Perspectiva discursiva da leitura e o professor em processo de qualificação
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2010v13n2p471Keywords:
Leitura discursiva, Sujeito-professor, DiscursoAbstract
O tema em tela, nesse artigo, é a formação continuada de professores concebidos como sujeitos do fazer pedagógico e a reflexão em torno de projetos centrados na leitura discursiva, alicerçada nos pressupostos teóricos da Análise de Discurso, de orientação francesa. Centramo-nos, naqueles que se inscreveram no Programa de Política Educacional (PDE), da rede Estadual de Ensino do Paraná e recortamos, dentre os nove projetos desenvolvidos nos últimos dois anos, sob nossa orientação, um projeto. Nosso objetivo por meio é dar visibilidade aos compromissos assumidos pelo sujeito-professor, dentre os quais destacamos a concepção do aluno como sujeito e o compromisso com os funcionamentos discursivos do texto, enquanto discurso.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Cleci Venturini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors' style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.










