Social role and emancipation: discussing the foundations of the teacher profession

Authors

  • Marcos Gustavo Richter Universidade Federal de Santa Maria - Professor Titular Pós-Doutor
  • Joseane Amaral Universidade Federal de Santa Maria - estudante de Mestrado em Estudos Linguísticos

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p523

Keywords:

Teacher, Social role, Emancipation.

Abstract

The constitution of the social role of Language teachers is little discussed in academic circles. This article aims to illuminate this discussion, providing a counterpoint to the unique Bachelors’ degree that has its own regulations: Physical Education. With the methodological contributions of Corpus Linguistics, we reviewed journal texts, marking the differences between these two educational professions, different in legal terms. The results point to the emergence of an indigenous discourse in emancipated professions, in contrast to an exogenous one that marks the interventions in (semi) professions.

Author Biographies

Marcos Gustavo Richter, Universidade Federal de Santa Maria - Professor Titular Pós-Doutor

Professor Titular Pós-Doutor da Universidade Federal de Santa Maria. Unidade/Departamento: Letras Vernáculas – Centro de Artes e Letras.

Joseane Amaral, Universidade Federal de Santa Maria - estudante de Mestrado em Estudos Linguísticos

Cursa o Mestrado em Letras - Estudos Linguísticos (2010) pela Universidade Federal de Santa Maria. É Especialista em Linguística, Ensino de Línguas e Literatura (2009), Graduada em Letras - Português/Inglês (2007) e Técnica em Sistemas de Informação (2003). É bolsista Capes e atua na linha de pesquisa Linguagem e Interação, da UFSM, sob orientação do professor Dr. Marcos Gustavo Richter.

Published

2011-06-15

How to Cite

RICHTER, Marcos Gustavo; AMARAL, Joseane. Social role and emancipation: discussing the foundations of the teacher profession. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 523–550, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p523. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8436. Acesso em: 30 jun. 2024.