"Elfing na Educação Infantil Bilíngue”?

discussing the English used in bilingual education of prestigious languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n2p54

Keywords:

English as a Lingua Franca, Prestigious Bilingual Education, Didactic Materials

Abstract

Due to its fluid, dynamic, and plural nature, the perspective of English as a Lingua Franca (ELF) represents a break from hegemonic standards, legitimizing various speakers and contexts. In the field of prestigious bilingual education, there is still a strong presence of the hegemony of knowledge and culture imposed by the Global North. Therefore, this work aims to present a proposal from the ELF perspective for childhood bilingual education outlined in the Global Kids bilingual portfolio (El Kadri; Saviolli, 2022), demonstrating the possibilities and potentials of ELF for English language teaching in the bi/multilingual context. We conclude that the analyzed material presents itself as a "made in Brazil" proposal, seeking to associate critical and local themes with bilingual education and aligning with pedagogical implications of the perspective (Gimenez, 2009), with an emphasis on communicative and accommodation skills, and a focus on multilingualism (Calvo et al., 2022). Such characteristics contribute to the construction of planetary citizenship. In light of the analyzed material, we emphasize the importance of local production of materials and proposals for prestigious bilingual education, moving away from the ideology of native speakers and considering local knowledge and the plurality of languages and cultures.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Michele Salles El Kadri, UEL

Doutora em Estudos da Linguagem e Professora da Universidade EStadual de Londrina. Possui pesquisa na área de formação de Professores de língua inglesa e Ensino de ingles como lingua franca.

References

BLOCK, D. Language education and globalization. Encyclopedia of language and education, v. 1, p. 31-43, 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_3

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1GaSdmySoRtMzcoC2bUkvmbFhrv2vU3xP/view>. Acesso em: 10 de jul. de 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental.

Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CALVO, L. C. S. et al. “English gradually” and multilingual support in EMI: insights from lecturers in two Brazilian universities. Journal of English as a Lingua Franca, v. 11, n. 2, p. 147-170, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/jelf-2022-2081

CANAGARAJAH, S. Challenges in decolonizing linguistics: the politics of enregisterment and the divergent uptakes of translingualism. Educational Linguistics, 2022. Disponível em DOI: https://doi.org/10.1515/eduling-2021-0005

<https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/eduling-2021-0005/html&gt>. Acesso em 20 de out. de 2023.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 13-37 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300017

DINIZ DE FIGUEIREDO, E. H.; SIQUEIRA, S. How can we teach English as a lingua franca locally? In: Silveira, R., Gonçalves, A. (orgs) Applied Linguistics: Questions & Answers. Florianópolis: UFSC, 2021. p. 26-53. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/18kFugSsVw7BssbaG_P56IXszMOJFYWN1/view>. Acesso em 10 de nov. de 2023.

DUBOC, A. P. M. Falando francamente: uma leitura bakhtiniana do conceito de “inglês como língua franca” no componente curricular língua inglesa da BNCC. Revista Da Anpoll, v. 1, n. 48. p. 10–22. Florianópolis, jan/jun. 2019. Disponível em: <https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1255>. Acesso em 10 de nov. de 2023. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i48.1255

EL KADRI, M. S. Atitudes sobre o estatuto do inglês como língua franca em um curso de formação inicial de professores. 2010. 212 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum - Language and Culture, Maringá, v. 35, n. 2, p. 125-133, abr-jun. 2013. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/3074/307428856005.pdf>. Acesso em: 10 de abr. de 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v35i2.14958

EL KADRI, M.S.; SAVIOLLI, V.C.B. Global Kids - Portfólio Bilíngue. Campinas,

Pontes Editores, 2022. DOI: https://doi.org/10.35920/arf.v24i1-2.54432

EL KADRI, M. S. Criando Inéditos-Viáveis Na Educação Bilíngue: Proposta Do Material ‘Global Kids’ Para A Construção De Uma Educação Bi/Multilíngue Crítica. crítica. In:

El Kadri, M.S., Saviolli, V. B. & Molinari, A. (Eds.). Educação de professores para o

contexto Bi/Multilíngue: perspectivas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 155-178, 2022.

EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B.; SANTOS, C. G. Rumo a uma educação antirracista na educação bilíngue: a proposta do “Global Kids”. Entretextos, v. 22, n. 2 Esp., p. 107-129, 2022. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p107

EL KADRI, M. S.; SAVIOLLI, V. B.; MOLINARI, A. C. “Tough guys have feelings too” e

“Mae among the stars”: recriando identidades de gênero na educação infantil bilíngue por meio de um material didático para a escola bilíngue pública. In: EL KADRI, M. S.;

SAVIOLLI, V. B.; MOLINARI, A. C. Conversa com Educadores de Educação

Bi/Multilíngue: o que pesquisadores têm a nos dizer?. Campinas: Pontes Editores. No

prelo.

EL KADRI, M. S.; MEGALE, A. H. Visions, courage, and aspirations: Interculturality in Brazil’s Early Childhood Education. Anais do Congresso Internacional de Educación Bilingue. No prelo.

GARCIA, O. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. Malden/Oxford: Wiley/Blackwell, 2009.

GARCIA, O., & LI WEI. Translanguaging: Language, bilingualism and education. London: Palgrave Macmillan, 2014. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137385765_4

GIMENEZ, Telma. Antes de Babel: Inglês como Língua Franca Global. In: anais 7º Encontro de Letras Linguagem e Ensino - ELLE, n. 7, p. 1-10, 2009.

GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S.; SIQUEIRA, D. S. P.; PORFIRIO, L. Inglês como língua franca: desenvolvimentos recentes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 593-619, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/MYDYbjDqBK4SNBvxg6DBfjS/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-639820157010

GIMENEZ, T. Renomeando o inglês e formando professores de uma língua global (Renaming english and educating teachers of a global language). Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 52, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/15464>. Acesso em: 21 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.9771/2176-4794ell.v0i52.15464

GIMENEZ, T.; EL KADRI, M. S.; CALVO, L. C. S. (Ed.). English as lingua franca in

teacher education: a Brazilian perspective. Berlin: De Gruyter Mouton, 2018.

GOMES DE LIMA, J. H.; SILVA MACHADO, P. Avaliação No Ensino De Língua Inglesa: Problematizações à luz da Pedagogia Histórico-Crítica, da Teoria Histórico-Cultural e do Inglês como Língua Franca. Revista De Letras - Juçara, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 79–94, 2021. DOI: 10.18817/rlj.v5i2.2698. Disponível em: <https://www.ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2698>. Acesso em: 28 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.18817/rlj.v5i2.2698

JENKINS, J. The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press. 2000.

JENKINS, J.; BAKER, W.; DEWEY, M). The Routledge handbook of English as a lingua franca. London: Routledge, 2018. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315717173

KRAMSCH, C. Culture in language teaching. In: BROWN, K. (Ed.). Encyclopedia of language and linguistics. 2nd. Oxford: Elsevier Science, 2006, p. 322-329. DOI: https://doi.org/10.1016/B0-08-044854-2/00611-8

MEGALE, Antonieta. Por uma educação bilíngue intercultural comprometida com a promoção de justiça social. EL KADRI, M.; SAVIOLLI, V. Educação de professores para o contexto Bi/Multilíngue: perspectivas e práticas. Pontes: Campinas, São Paulo, 2022.

MEGALE, A. H.; LIBERALI, F. Como implementar a multiculturalidade? In: MEGALE, A. (org) Educação bilíngue: Como fazer?. São Paulo: Fundação Santillana, 2021. p. 15-27.

RAJAGOPALAN, K. The concept of ‘World English’ and its implications for ELT. ELT journal, v. 58, n. 2, p. 111-117, 2004. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/58.2.111

ROMBALDI, G. Apropriações do sistema conceitual de inglês como língua franca na formação de professores: um experimento didático na residência pedagógica do curso de letras inglês. 2023. 232 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2023.

ROSA, G.; DUBOC, A. P. Analyzing the Concept and Field of Inquiry of English as a Lingua Franca from a Decolonial Perspective. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, v. 27, n. 3, p. 840-857, 2022. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n3a14

SEIDLHOFER, B. Research perspectives on teaching English as a lingua franca. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, v. 24, p. 209-239, 2004. Disponível em: <https://www.cambridge.org/core/journals/annual-review-of-applied-linguistics/article/10-research-perspectives-on-teaching-english-as-a-lingua-franca/708BFBA9B2DA9C86F631A257E8C935ED>. Acesso em: 11 de out. de 2023.

SEIDLHOFER, B. English as a Lingua Franca. ELT Journal, v.59, n.4, 2005. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1OqN0nEBK_SkHJgDHiRYMkHRBIqsw4UuE/view?usp=drive_web&authuser=0>. Acesso em: 11 de out. de 2023. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/cci064

SEWELL, A. English as a lingua franca: Ontology and ideology. ELT journal, v. 67, n. 1, p. 3-10, 2013. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccs061

SHOHAMY, E. Reinterpreting globalization in multilingual contexts. International Multilingual Research Journal. v.1 , n.2, 127-133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/19313150701495421

SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como Língua Franca Não é Zona Neutra, é Zona

Transcultural de Poder: Por Uma Descolonização de Concepções, Práticas e Atitudes. Línguas & Letras, [S. l.], v. 19, n. 44, p. 93-113. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/20257>. Acesso em: 24 nov. 2023.

SIQUEIRA, S. Por que oferecer o tapete vermelho ao inglês é um atalho para a marginalização de outras línguas e uma ameaça à educação multilíngue no Brasil. Língua, Linguagem e vida, p. 101-138, 2022.

Published

2023-08-30

How to Cite

EL KADRI, M. S.; GERALDO ELIAS, A. B.; ROMBALDI, G. "Elfing na Educação Infantil Bilíngue”? discussing the English used in bilingual education of prestigious languages. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 54–68, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n2p54. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49541. Acesso em: 21 may. 2024.

Funding data