immensely. In that light, we compare two experiences in teacher education that, although different, exemplify peculiar challenges to education in Brazil, such as surpassing the obstacles that still limit access to literacy in urban environments and creating alternative pedagogical proposals fit to local demands, especially in bilingual contexts. In that first experience, a group of undergraduates has been working with teachers from elementary school in the School of Application of the Federal University of Pará (UFPA) with the intent to detect different subjective positions assumed by children when faced with the written language and craft teaching approaches based on that. In the latter experience, carried out in an indigenous community in southeastern Pará, undergraduates in Language Arts from UFPA took part in a program meant to teach writing and reading in first-language (indigenous) for two years. Based on these two experiences we point out, in our data, some educational problems of general concern and outline some possible ways to face them.

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Author Biographies

Marília de Nazaré Ferreira-Silva, Universidade Federal do Pará

Marília Ferreira é professora associada do Instituto de Letras e Comunicação, vinculada à Faculdade de Letras e ao Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutora em Linguística pela UNICAMP (2003) tem experiência com a descrição de outras línguas indígenas. Possui atuação no campo da educação indígena, com assessoria a projeto de formação de professores indígenas voltados para suas comunidades. Atualmente é tutora do PET-Letras/UFPA. Suas principais áreas de interesse são teoria e análise linguística, descrição de línguas indígenas amazônicas e de línguas humanas, morfossintaxe, tipologia linguística, sociolinguística, línguas em contato e descrição e ensino de língua portuguesa.

Thomas Massao Fairchild, Universidade Federal do Pará.

Thomas Massao Fairchild é professor adjunto do Instituto de Letras e Comunicação e Diretor da Faculdade de Letras (2010-2012). Leciona e orienta na graduação e pós-graduação em Letras. É líder do Grupo de Pesquisa em Discurso, Sujeito e Ensino (DISSE-UFPA) e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa Produção Escrita e Psicanálise (GEPPEP-USP), do Grupo de Pesquisa Estudos do Texto e do Discurso (GETED-UFRN) e do Grupo de Pesquisa: Práticas de Linguagem em Estágios Supervisionados (PLES-UFT). Possui doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (2007) e graduação em Letras – habilitação em Língua Portuguesa (bacharelado/licenciatura) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Sociais da USP (2002/2003). Suas principais áreas de interesse são Análise do Discurso, Psicanálise, formação de professores, ensino de língua portuguesa, ensino de leitura e escrita e produção escrita no Ensino Superior.

Claudemir Belintane, Universidade de São Paulo.

Claudemir Belintane é doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Desde agosto de 1997, atua como professor da Universidade de São Paulo. Na graduação trabalha com Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Alfabetização; na Pós-graduação, pesquisa e orienta o temário: "memória, oralidade, escrita, suportes e linguagens contemporâneas".

Published

2011-06-15

How to Cite

FERREIRA-SILVA, Marília de Nazaré; FAIRCHILD, Thomas Massao; BELINTANE, Claudemir. Challenges to the teaching of writing and reading in Brazil: heterogeneity and linguistic contact. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 195–226, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p195. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8602. Acesso em: 23 dec. 2024.