The Discursive Topic at the Service of Reading Comprehension in Comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n2p125-139

Keywords:

Reading comprehension, Comics

Abstract

This work, whose theoretical basis is guided by the postulates of Textual Linguistics in its interfaces, with emphasis on studies by Cavalcante and Brito (2022), with perspectives linked to the analysis of texts in use, presents a reflection on the relevance of the discursive topic for the process of reading comprehension. Considered as fundamental criteria for the hierarchization of topics, the properties of centration and organicity, which, according to Jubran et al. (1992) and Sá (2018), prove to be fundamental for the construction of topical tables, which reveal the global organization of the first chapter of the work The Diary of Anne Frank, adapted to the comic book genre. Convinced of this vision, we assume that this framework is fundamental for the establishment of linguistic interfaces that favor the attribution of meanings in the school environment. In order for this objective to be achieved, we initially present the concept of reading comprehension, supported by theorists who deal with this phenomenon, such as Marcuschi (2008) and Oliveira-Nascimento (2014), also highlighting the multimodal character, taking into account the nature of the chosen genre – HQ. We continue the study, detailing the relationship of the discursive topic and its properties with the process of global understanding of the meanings of the opening chapter of the aforementioned comic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleiane Bezerra de Sa, Instituto Federal do Ceará

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará (2018). Professor at the Federal Institute of Ceará, Higher Course in Letters, Campus-Tauá, CE, Brazil. Professor of the Professional Master's Degree in Letters (ProfLetras) at the State University of Ceará (UECE). Member of the Protexto/UFC Group. Leader of GPLLEd/IFCE. kleiane.bezerra@ifce.edu.br

Sâmia Araújo dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

PhD in Applied Linguistics from the State University of Ceará (2018). School Coordinator at the Ceará State Department of Education and professor on the Professional Master's Degree in Languages (ProfLetras) at the Federal University of Ceará (UFC). Member of the Protexto/UFC Group. samia.santos@prof.ce.gov.br

Suelene Silva Nascimento Oliveira , State University of Ceará

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará (2014). At the State University of Ceará, she is an assistant professor of the Language Course, deputy coordinator of the professional master's degree (Profletras) and coordinator of the Mixed Laboratory, Research and Extension, of Language and Cognition (LINC). Member of the PROTEXTO Group and GELP/COLIN, both from UFC. suelene.oliveira@uece.br

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília: MEC/SEF, 2019.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes Editores, 2022.

CAVALCANTE, M. M. Webinar de lançamento de curso. Práticas pedagógicas com textos verbo-imagéticos em Língua Portuguesa. Fortaleza: SEDUC/UECE/UFC, 2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PHW-B7RzdIY. Acesso em: 03 abr. 2024.

CIRNE, M. Quadrinhos, sedução e paixão. Petrópolis: Vozes, 2000.

DOLZ, J. SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.

FOLMAN, A.; POLONSKY, D.; FRANK, A. O diário de Anne Frank em quadrinhos. Editora Record, 2017.

GERALDI, J. W. Sobre a leitura na escola. In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Anglo, 2012, p. 80-114.

JUBRAN, C.C.A.S. et al. Organização tópica da conversação. In: ILARI, R. (Org.). Gramática do português falado. 1ª ed. v. 2. Campinas/SP: UNICAMP, São Paulo: FAPESP, 1992.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

LINHARES, A. A. Ensino de leitura na EJA: análise das narrativas de formação de professores de 4º ciclo. 2017. 277 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Programa de Pós-Graduação em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em:https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/20460/2/Allan%20de%20Andrade%20Linhares.pdf. Acesso em: 05 abr. 2024.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

RAMOS, P. Tiras no ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

SAUJAT, Frédéric. Spécifités de l’activité d’enseignants débutants et “genres de l’activité professorale”. Polifonia, v.8, n. 8, Cuiabá: EdUFMT, p. 67-93, 2004. Disponível em:https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1128. Acesso em: 21 mar. 2024.

SILVA, N. M. da. Fantasia e cotidiano nas histórias em quadrinhos. São Paulo: Anna Blume, 2002.

Published

2024-08-30

How to Cite

BEZERRA DE SA, Kleiane; SANTOS, Sâmia Araújo dos; NASCIMENTO OLIVEIRA , Suelene Silva. The Discursive Topic at the Service of Reading Comprehension in Comics. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 125–139, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n2p125-139. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/50409. Acesso em: 21 nov. 2024.